Hoks hoks yritykset, sairaanhoitopiiri haluaa teiltä lähiruokaa

Käsissäni on timantti: Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri - valtava alueellinen ostaja - haluaa alkaa systemaattisesti hyödyntää paikallisia raaka-aineita ja jalosteita lounasruoan valmistuksessa hankintarenkaansa ruokaloissa vuosittaisina lähiruokateemapäivinä. Ajattelen, että ei parempaa uutista alueemme pienille ja keskisuurille ruuantuottajille. Ei muuta kuin tilaisuus nettiin ja markkinointi käyntiin. Mutta mitä ihmettä? Ilmoittautumisia ei tipukaan kymmenittäin. Voiko olla totta? Jäsennetäänpä asiaa vielä kerran.

Lähiruokateemapäiville etsitään paikallisia elintarvikkeita

Lähiruoka-teemapäivillä halutaan nimensä mukaisesti hyödyntää alueen omia elintarvikkeita ja näin lisätä julkisten keittiöiden lähiruoan käyttöä. Kaikissa hankintarenkaan ruokaloissa valmistetaan yhteensä noin 14 300 lounasta per päivä. Nyt voit päättää: haluatko tarjota teemapäivien aikaan kaikkiin ruokaloihin vai riittääkö yrityksellesi lisämyynniksi pienempi siivu tästä kakusta?

Näen, että lähiruokateemapäivä on myös keino markkinoida omia tuotteita, sillä ruokaloiden volyymit ovat merkittäviä. Esimerkiksi jo pelkästään Seinäjoen keskussairaalan henkilöstöruokalassa käy päivittäin yli 700 ruokailijaa.

Olen itse tästä superinnostunut myös siksi, että julkiselta puolelta aina vaaditaan avoimuutta ja joustavuutta hankinnoissa niin, että paikalliset pääsevät esiin ja tarjoamaan. Lähiruokateemapäivien osalta yrityksen ei tarvitse vastata isoon tarjouspyyntöön, vaan tehdä nyt tuotteensa vain tutuiksi ostajille. Näin tarjonta osataan huomioida lounaiden suunnittelussa. Mielestäni tässä on todella iso kädenojennus ostajan suunnalta vai mitä tuumaat?

Lähiruokateemapäivillä:
- Lounasruoissa halutaan hyödyntää alueen elintarvikkeita hankintarenkaan ruokaloissa
- Jo lounasruoan suunnittelussa voidaan käyttää pohjana sitä mitä on paikallisesti tarjolla
- Yrityksiltä kysytään ideoita raaka-aineen käyttöön
- Yritys voi tarjota halutessaan vaikka vain yhteen ruokalaan, ostaja on avoin keskustelulle
- Yritykselle mahdollisesti lisämyyntiä muutaman kerran vuodessa julkiseen keittiöön

Ilmoittaudu hetimiten Markkinamaanantaihin, jossa kuulet lähiruokateemapäivistä lisää ja pääset esittelemään tuotteesi ostajille! Paikalla ovat EPSHP:n lisäksi Juveneksen ostopäällikkö ja ravintola Alman yrittäjä. Jos et pääse paikalle, niin käytä silti mahdollisuus ja ilmianna tuotteesi. Tämä onnistuu myös ilmoittautumislomakkeen kautta. Jos tällainen lähiruoan käyttö julkisissa keittiöissä on mielestäsi ihan kukkua, niin mieluusti kuulen siitäkin.

Pauliina Hautamäki, 0400 754 878

Pauliina Hautamäki toimii Inton palvelutiimissä ja vetää Kasvuskanneri-hanketta. Hänen erikoisalaansa on myyntimahdollisuuksien metsästys verkostoista, mediasta ja netin syövereistä sekä niiden eteenpäin vienti yritysten kanssa. Pauliinan sydän palaa kysymyksille, kuka on asiakkaasi, miten erottaudut ja missä siitä puhutaan - ja tehokkaalle excelin käytölle! Vapaa-aikanaan hän on kyläaktivisti ja suuntaa kulkunsa kohti metsää.

Liitetyt tapahtumat