Yritykset testaamaan ideoitaan suurtapahtumiin

Into Seinäjoki tarjoaa yrityksille mahdollisuuden testata uusia tuotteitaan ja palveluitaan tapahtumissa. Mallia on otettu menestyksekkäästä hollantilaisesta Innofestistä, jonka testeihin on osallistunut 3,5 vuoden aikana noin 150 start up -yritystä. Tapahtumat toimivat kuin miniyhteiskuntina. Jos idea toimii tapahtumassa, toimii se aitojen ulkopuolellakin.

- On tutkittu, että jopa 9/10 innovaatiosta epäonnistuu. Usein se johtuu siitä, että ideaa ei ole testattu tarpeeksi aikaisessa vaiheessa elävässä ympäristössä, oikeilla ihmisillä. Seinäjoki ja Etelä-Pohjanmaa tunnetaan niin yrittäjyydestä kuin tapahtumista. Tämän uuden mallin avulla avitamme molempien menestystä, projektipäällikkö Johanna Rintamäki taustoittaa.

Tapahtumiksi on valikoitu viisi eri kokoista ja erityyppistä tapahtumaa. Mukana ovat Pytinki, Provinssi, Tangomarkkinat, Kuninkuusravit ja PowerPark. Testaajiksi pääsee 10 yritystä eri toimialoilta. Testattavia innovaatioita haetaan kahdella tavalla: mitkä ovat tapahtumien tarpeet ja mitä yritykset haluavat tuoda markkinoille.

- Tapahtumanjärjestäjät toivovat yrityksiltä uudenlaisia ja entistä vastuullisempia ratkaisuja mm. lipunmyyntiin, ravintolapalveluihin, alueen visuaalisuuteen, viihtyvyyteen ja elämyksellisyyteen, narikkapalveluun, liikkumiseen, ennakointiin sekä myyntiin ja markkinointiin. Testaukset suoritetaan vuoden 2020 aikana. Pilotoinnin lisäksi yritykset saavat niin sparrausapua kuin rahanarvoista tukea testaukseen.

Lokakuussa järjestetään Markkinamaanantai-tapahtuma, jossa valittujen tapahtumien edustajat esittelevät tapahtumiaan ja tarpeitaan potentiaalisille yrityksille. Tilaisuudessa myös yritysten edustajat pääsevät esittelemään oman ideansa. Haku yrityksille on avoinna toistaiseksi.

Hanketta rahoitetaan Etelä-Pohjanmaan liitosta, Euroopan aluekehitysrahastosta.

Lisätiedot ja haku yrityksille: www.intoseinajoki.fi/buustiatapahtumista

• business
  • yritystoiminta