Suojaudu ja kukoista

Suomen tavaramerkkilaki uudistuu vuonna 2019. Yrityksen näkökulmasta lain muutos on hyvä hetki arvioida omaa tavaramerkkistrategiaa sekä immateriaalioikeuksien tilannetta.

Tarvetta vuodesta 1964 käytössä olleen lain uudistamiselle on erityisesti siitä syystä, että kansalliset tavaramerkit ovat voimassa rinnakkain EU-tavaramerkkien kanssa Euroopan markkinoilla. Molempien on oltava voimassa, jotta kaupankäynti onnistuu aikaisempaa laajemmilla kotimarkkinoilla (eli EU-markkina-alueella). Lakiuudistuksella kansallinen tavaramerkkilaki saadaan vastaamaan EU-tason sääntöjä nykyistä paremmin ja johdonmukaisemmin.

Immateriaalioikeuksilla (IPR) on useita käyttötarkoituksia ja suojaamisen muotoja. Idean tai keksinnön syntyhetkestä lähtien olisi mietittävä, mitä ideasta voisi olla suojattavissa ja miten. Jalostettaessa ideaa liiketoiminnaksi on arvokasta pohtia idean erilaistamista, tuotteistamista, kaupallistamista ja kansainvälistämistä. Myös yrityksen toimiala vaikuttaa soveltuvimman suojaamismuodon valintaan.

Ja vaihtoehtoja suojaamiseen, niitähän riittää. Patentilla suojaat keksinnön uutta ja keksinnöllistä teknologiaa tai teknisiä ominaisuuksia. Mallioikeuksilla ja tekijänoikeuksilla suojaat mm. uutta muotoilua, ohjelmistoja sekä taideteoksia. Nopeaa suojaa keksinnöllesi saat hyödyllisyysmallista.

Markkinoinnin ja brändäyksen kentässä eteesi tulee varhaisessa vaiheessa kysymys tavaramerkistä ja domain-nimistä. Tästäkin listauksesta huomaa, että on haastavaa löytää omaa keksintöä tai ideaa parhaiten suojaava muoto, ellei tiedä, mitä itse asiassa olisi paras suojata. Usein soitto asiantuntijalle auttaa.

Tarjoamme Into Seinäjoen tapahtumasyksyssä lainsäädännön ja immateriaalioikeuksien asiantuntijayritysten kanssa kunnon kattauksen tavaramerkkiin, sopimusjuridiikkaan, patenttiasioihin ja IPR:n kaupallistamiseen.

Jos kaipaat sparrausta yrityksesi laki- tai immateriaalioikeuksiin, niin varaa henkilökohtainen 45 minuutin klinikkahetki asiantuntijayrityksen edustajan kanssa.

Lisää tietoa asiantuntijaklinikoistamme sekä muista tilaisuuksistamme Into Seinäjoen tapahtumakalenterista.

Maria Ahvenniemi

Klinikoiden lisäksi Maria työskentelee Healthy Kids of Seinäjoki -teeman parissa aistit avoinna uusille hyvinvoinnin ja terveyden innovaatioille. Arvostaa positiivista elämänasennetta, arjen tasapainoa ja hyvää huumoria.

Maria Ahvenniemi

Asiantuntija 044 535 6653