LeaseGreen modernisoi Oriolan logistiikkakeskuksen kiinteistötekniikan

LeaseGreen on toteuttanut pörssiyhtiö Oriolalle logistiikkakeskuksen kiinteistötekniikan laajan modernisoinnin. Projektissa uudistettiin Espoon Mankkaalla sijaitsevan kiinteistön rakennusautomaatiota, ilmanvaihtoa ja valaistusta. Investointi toteutettiin suunnittelusta asennuksiin avaimet käteen -hankkeena.

Ilmanvaihdon uudistamisen osa-alueisiin kuuluivat mm. ilmanvaihtokoneiden puhaltimien vaihdot, poistoilman lämmön talteenoton tehostaminen, kanavistojen uudistaminen sekä ilmanvaihdon ohjauksen parantaminen. Uudistetut ilmanvaihtokoneet ovat hiljaisia ja tehokkaita, ja eri tilojen ilmanvaihtoa pystytään ohjaamaan aiempaa täsmällisemmin. Valaistuksen energiatehokkuus on parantunut selvästi uuden LED-tekniikan ansiosta, ja huollon tarve vähentynyt.

LeaseGreenin arvion mukaan nyt toteutetut investoinnit parantavat kiinteistön olosuhteita, säästävät energiaa ja pienentävät hiilijalanjälkeä. Logistiikkakeskuksen CO2-päästöt supistuvat noin 500 tonnilla vuodessa, mikä vastaa 230 sähkölämmitteisen omakotitalon päästöjä. Kustannussäästöjen arvioidaan kohoavan 2,5 miljoonaan euroon investoinnin elinkaaren aikana.

”Oriola haluaa toimia pitkäjänteisesti ja vastuullisesti”, Oriolan kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Jari Mäkelä sanoo. ”Nykyaikaisen tekniikan avulla varmistamme sen, että kiinteistömme tukee työntekijöiden viihtyvyyttä ja onnistumista työssään. Toinen tärkeä tavoitteemme on, että liiketoiminnan hiilijalanjälki supistuu.”

”Oriola kuuluu edelläkävijöiden joukkoon kiinteistöjen olosuhteiden ja ympäristöystävällisyyden kehittämisessä”, LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto sanoo. ”Projekti eteni erinomaisesti, ja onnistuimme yhdessä Oriolan ammattilaisten kanssa. Suuri kiitos myös kaikille kiinteistön käyttäjille kärsivällisyydestä ja avusta projektin eri vaiheissa.”

• asiakascase
  • energiatehokkuus
  • yhteistyö

LeaseGreen on Suomen johtava energiapalveluyhtiö. Yhtiön palveluksessa työskentelee Suomessa ja Ruotsissa yli 50 talotekniikan asiantuntijaa ja se tarjoaa työtä noin 300 kiinteistöammattilaisen verkostolle. LeaseGreenin kehittämälle palvelumallille on myönnetty useita julkisia tunnustuksia. Yhtiön pääomistajat Tomi Mäkipelto ja Juho Rönni palkittiin syksyllä 2017 vuoden nuorina kasvuyrittäjinä.