IMATRAN SEUDULLA YRITYKSIÄ PERUSTETTIIN VUONNA 2020 ENEMMÄN KUIN 2019

Imatran Seudun Kehitysyhtiön (Kehyn) kautta perustettiin uusia yrityksiä Imatran seudulle viime vuonna 65 kpl, mikä on 7% enemmän kuin edellisenä vuonna. Etenkin alkuvuosi käynnistyi vilkkaasti ja yrityksiä perustettiin ennätystahtia ennen koronakriisiä. Loppuvuodesta löytyi jälleen monelta intoa ja rohkeutta lähteä yrittäjäksi. Keskimäärin Imatran seudulla yrittäjäksi lähtevä on noin 30 – 35 vuotias, joka perustaa yrityksen ja valitsee toimialakseen muualla luokittelemattomat henkilökohtaiset palvelut, muut terveyspalvelut tai rakennusalan palvelut. Suurin osa on yksinyrittäjiä. Kehyn kautta viime vuonna perustettuun 65 yritykseen on työllistynyt yhteensä 69 henkilöä.

Viime vuoden aikana perustettiin Suomen 30 Uusyrityskeskuksen kautta yhteensä 6 283 yritystä. Tämä on 10 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, jolloin yrityksiä perustettiin 7 016. Koronan vaikutukset yritysperustantaan näkyivät erityisesti suurten kaupunkien alueilla. Suomen Uusyrityskeskusten tilastosta on nähtävissä näiden 30 keskusten vertailu niiden asiakasmääristä ja niiden kautta perustetuista yrityksistä (kts. liite).

Tutkimusten perusteella yli 80 prosenttia Uusyrityskeskusten neuvonnan avulla syntyneistä yrityksistä on toiminnassa vielä viiden vuoden kuluttua.

Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy kuuluu valtakunnalliseen Suomen Uusyrityskeskukset (SUK) -verkostoon. Valtakunnallisen tilaston SUKin kautta perustetuista yritysten määristä ja kuvauksen yrityksistä voi lukea Uusyrittäjyyskatsauksesta 2020.

toimitusjohtaja Antti Oravuo
P. 040 721 1310 antti.oravuo@kehy.fi