Garnierin uusi Green Beauty -aloite: Tavoitteena on vähentää merkittävästi tuotemerkin maailmanlaajuisia ympäristövaikutuksia

LEHDISTÖTIEDOTE 16.9.2020

Garnierin uusi Green Beauty -aloite:

VUODEN 2025 LOPPUUN MENNESSÄ:

Kaikki tuotteet valmistettu kokonaan ilman neitseellistä muovia

Kaikki pakkaukset uudelleen täytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia

Kaikki tehtaat hiilidioksidineutraaleja

Ympäristö-, terveys- ja sosiaaliset näkökohdat ovat tänä päivänä tärkeämpiä kuin koskaan. Kuluneen vuoden poikkeukselliset olosuhteet ovat entisestään korostaneet yritysten roolia nyky-yhteiskunnassa.

Kuluttajien odotukset ovat muuttuneet. Ihmiset haluavat luotettavia ja läpinäkyviä tuotemerkkejä, jotka ovat aidosti sitoutuneet vähentämään ympäristövaikutuksiaan maapallollamme. (1).

1) Edelman Trust Barometer 2020: Koronavirus erityisraportti.
*Garnierin muovin kulutus vuonna 2019
**Vuosi 2019 verrattuna vuoden 2005 kulutukseen.

Garnier on jo useiden vuosien ajan sitoutunut kestävään kehitykseen ja valmistanut koostumuksia luonnollista alkuperää olevista ainesosista sekä käyttänyt kestävästi ja reilujen periaatteiden mukaisesti tuotettuja ainesosia. Olimme ensimmäisinä tuomassa luomusertifioituja ihonhoitotuotteita markkinoille. Nyt Garnier ottaa askeleen eteenpäin muuttaakseen kosmetiikka-alan toimintatapoja ja näyttääkseen tietä muutokselle.

Garnierin käynnistämä Green Beauty -aloite on kattava kestävän kehityksen ohjelma. Tavoitteena on kehittää Garnierin tuotantoketjun jokaista vaihetta ja vähentää tai poistaa ympäristövaikutuksia seuraavilla alueilla:

• Muovi & Pakkaukset:
  •  Vuoden 2025 loppuun mennessä Garnierin tavoitteena on valmistaa pakkauksia kokonaan ilman neitseellistä muovia, mikä säästää 37 000 tonnia muovia vuosittain*.
  • Vuoden 2025 loppuun mennessä kaikkien pakkausten on oltava uudelleen täytettäviä, kierrätettäviä tai kompostoitavia.
  • Tuotteet & Koostumukset
  • Vuoteen 2022 mennessä kaikki kasvipohjaiset ja uusiutuvat ainesosat hankitaan vastuullisesti.
  • Vuoden 2025 loppuun mennessä 100%:lla Garnierin uusista tuotteista on parempi ympäristöprofiili.
  • Tehtaat & Tuotanto:
  •  Vuoden 2025 loppuun mennessä 100%:sesti hiilidioksidineutraalit tehtaat uusiutuvan energian avulla.
  • Olemme jo vähentäneet tehtaiden hiilidioksidipäästöjä 72 %**.
  • Vastuullinen tuottaminen:
  • Vuoden 2025 loppuun mennessä Garnier on auttanut vahvistamaan 800 paikallisyhteisöä maailmanlaajuisesti osana vastuullisen tuottamisen ohjelmaamme.

Green Beauty -aloite sisältää kestävän kehityksen seurantaraportin, joka on julkisesti luettavissa Garnierin verkkosivuilla. Raportissa kerrotaan Garnierin nykyinen tilanne ja kartoitetaan prosessia, jolla tuotemerkki pyrkii saavuttamaan kunnianhimoiset tavoitteensa vuoteen 2025 mennessä. Yhteistyössä asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa laadittu seurantaraportti tarjoaa selkeän ja jäljitettävän yhteenvedon Garnierin sitoumuksista ja hankkeista. Ulkopuolinen tilintarkastaja PricewaterhouseCoopers on tarkistanut kaikki raportin tiedot.

Green Beauty -lanseerauksen vanavedessä lanseerataan useita uusia tuotteita. Jokainen uusi lanseeraus tukee tuotemerkin kestävän kehityksen sitoumuksia:

• Garnier Bio Hemp -sarjan uudet patentoidut kartonkipakkaukset.
  • Garnier SkinActive Eco-Pads uudelleenkäytettävät pesulaput.
  • Garnier Respons -palashampoo: ei muovijätettä, 97% biohajoava koostumus ja 100% kierrätettävä pakkaus.

Garnierin Green Beauty -aloite pyrkii myös auttamaan kuluttajia tekemään kestävämpiä valintoja ostoskoriinsa.

Garnier haluaa opastaa kuluttajia muun muassa kierrätyksessä kaikissa omissa digitaalisissa ympäristöissään.

Lisäksi osana L'Oréal for Future -ohjelmaa, Garnier on ensimmäinen tuotemerkki, joka ottaa käyttöön Tuotteiden ympäristöllisten ja sosiaalisten vaikutusten merkinnät (Product Environmental & Social Impact Labelling).Tavoitteena on kertoa kuluttajille tuotteiden ympäristöllisistä ja sosiaalisista vaikutuksista, ja antaa heille mahdollisuus tehdä kestävämpiä valintoja.

Parhaillaan Ranskassa meneillään olevassa pioneerihankkeessa hiustenhoitotuotteile annetaan ”vastuullisuuspiste” arvosta A arvoon E, jossa A-merkittyjen tuotteiden katsotaan olevan markkinoiden parhaita. Tuloksessa otetaan huomioon 14 ympäristötekijää hankinnasta, valmistuksesta ja kuljetuksesta tuotteen käyttöön ja kierrätettävyyteen. Tiedot varmentaa riippumaton tilintarkastaja Bureau Veritas Certification. Garnier-hiustenhoitotuotteiden ympäristöllisten ja sosiaalisten vaikutusten merkinnät ovat kuluttajien saatavilla tuotemerkin ranskalaisilla verkkosivuilla ennen niiden kansainvälisestä julkaisua.

Adrien Koskas, Garnier Global Brand President: ”Green Beauty tulee muuttamaan yrityksemme toimintatapoja. Yhteistyökumppanien, tutkijoiden ja asiakkaiden kanssa yhteistyössä kehitetty aloite koostuu kunnianhimoisista tavoitteista, joita tuetaan konkreettisilla teoilla. Lupaamme vähentää ympäristövaikutuksiamme ja tehdä innovaatioita kestävän tulevaisuuden saavuttamiseksi. Se vie aikaa, mutta Green Beauty tulee muuttamaan Garnieria, ja toivon mukaan myös kosmetiikka-alaa kokonaisuudessaan.”

Lisäksi Garnier on tehnyt yhteistyötä kahden kansalaisjärjestön kanssa muovisaasteen ympäristövaikutusten torjumiseksi:

1. Ocean Conservancy taistelee muovisaasteen ympäristövaikutuksia vastaan.

Garnier tekee yhteistyötä Ocean Conservancy -kansalaisjärjestön kanssa, joka on työskennellyt valtameriin päätyvää muovijätettä vastaan yli 30 vuoden ajan. Yhteistyössä Ocean Conservancyn kanssa Garnier tuo esiin puhtaiden merien ja rantojen tärkeyden. Garnier tekee tämän kahdella tavalla:

• Garnier on liittynyt Ocean Conservancyn Trash Free Seas Alliance –järjestöön. Vuonna 2012 perustettu järjestö tuo yhteen tutkijoita, ympäristönsuojelijoita ja yksityisen sektorin toimijoita ja pyrkii löytämään tehokkaita ratkaisuja merien muovikriisiin. Garnier pyrkii yhdessä järjestön nykyisten jäsenten kanssa löytämään innovatiivisia tapoja muovipakkausten vähentämiseksi ja lopettamaan muovijätteen päätymisen meriin.
  • Garnier kokoaa myös ryhmiä - kuluttajia ja työntekijöitä - ympäri maailmaa keräämään muovia rannoilta, meristä ja vesistöistä ’International Cleanup Day’ kansainvälisissä siivoustalkoissa 19. syyskuuta (järjestetään jos olosuhteet sallivat).

2. Plastics for Change -hanke pyrkii auttamaan muovisaasteen sosiaalisissa vaikutuksissa.

Yli kolme miljardia ihmistä elää maailmassa ilman minkäänlaista jätteidenkäsittelyä. Se vastaa lähes puolta maapallon väestöstä. Jotkut maailman köyhimmistä ihmisistä yrittävät ansaita elantonsa keräämällä jätteitä. Jätteenkerääjät, joista monet ovat naisia, elävät usein köyhyysrajan alapuolella ja työskentelevät surkeissa olosuhteissa. Garnier tukee Plastics for Change -hankkeen kautta jätteenkerääjien ammattikunnan olosuhteiden kokonaisvaltaista kehitystä Intiassa. Plastics for Change -hanke tukee lasten koulutusta, terveydenhuoltoa, parempaa ravitsemusta, taloudellista ymmärrystä sekä tyttöjen ja naisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä - nämä tekijät ovat hyvinvoivan ja tyytyväisen yhteisön perusta.

Avainlukuja ja tietoa Garnierista:

• Maailman johtava luonnonmukainen tuotemerkki (lähde: Euromonitor 2018)

• Myydään 64 maassa.

• Tänä päivänä tuotetun muovin määrä: 1,8 miljardia tuotetta, mikä vastaa 37 000 tonnia neitseellistä muovia vuodessa.

• Keskeiset tavoitteet vuodelle 2025:

• Neitseellistä muovia ei käytetä lainkaan, mikä säästää 37 000 tonnia neitseellistä muovia vuodessa.
  • Hiilidioksidineutraalit tehtaat, joissa 38 596 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia on jo säästetty lisääntyneen uusiutuvan energian käytön avulla.
  • 100% kierrätettävät, uudelleen täytettävät tai kompostoitavat muovipakkaukset vuoden 2025 loppuun mennessä.

HUOM Garnierin kestävän kehityksen seurantaraportti sisältää kattavan kuvauksen sitoumuksista ja tavoitteista. Raportista löytyvät perusteelliset yksityiskohdat, asiantuntijatiedot ja kestävän kehityksen suunnitelma vuoteen 2025 asti.

Tietoa Garnierista: Garnier on maailmanlaajuinen kauneusbrändi, joka on kaikkien ulottuvilla ja jonka tavoitteena on tulla ensimmäiseksi aidosti kestäväksi, luonnonmukaiseksi tuotemerkiksi markkinoilla. Vuodesta 1904 Garnier on tarjonnut tehokkaita ja innovatiivisia kosmetiikkatuotteita, jotka sisältävät luonnollista alkuperää olevia ainesosia. Kaikkien ulottuvilla, kestävä ja luonnollista alkuperää oleva - Garnierin voimanlähteinä ovat sen tuotemerkit: Fructis, Respons, Garnier Bio, SkinAactive, Ambre Solaire, Olia ja Nutrisse. Lisätietoja osoitteessa www.garnier.fi

Tietoa Ocean Conservancy -organisaatiosta:Ocean Conservancy -organisaatio on yhdysvaltalainen voittoa tavoittelematon järjestö, joka toimii merien suojelemiseksi nykyajan suurimmalta globaalilta haasteelta. Organisaatio kerää yhteen tieteellisiä ratkaisuja, jotka pyrkivät edistämään merien ja siitä riippuvaisten eliöiden ja paikallisyhteisöjen hyvinvoinnin.Lisätietoja osoitteessa https://oceanconservancy.org/

Tietoa Plastics for Change- hankkeesta: Plastics for Change on kaupallinen yritys, joka työskentelee voittoa tavoittelemattoman The Plastics For Change -säätiön kanssa varmistaakseen hintavakauden ja pääsyn maailmanlaajuisille jätteenkeräysmarkkinoilla. Organisaatio pyrkii muuntamaan muovijätteen positiivisen muutoksen voimavaraksi. Lisätietoja osoitteessa:www.plasticsforchange.org

Lisätietoja: tarja.kuusela@loreal.com

• green beauty
  • vastuullisuusohjelma
  • garnier

L’Oréal Finland Oy on Suomen johtava kosmetiikkayritys, jonka toimintaan kuuluvat päivittäiskosmetiikka- ja kampaamotuotteet, selektiiviset kosmetiikkasarjat sekä apteekkikosmetiikka. Tuotteemme edustavat alansa huippua, innovatiivista teknologiaa, kauneutta ja hyvinvointia.