Vakuutusyhtiö vinkkaa: Näin vältät venevarkauden

Venevarkauksia ja murtoja tehdään eniten kesäkuukausina. If kokosi vinkit, joilla suojaat veneesi ja pitkäkyntisiä erityisesti kiinnostavat perämoottorit.

Ifin vahinkotilastojen mukaan suurin riski joutua venevarkaan uhriksi on kesällä. Etenkin veneeseen murtoja tehdään ylivoimaisesti eniten kesä–elokuussa. Useimmiten varastetaan uudehkoja veneitä, vesijettejä sekä perämoottoriveneitä. Murron kohteena on tyypillisesti sisäperämoottorivene.

Veneitä ja moottoreita varastetaan kaikkina viikonpäivinä suunnilleen yhtä paljon, kun taas veneisiin kohdistuva ilkivalta painottuu selvästi viikonloppuihin. Venemurtoja tehdään eniten sunnuntaisin ja maanantaisin.

– Vahinkotilastojemme mukaan sekä varkauksia että murtoja osuu keskimääräistä useammin nuorten veneilijöiden kohdalle. Taustalla voi olla, että ei ole huolehdittu kunnollisesta lukituksesta tai veneeseen on jätetty näkyville varkaita houkuttelevaa tavaraa, kuten plotteri, elektroniikkaa tai kalastusvälineitä, korvauskeskusjohtaja Juha T. Virtanen Ifistä arvioi.

– Riskipaikkoja ovat telakat ja laiturit, joissa ei ole valvontaa tai kunnollisia lukittuja portteja. Esimerkiksi kunnollisilla lukoilla, murtohälyttimellä ja valvontakameralla voi vähentää riskiä sekä lisätä turvallisuudentunnetta myös silloin, kun veneellä ei pääse päivittäin käymään, muistuttaa Virtanen.

Näin pidät venevarkaat loitolla:

1. Jos säilytät venettä ja moottoria maissa, irrota moottori ja pidä se lukkojen takana. Jos moottori jää paikalleen, lukitse se veneen peräpeiliin tai kiinnitä läpipulttaamalla.
  2. Valitse hyvä perämoottorilukko. Hyödynnä Finanssialan Keskusliiton julkaisemaa listaa vakuutusyhtiöiden hyväksymistä veneiden lukoista.
  3. Lisää perämoottoriin erityistuntomerkkejä. Venevarkaat valitsevat mieluiten moottorin, joka ei herätä huomiota.
  4. Järjestä mahdollisuuksien mukaan venepaikalle valvontaa kuten alueella kiertävä yövartija tai valvontakamera, jonka olemassaolosta kerrot näkyvillä kylteillä. Veneeseen tai perämoottoriin voi asentaa lisäksi murtohälyttimen.
  5. Älä säilytä veneessä mitään arvokasta tavaraa houkuttelemaan murtautujaa.
  6. Käy veneellä usein, jotta mahdollinen varkaus on helpompi paikallistaa ja tekijät todennäköisempää saada kiinni.
  7. Kirjaa itsellesi ylös moottorin tiedot sekä ota veneestä ja moottorista valokuvia. Niistä voi olla apua varastetun tavaran löytämisessä ja oikeanlaisen vakuutuskorvauksen saamisessa. Venevakuutus korvaa venevarkaudet.

Juha T. Virtanen, korvauskeskusjohtaja, If, p. 010 514 5664, juha.t.virtanen@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi

Ehkäise veneen palot ja varkaudet

• venevakuutus