Tiedote -

Sequoia Capitalista Suomen johtavan verkkokaupan maksuratkaisuja tarjoavan Klarnan suuromistaja

Sequoia Capital sijoittaa yhteen Pohjoismaiden johtavista, verkkokaupan maksuratkaisuja tarjoavista yrityksistä, Klarnaan. Yrityskaupan myötä Sequoia Capitalista tulee Klarnan suurin yksittäinen omistaja. Sequoia Capitalin partneri Michael Moritz on nimetty Klarnan hallituksen jäseneksi. Myyvän osapuolen, ruotsalaisen pääomasijoittaja Investment AB Öresundin hallituksen puheenjohtaja Sven Hagström aloittaa Klarnan hallituksen uutena puheenjohtajana. Suomessa Klarna on verkkokaupan maksuratkaisujen markkinajohtaja.

Sequoia Capitalin palveluksessa vuonna 1986 aloittanut partneri Michael Moritz on investoinut yrityksiin, kuten Google, Yahoo ja PayPal sekä toiminut yritysten hallituksissa.

– Sequoia Capitalilla on vankka kokemus ja laaja osaaminen mielenkiintoisilla toimialueilla toimivien, lupaavien kasvuyritysten rahoittamisessa ja kehittämisessä globaaleiksi ja menestyviksi yrityksiksi. Yrityskaupan myötä pystymme merkittävästi nopeuttamaan kansainvälistä laajentumistamme aloittaen Euroopasta ja pyrkien kohti globaalia toimintaa, sanoo Klarnan Suomen maajohtaja Jarkko Turtiainen.

Sequoia Capitalin aiempiin investointeihin kuuluvat muun muassa PayPal, Google ja Youtube. Verkkokauppa kasvaa vahvasti Euroopassa ja Sequoia Capital näkee Klarnassa suuria mahdollisuuksia.

– Klarnan maksuratkaisut ottavat ainutlaatuisesti huomioon sekä verkkokaupan että kuluttajan vaatimukset, sanoo Sequoia Capitalin partneri Michael Moritz. Euroopassa verkkokauppamarkkinat kehittyvät voimakkaasta ja korttimaksuja on Euroopassa vain kolmasosa USA:han verrattuna. Näin ollen Klarnalla on loistavat mahdollisuudet kehittyä maailman luotetuimmaksi maksuratkaisujen tarjoajaksi 40 miljoonan dollarin globaaleilla maksumarkkinoilla.

Suunnatulla osakeannilla potkua maailman valloitukseen

Klarna aloittaa myös 70 miljoonan kruunun suunnatun osakeannin, jonka tarkoituksena on rahoittaa Klarnan nopeaa laajentumista. Klarnan kolme perustajaa Sebastian Siemiatkowski, Victor Jacobsson ja Niklas Adalberth säilyvät yhdessä yrityksen pääomistajina. Sequoia Capitalista tulee Klarnan suurin yksittäinen omistaja, ja Investment AB Öresund jää toiseksi suurimmaksi yksittäiseksi omistajaksi. Muut osakkeenomistajat ovat lähinnä aiempia sijoittajia sekä henkilökuntaa. Noin puolet henkilökunnasta merkitsi osakkeita Klarnan suunnatun osakeannin yhteydessä. Yrityskauppa vaatii vielä Ruotsin rahoitustarkastuksen hyväksynnän.

Klarna tarjoaa innovatiivisia maksuratkaisuja verkkokaupoille Pohjoismaissa ja Saksassa. Klarnan maksuratkaisut vähentävät kuluttajan riskiä, koska kuluttaja maksaa verkkokaupasta tilaamansa tuotteen vasta, kun tuote on toimitettu asiakkaalle. Klarnan maksuratkaisut tuovatkin kuluttajille turvaa ja lisäävät verkkokauppojen myyntiä.

Lisätietoja:
Jarkko Turtiainen, Klarnan Suomen maajohtaja
Puh.

Sebastian Siemiatkowski, Klarnan toimitusjohtaja
Puh. +46 8 120 120 01

Lehdistötiedotetta ei ole tarkoitettu eikä sitä saa jakaa tai julkaista USA:ssa, Kanadassa, Australiassa, Etelä-Afrikassa tai Japanissa.

• Rahoitus

• klarna tili
  • klarna lasku
  • verkkokauppa
  • sähköinen liiketoiminta
  • sequoia kapital
  • verkkokaupan maksuratkaisut
  • klarna

Lisätietoja Klarnan uudesta suuromistajasta Sequoia Capitalista
Vuonna 1972 perustettu yksityinen sijoituspalveluyritys Sequoia Capital tarjoaa alku- ja kasvuvaiheen pääomasijoitusta taitaville yrityksen perustajille ja avainhenkilöille, joilla on kyky muuttaa hyvät ideat kestäväksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi. Sequoia Capitalin osakkaat ovat toimineet yhteistyössä edistyksellisien innovoijien ja toimijoiden kanssa, jotka ovat perustaneet monia menestyneitä yrityksiä, kuten Apple Computer, Cisco Systems, Flextronics, Google, Informix, Linear Technology, LSI Logic, Microchip, NetScaler, NetScreen, Network Appliance, nVidia, Oracle, PayPal, Redback Networks, Yahoo!, YouTube ja Zappos. Perustamisvuodestaan saakka Sequoia on ollut mukana yli 200 yrityksessä, jotka ovat joko listautuneet pörssiin tai myyty. Lisätietoja Sequoia Capitalista löytyy osoitteesta www.sequoiacap.com/us.

Lisätietoja Investment AB Öresundista, Klarnan osaomistajasta vuodesta 2007
Investment AB Öresund on noteerattu sijoitusyhtiö, joka sijoittaa pääsääntöisesti ruotsalaisiin yrityksiin. Öresund tekee sekä yrityksen toimintaa vahvasti kehittäviä että taloudellisia sijoituksia. Öresundin tavoite on taata vakaa ja pitkän aikavälin tuotto osakkeenomistajille. Öresundin osakesalkun arvo oli 31.3.2010 yhteensä 7,3 miljardia ruotsin kruunua. Öresund on mm. Avanzan, Bilian, Skistarin ja Fabegen suurimpia omistajia.

Sanna Toivanen

Lehdistön yhteyshenkilö +35844 3018391