Aallon harjalla

Markkinointi-ihmisiä moitittiin muutama vuosi sitten siitä, että Seinäjoen Aalto-keskusta ei markkinoida. Silloinen markkinointikonsepti keskittyi muuttajien, uusien yritysten ja uusien opiskelijoiden houkutteluun kaupunkiin sekä yleiseen imagotyöhön. Seinäjokea piti tehdä tunnetuksi isolla pensselillä valtakunnan tasolla ja matkailukohteet jätettiin tietoisesti markkinointityön ulkopuolelle.

Nyt Seinäjokea markkinoidaan myös matkailukohteena. Matkailu toimialana on muutenkin Suomessa kovassa nosteessa ja kysyntä kasvaa koko ajan. Myös Etelä-Pohjanmaalla on havahduttu omiin vahvuuksiin ja niiden markkinointiin. Miksi matkailija sitten saapuu Seinäjoelle? Hän saapuu useimmiten tapahtumiin - olemmehan tapahtumien suurkaupunki - ja hän kiinnostuu myös perhekohteista, joiden parhaimmistoa maakunta tarjoaa.

Monista kaupungeista poikkeavasti meillä on tarjolla myös ainutlaatuista arkkitehtuuria keskellä kaupunkia. Aalto-keskus on maailmanlaajuisestikin uniikki hallinto- ja kulttuurikeskus, jota kyllä kelpaa esitellä vaativallekin vieraalle. Moni seinäjokinen on vuosien mittaan niin tottunut Alvar Aallon suunnittelemiin rakennuksiin, ettei osaa arvostaa tuttua jokapäiväistä ympäristöä.

Kuluneen vuoden aikana on tehty töitä valtakunnallisessa Aalto-kaupunkien verkostossa, jossa on työstetty kaupunkien yhteisiä matkailureittejä. Matkailureitistö löytyy nyt kätevästi yhdestä osoitteesta visit.alvaraalto.fi, tällä hetkellä suomeksi ja englanniksi. Myöhemmin on luvassa lisää kieliversioita.

Seinäjoki, Alajärvi ja Jyväskylä suunnittelivat yhteiset reitit valmiiksi tuotteiksi sekä ryhmille että yksittäismatkaajille. Lisäksi sieltä löytyy myös kaupunkien omia Aalto-reittejä ja palvelupaketteja. Sivusto lanseerattiin viime viikolla Venetsian biennaalissa ja Aalto-kaupungeissa. Seinäjoki on mukana biennaalissa muutenkin puolen vuoden ajan, kun suomalaiseen kirjastoarkkitehtuuriin keskittyvä näyttely nostaa hienosti esille Apila-kirjaston.

Pariisin Cite de l árchitecture -museossa on parhaillaan menossa Aallon arkkitehtuurista kertova näyttely, ja siellä järjestetään 28.6. Suomi-tapahtuma. Seinäjoki tulee olemaan myös siellä esillä. Le Parisien –verkkolehti kiinnostui näyttelystä niin paljon, että järjesti omilla sivuillaan lukijakilpailun. Yhteistyössä VisitFinlandin ja muiden Aalto-kaupunkien kanssa voittajalle mahdollistetaan hänen haluamansa matkailureittimatka Suomeen. Syksyllä on odotettavissa life styletoimittajia Keski-Euroopasta Aalto-reiteille. Saksassa suosituille reitistösivuille on linkitetty myös meidän Aalto-reittimme.

Etelä-Pohjanmaalla lähdemme kansainväliseen matkailumarkkinointiin takamatkalta, mutta pää on saatu auki. Meillä on tarjota monen kansainvälisen turistin haluama pakettimatkan myyjä Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy. Vastaavaa myyntiorganisaatiota ei ihan joka kaupungista löydy.

Seinäjokinen, inspiroidu sinäkin Aallosta ja sen ainutlaatuisuudesta! Tutustu kohteisiin ja palveluihin sekä Aallon valloittavaan fiktiiviseen tarinaan visitseinajoki.fi –sivustolla. Ollaan ylpeitä tästä meidän omasta ainutlaatuisuudestamme!

Tuula Lahti, puh. 040 550 8319, tuula.lahti(at)intoseinajoki.fi

Intohimona Seinäjoen tunnetuksi tekeminen. Aito pohjalainen, ylpeä juuristaan eikä pysty välttämään murretta. Vapaa-aikana möyrii puutarhassa, lenkkeilee ja pyöräilee ja matkustelee aina kun pystyy. Loputtoman kiinnostunut paikoista.

Tuula Lahti

Markkinointipäällikkö Visit Seinäjoki 040 550 8319