KasvuOpen –sparraajan mielessä on yrityksen menestyminen

Yrittäjät, niin kuin muutkin ammattilaiset, toivovat palautetta tekemisestään. Kehut ovat mukavaa palautetta. Sen sijaan hyvää tarkoittavat rakentavat ohjeet tuntuvat helposti ärsyttäviltä eikä niitä halua kuulla keneltä tahansa. Eikä ainakaan myöntää kaikkea todeksi, eikä ottaa neuvoja arkipäivän käyttöön ja muuttaa toimintaansa.

Ohjeitten antajalla on merkitystä. Jos neuvoja on nuorempi tai muuten kokemukseltaan vaatimattomampi, on vastaanottokynnys olemassa. Edes tasa-arvoinen opastaja ei aina omaa riittävää auktoriteettia, kuten samaa ikäkaliiperia oleva puoliso. Vinkit eivät tahdo tavoittaa hedelmällistä maaperää puolison ajotyyliä tai golf-peliä kommentoidessa. Tarvittaisiin neutraali ohjeistaja, jotta sanomisten tarkoitusperiä ei tarvitsisi arvailla tai ohjeita tulkita puolittaiseksi kuittailuksi.

Liike-elämän eri osa-alueiden asiantuntemusta saa hankittua rahalla, samoin golf-opetusta. Mutta hankinnassa tuntuisi olevan riski: onko ohjaaja varmasti ammattitaitoinen, ymmärtääkö minua ja osaako antaa aidosti ohjeita minun ongelmieni ratkaisuun tai nähdä eteenpäin ja auttaa välttämään karikoita.

Kehnon tai keskinkertaisen konsultin ja valmentajan kanssa tuhraantuu aikaa, rahat menevät hukkaan ja pahimmassa tapauksessa vielä kyllästyy koko lajiin.

Olisiko turvallisinta jatkaa omatoimista tekemistä ja uskoa vakaasti että taito ja ymmärrys kasvavat ajanmittaan? Varmasti kasvavat, välttämättä vain yksi ihmisikä ei riitä, että oppisi soittamaan viulua jollain tavoin säällisesti. Samoin yritystoimintaakin oppii itse tekemällä, mutta kantaako toiminta riittävän hyvin pelkästään oman ymmärryksen (ja sen lähipiirin, jolta ei neuvoja kaivata) voimin? Ja riittääkö ikävuodet ja yhden yrityksen kassa kattamaan itseopiskelun opintorahat?

Yritystoiminnassa riskin ottaminen on aina mukana. Riskejä on alihankkijoiden, työntekijöiden, toimintamallin ja ties minkä valinnan kanssa. Riskejä ei voi kokonaan välttää. Niitä koetetaan minimoida hankkimalla tietoa päätöksenteon tueksi.

Vauhtia KasvuOpenista – maksuttomasti

KasvuOpen on vuosittain järjestettävä yritysten sparrausohjelma, jossa osallistuja saa eri alojen konkareilta palautetta liiketoiminnastaan. Sparraajat ovat nähneet jo niin monenlaista toimintaa, etteivät enää juuri hämmästele, vaan ammattilaisina ovat neutraaleja käsiteltäville asioille. Samoin he pitäytyvät tarkastelussaan vain oman asiantuntemuksensa piirissä, eivätkä yritä vauhdittaa asiakkaan toimintaa jokaisesta kulmasta.

Ja mikä parasta – KasvuOpen on maksuton kaikille yrityksille koosta, iästä tai liikevaihdosta riippumatta. Aikaa ei kulu tuhottomasti – ohjelmaan osallistuminen edellyttää vain muutamana päivänä paikalla olemista. Eikä tässä vielä kaikki, jälkeen päin ei kukaan napise tai kontrolloi, otettiinko vinkeistä vaari. On yrittäjän oma päätös millä valinnoilla menestystä hakee.

Etelä-Pohjanmaan KasvuOpen 2019 ilmoittautuminen on vielä viikon käynnissä. Käy laittamassa kuponki sisään ja pääset positiivisessa hengessä punnitsemaan liiketoimintaasi. Laita sparraajat koville, ota tietäjistä tehot omaan bisnekseesi! Tämä sopii sekä uusille että vakiintuneemmille yrityksille.

• brändäys
  • yritystoiminta