LeaseGreen toteutti laajan kiinteistötekniikan modernisoinnin Sanomalaan

Helsingin Sanomia painavan tuotantolaitoksen energiankulutus ja CO2-päästöt supistuvat 20 prosenttia.

Vantaan Martinlaaksossa sijaitseva Sanomala on yksi pohjoisen Euroopan suurimmista painoalan tuotantolaitoksista. Kiinteistön lämpötilan ja kosteuden pitää pysyä tarkasti ohjearvojen sisällä, jotta sanomalehtipaperi kulkee häiriöittä satoja metrejä pitkillä linjoilla.

Suurten kiinteistöjen modernisointiin erikoistunut LeaseGreen on toteuttanut Sanomalaan laajan energiaremontin, jossa uudistettiin kiinteistön rakennusautomaatio ja ilmanvaihto. Uusien järjestelmien ohjauksessa hyödynnetään muun muassa tekoälyä.

“Tuotantolaitoksen prosessi on pidetty huippukunnossa ja meillä on jykevät seinät, mutta kiinteistön tekniikka oli tullut elinkaarensa päähän”, Sanomalan toimitusjohtaja Jorma Kyrö sanoo.

”Kiinteistötekniikalla on ratkaisevan tärkeä rooli tuotannossa, jossa viidentoista minuutin myöhästyminen maksaa todella paljon. Rakennuksen ilmankosteuden täytyy olla täysin stabiili. Jos paperi on liian märkää tai kuivaa, se takertuu kuljettimiin.”

Sanomalassa painetaan Sanoma-konsernin suurimpia sanomalehtiä Helsingin Sanomia ja Ilta-Sanomia sekä lukuisia painotuotteita konsernin ulkopuolisille asiakkaille. Sanomalan kiinteistön omistaa ruotsalainen pörssinoteerattu kiinteistösijoitusyhtiö AB Sagax, ja Sanoma toimii kiinteistössä vuokralaisena.

Vuonna 1977 valmistuneen kiinteistön pinta-ala on noin 53 000 m2 ja vuosittainen energiankulutus yhteensä 24 000 MWh sähköä ja lämpöä. LeaseGreenin toteuttama energiaremontti parantaa Sanomalan olosuhteita samalla, kun energiankulutus ja CO2-päästöt putoavat noin 20 prosenttia.

”Meillä on ollut sellainen periaate, että hoidamme kiinteistön kriittiset asiat itse, mutta kokonaisuuden hallitseminen vaatii ymmärrystä ja osaamista”, Kyrö kertoo.

”Jos olisimme yrittäneet tätä itse, aikaa olisi mennyt tolkuttomasti, ja olisimme luultavasti vain vaihtaneet laitteita samanlaisiin laitteisiin – saamatta riittävää kontrollia koko järjestelmään. LeaseGreenin kanssa saimme kaikki kriittiset pisteet kerralla kuntoon. Nyt nämä asiat ovat kunnossa, ja voimme keskittyä rauhassa meidän ydinbisnekseemme.”

LeaseGreen aloitti Sanomalan energiatehokkuusinvestoinnit syksyllä 2017. Sanoma-konsernin kiinteistöpäällikkö Jarmo Viitanen sanoo, että investointien vaikutus näkyi nopeasti:

”Käppyrät näyttivät jo syksyllä, mihin olemme menossa. Olemme saavuttamassa ensimmäisen lämmityskauden aikana 15–20 prosentin säästöt energiankulutukseen, vaikka osa järjestelmistä saatiin valmiiksi vasta tämän vuoden puolella.”

LeaseGreenin arvion mukaan Sanomalan energiaremontti tarjoaa erinomaisen tuoton Sanoma-konsernille. Investoinnin elinkaarisäästöjen ennustetaan kohoavan noin 4,4 miljoonaan euroon.

Sanoman kiinteistöjohtaja Ville Jokela sanoo, että vastuullisuuden merkitys kasvaa kiinteistöalan päätöksenteossa:

”Talouden ja vastuullisuuden tavoitteet tukevat toisiaan Sanomalassa. Saamme suuren leikkauksen painotalon päästöihin investoinnilla, jonka takaisinmaksuaika jää 2–3 vuoteen. Voimme sanoa, että kun laitamme energiatehokkuuteen yhden rahan, saamme takaisin viisi rahaa ja selvästi pienemmän hiilijalanjäljen.”

Jokelan mukaan energiatehokkuus on suuri mahdollisuus koko Suomelle. Energiankulutuksen ja päästöjen leikkaaminen on hänen mielestään myös järkevää riskienhallintaa.

”Potentiaali on valtava. Suomessa on paljon aktiivikäytössä olevia vanhoja kiinteistöjä, joihin ei ole vielä tehty energiaremontteja. Myös 2000-luvun kiinteistöistä löytyy potentiaalia – koska kohteiden toteuttajat saattavat valita uusiinkin kiinteistöihin ratkaisuja, jotka ovat tänään edullisia, mutta saattavat tulla kalliiksi niiden elinkaaren aikana. Kun käytämme energiaa vastuullisesti, rahaa jää enemmän esimerkiksi investointeihin. Energiatehokkuus edustaa myös fiksua tulevaisuuden ennakoimista. Varaudumme siihen, että valtiovalta saattaa joutua pakottamaan yritykset leikkaamaan energiankulutusta ja päästöjä.”

Ville Jokela sanoo, että Sanoma-konserni on hyvin tyytyväinen LeaseGreenin tarjoamaan kokonaisuuteen ja projektin toteutukseen.

”Lopputulos on todella hieno. LeaseGreen tarjosi selkeän konseptin ja meidän tarpeen mukaiset ratkaisut, matkan varrella aukesi myös uusia mahdollisuuksia ja investoinnit toteutettiin tuotannon herkkää prosessia häiritsemättä. Sanomalan kiinteistö palvelee nyt entistä paremmin sitä toimintaa, mitä varten se on olemassa.”

LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto iloitsee vaativan kohteen valmistumisesta. Mäkipellon mukaan teollisuuden tuotantolaitoksista löytyy runsaasti energiatehokkuuspotentiaaleja, joiden suuruus vaihtelee 10 prosentista 50 prosenttiin.

”Sanomala on hyvä esimerkki suomalaisen teollisuuden tuotantolaitoksesta, jonka kilpailukykyä energiaremontti tukee suoraan. Energiatehokkuus on älykäs investointi, joka rahoittaa itse itsensä.”

• Talous, rahoitus

• asiakascase
  • yhteistyö
  • energiatehokkuus

LeaseGreen on Suomen johtava energiapalveluyhtiö. Yhtiön palveluksessa työskentelee Suomessa ja Ruotsissa yli 50 talotekniikan asiantuntijaa ja se tarjoaa työtä noin 300 kiinteistöammattilaisen verkostolle. LeaseGreenin kehittämälle palvelumallille on myönnetty useita julkisia tunnustuksia. Yhtiön pääomistajat Tomi Mäkipelto ja Juho Rönni palkittiin syksyllä 2017 vuoden nuorina kasvuyrittäjinä.

Tomi Mäkipelto

Teknologiajohtaja +358 50 370 4092