Kuntoilija, varaudu pimeyteen: näillä helpoilla vinkeillä liikut turvallisesti

Vuoden pimeimpään aikaan lokakuusta tammikuuhun sattuu lähes puolet jalankulkijoiden kaikista liikenneonnettomuuksista. Vältä liikenteen vaaratilanteet ja liukastumiset päivittämällä lenkkeily- ja pyöräilyvarusteet talvikauteen.

Lähes kaikki suomalaiset ovat huolissaan pimeässä näkymisestään, käy ilmi Ifin teettämästä kyselytutkimuksesta*. Käytännössä pimeään varautuminen usein jää. Etenkin alkusyksy on petollista aikaa, kun nopeasti laskeutuvaan pimeyteen ei ole vielä ehtinyt tottua.

– Jos lenkille lähtiessä on vielä valoisaa, heijastimet tyypillisesti unohtuvat. Lenkin aikana pimeys sitten yllättää, Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela toteaa.

Autoilijoille näkymisen lisäksi pitäisi nähdä itse. Suuri osa lenkkeilijöiden tapaturmista on Ifin vahinkotilastojen mukaan liukastumisia: jo ennen varsinaisia liukkaita moni liukastelee syksyllä märkiin lehtiin. Tyypillisimpiä vammoja ovat ranne- ja nilkkamurtumat.

– Otsalamppu on hyvä apu esimerkiksi metsälenkeillä. Lisää pitoa puolestaan saa nastalenkkareilla, Koskela vinkkaa.

Valitse heijastimet, jotka eivät jää kotiin

Suurin osa suomalaisista haluaisi käyttää heijastimia, jotka ovat valmiina vaatteissa. Jo ulkoiluvaatteita ostaessa kannattaakin kiinnittää huomiota niiden heijastimiin. Heijastimia on hyvä olla useita, sillä yksi heijastin ei välttämättä riitä varoittamaan autoilijaa. Näin voi käydä etenkin silloin, jos heijastin on selässä tai vartalon etupuolella, ja auto tulee heijastimeen nähden vastakkaisesta suunnasta.

Liikkujan kannattaa valita heijastimet käyttömukavuus edellä.

– Jos heijastimet ovat hankalat, ne jäävät kotiin. Vaihtoehtoja on kuitenkin olemassa paljon: esimerkiksi heijastinliivejä tai erilaisia heijastimella varustettuja asusteita. Sauvakävelijä voi laittaa sauvoihinsa heijastinteippiä tai -sprayta. Heijastavasta langasta puolestaan voi tehdä vaikka punoksen nappikuulokkeiden johdon ympärille, Koskela neuvoo.

Pyöräilijä, muista valot ja tarkkaavaisuus

Polkupyöräilijällä tulee lain mukaan olla vähintään yksi kirkas valo edessä. Valon lisäksi pyörään on hyvä hankkia vähintään heijastin taakse ja pinnaheijastimet renkaisiin. Pyöräilijä puolestaan erottuu parhaiten heijastavissa vaatteissa tai heijastinliivissä.

– Pimeällä pyöräillessä täytyy aina havainnoida ympäristöä erityisen tarkasti eikä olettaa, että autoilija kyllä erottaa pyöräilijän ajoissa, Koskela muistuttaa.

Suurin osa pyöräilijöille sattuvista vahingoista syntyy risteyksissä. Kun pyöräilijä törmää jalankulkijaan, toiseen pyöräilijään tai pahimmassa tapauksessa autoon, syynä on useimmiten virhearviointi tai se, että osapuolet eivät ole nähneet toisiaan.

– Useimmat pyöräilytapaturmat johtuvat kaatumisesta, joten pyöräilykypärä voi parhaassa tapauksessa pelastaa hengen. Jos aikoo pyöräillä talvella, kannattaa vaihtaa nastarenkaat. Nastoitettu eturengas lisää vakautta, nastoitettu takarengas taas parantaa pitoa jarrutuksessa.

– Kun huomioi muutaman pienen asian, urheilu syys- ja talvikeleillä on turvallisempaa ja sitä voi ja ehdottomasti kannattaa jatkaa itselleen sopivalla tavalla läpi talven, Koskela kannustaa.

* Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1008 yli 18-vuotiasta suomalaista. Ifin teettämän kyselyn toteutti YouGov Finland syyskuussa 2017. Lähtöotos muodostettiin suomalaisia edustavaksi iän, asuinalueen ja sukupuolen suhteen.

Lisätietoja

Jari Pekka Koskela, If, vahingontorjuntapäällikkö, p. 010 514 1883, jari.pekka.koskela@if.fi
Outi Kärkkäinen, If, viestintäpäällikkö, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi

Turvallisuusvinkkejä pyöräilijöille