Matkapuhelin särkyy tai varastetaan useimmin heinäkuisena lauantaina

Heinäkuussa matkapuhelimia särkyy ja varastetaan selvästi muita kuukausia enemmän, kun lomalla liikutaan ja reissataan. Suojaa puhelin vähintään suojakuorilla ja säilytä sitä varmassa paikassa etenkin vesillä tai vilkkaassa väkijoukossa liikkuessasi. Erityisen tarkkana kannattaa olla isoilla kesäfestareilla.

Ifissä korvataan joka päivä ympäri vuoden keskimäärin noin 50 matkapuhelimen rikkoutuminen. Selkeä huippu puhelinten särkymisessä on kuitenkin heinäkuu – tuhoisin päivä matkapuhelimille on Ifin tilastojen mukaan heinäkuinen lauantai. Viikonpäivistä puhelimia hajoaa puolestaan vähiten tiistaisin.

– Erilaiset matkapuhelinvahingot lisääntyvät, kun lomalla reissataan ja liikutaan tavallista arkea enemmän eri paikoissa ja ollaan irti rutiineista. Viime vuosina korvattavat matkapuhelinvahingot ovat olleet yhä kalliimpia. Selvästi näkyy, että yhä nuoremmille lapsille ostetaan arvokkaita älylaitteita, kommentoi korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen Ifistä.

Yleisin puhelimille sattuva vahinko on puhelimen näytön rikkoutuminen.

– Puhelimen tai tabletin näyttö menee yllättävän helposti rikki. Huonoin ennuste on laitteella, joka tipahtaa kivilattiaan tai asfalttiin kulma edellä. Näyttö kannattaakin ehdottomasti suojata kunnollisella suojakuorella ja lisäksi asentaa vielä näytön päälle suojakalvo tai -lasi, vinkkaa Virtanen.

Noin viidesosa puhelinten rikkoutumisista johtuu siitä, että puhelimen päälle istutaan tai astutaan. Moni puhelin vahingoittuu myös kastumalla.

– Puhelinta pidetään nykyään kaikkialla mukana ajattelematta sen kummemmin sen turvallisuutta. Kesällä moni puhelin luiskahtaa taskusta järveen esimerkiksi mökillä puuhastellessa tai veneillessä. Tyypillistä on myös puhelimen putoaminen vessanpönttöön tai lavuaariin.

Kesätapahtumat, turistinähtävyydet ja julkinen liikenne varkaiden suosikkeja

Heinäkuu on sesonkiaikaa myös matkapuhelinvarkauksissa. Silloin varkauksia ilmoitetaan eniten ulkomailta. Eniten Ifistä haetaan korvauksia Espanjassa, Virossa, Thaimaassa, Italiassa ja Ranskassa sattuneista matkatavaravarkauksista.

– Useimmiten varastetaan sellaista tavaraa, joka on helppo viedä ja jonka saa vaivattomasti vaihdettua rahaksi. Uutta mallia oleva älypuhelin, joka heiluu huolettomasti kädessä tai saatetaan laskea kahvilassa pöydälle lojumaan, onkin lompakon ohella varkaiden suosikkikohteita, kuvaa Virtanen.

Yleisimmät ryöstöpaikat ovat luonnollisesti niitä, joissa on paljon ihmisiä: kävelykadut, turistinähtävyydet, torit ja markkinat sekä julkiset kulkuneuvot kuten metrot ja niiden asemat.

– Erityisen tarkkana puhelimen ja muiden tavaroiden kanssa kannattaa olla vilkkaissa kesätapahtumissa. Perinteisesti isoimmat festarit näkyvät vakuutusyhtiöön ilmoitettavien omaisuusvahinkojen määrässä, muistuttaa Virtanen.

Matkapuhelimen rikkoutuminen tai varastaminen korvataan kotivakuutuksesta ja matkatavaravakuutuksesta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kotivakuutuksessa on tyypillisesti matkatavaravakuutusta isompi omavastuu: jos esimerkiksi matkustaa paljon, voi olla järkevää ottaa erillinen matkatavaravakuutus pienemmällä omavastuulla.

5 vinkkiä matkapuhelimen suojaamiseen kesällä:

1. Hanki puhelimeen suojakuoret ja asenna näytön päälle suojakalvo tai -lasi. Ifin asiakkaat saavat matkapuhelinvahingoissa iTapsa ja mcare -yhteistyökumppaneilta veloituksetta panssarilasin huollon yhteydessä.
  2. Kosteus tuhoaa älypuhelimen helposti, joten pidä puhelin etäällä kaikista nesteistä. Käytä vesillä liikkuessa vesitiivistä suojapussia.
  3. Varmuuskopioi kuvat, yhteystiedot ja muut tärkeät tiedot puhelimestasi säännöllisesti.
  4. Suojaa puhelin pin-koodilla ja suojakoodilla. Jos puhelin varastetaan tai se katoaa, esimerkiksi Applen puhelimen voi jäljittää, etälukita ja tyhjentää netin kautta.
  5. Säilytä puhelinta etenkin ruuhkassa liikkuessasi varmassa paikassa – eli ei esimerkiksi vetoketjuttomassa taskussa tai kädessä.

Juha T. Virtanen, korvauskeskusjohtaja, If, p. 010 514 5664, juha.t.virtanen@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi
Suojaa mobiililaitteesi