Ylva pienentää arvokiinteistöjen päästöjä Helsingin ydinkeskustassa

LeaseGreen ryhtyy ohjaamaan Kaivopihan korttelin olosuhteita ja energiataloutta uuden tekoälyratkaisun avulla.

Ylva pienentää kiinteistöomistustensa päästöjä Helsingin ydinkeskustassa. Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan varallisuutta hoitava yritys toteuttaa Kaivopihan korttelin kiinteistöissä ja Domus Academicassa energiaremontin, joka pienentää rakennusten energiankulutusta ja parantaa taloissa työskentelevien ja oleskelevien ihmisten olosuhteita.

”Me haluamme herätellä toimijoita tekemään muutosta tänään – ei huomenna tai ylihuomenna, vaan tässä ja nyt”, Ylvan vastuullisuusjohtaja Antti Ruuska sanoo. ”Tieteen viesti on selvä. Päästöjä on pystyttävä vähentämään ja nopeasti. Haluamme painaa kiinteistöliiketoiminnan päästöt nollaan niin nopeasti kuin mahdollista.”

Kaivopihan kortteliin kuuluvat Vanha ylioppilastalo, Citytalo, Kaivotalo ja Kaivokatu 12. Ilmanvaihdon ja rakennusautomaation sekä lämmitys- ja jäähdytysverkoston modernisointiin painottuva energiaremontti leikkaa Ylvan CO2-päästöjä vuositasolla 230 tonnilla, mikä on noin kymmenen prosenttia kiinteistöjen kokonaispäästöistä.

Investoinnit toteuttaa avaimet käteen -projektina energiatehokkuuden palveluyritys LeaseGreen. Projektin valmistumisen jälkeen kiinteistöjen talotekniikan tuottama big data kytketään LeaseGreenin valvomoon, joka ottaa vastuun remontoitujen kiinteistöjen energiataloudesta ja toimivuudesta.

”Rakennamme Ylvan kiinteistöjen talotekniikkaan uudet aivot, jotka pystyvät ohjaamaan energiankulutusta älykkäästi ja joustavasti”, LeaseGreenin toimitusjohtaja Thomas Luther sanoo. ”Ennakoimme olosuhteita, hyödynnämme tekoälyä ja tuomme päivitykset verkon yli. Meillä on tapana sanoa, että LeaseGreenin kehittämä algoritmi on kiinteistöalan Tesla. Palvelukehityksemme edistysaskeleet lisäävät aiemmin valmistuneiden kohteiden älykkyyttä välittömästi ja automaattisesti.”

Hiilijalanjälki nollaan vuoteen 2025 mennessä

Päästöjä ja korjausvelkaa leikkaava energiaremontti on Ylvalle myös taloudellisesti kannattava investointi. LeaseGreenin laskelmien mukaan investoinnin elinkaarisäästöt kohoavat noin 3,6 miljoonaan euroon, ja sijoitetun pääoman tuotto on 10–12 prosenttia.

”Jos me löydämme keinoja kohti vähähiilisyyttä, jotka ovat myös taloudellisesti kannattavia, on tällaisten asioiden skaalaaminen muualle yhteiskuntaan helpompaa”, Ylvan Antti Ruuska sanoo.

”Vastuullisuus tarkoittaa meille myös ennakoivaa kiinteistöjen omistajuutta: hyödylliset tekniset päivitykset ja korjaukset tehdään mieluummin ajoissa kuin liian myöhään. Pidämme huolta arvokkaista rakennuksista ja nostamme katseen lähivuosista useiden kymmenien vuosien päähän. Meillä on velvollisuus tulevia sukupolvia kohtaan.”

Ylva on sitoutunut nollaamaan kiinteistöjensä hiilijalanjäljen vuoteen 2025 mennessä. Ruuskan mukaan vastuullisuus tarkoittaa sitä, että kaikki päästöjä vähentävät ratkaisut otetaan laajasti käyttöön.

”Ei ole olemassa yhtä taikatemppua, jolla saamme päästöt nollattua. Tarvitaan suuri joukko erilaisia toimenpiteitä ja määrätietoista työtä, jotta päästöt saadaan nollattua. Tämä on tärkeä alku meidän matkalle kohti vähähiilisyyttä, mutta tiekartalla on myös monta muuta asiaa.”

Päästöjä vaikeampi supistaa keskustassa kuin kehä kolmosella

Ylva ja LeaseGreen selvittivät myös maalämmön hyödyntämistä keskustan kortteleiden päästöjen pienentämiseksi. Antti Ruuskan mukaan esimerkiksi energiakaivojen poraaminen ei ole kuitenkaan välttämättä mahdollista Helsingin ydinkeskustassa.

”Päästöjä on vaikeampi supistaa ydinkeskustassa kuin sen ulkopuolella, sillä vaikkapa maalämpökaivojen poraus on monessa paikkaa lähes mahdotonta. Haluamme näyttää että päästöttömyys on tästä huolimatta mahdollista jopa Helsingin ydinkeskustan historiallisissa kiinteistöissä."

”Koko kaupungin mittakaavassa päästötön kaukolämpö on varmasti avainroolissa, kun Helsinki ja helsinkiläiset kiinteistöt pienentävät ilmaston kuormitusta. Me emme jää odottamaan, että maailma ympärillämme puhdistuu. Me olemme itse tekemässä muutosta ja myös kannustamassa koko toimialaa vauhdittamaan muutosta.”

• Talous, rahoitus

LeaseGreen on Suomen johtava energiapalveluyhtiö. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 70 talotekniikan asiantuntijaa, ja se tarjoaa työtä noin 400 kiinteistöammattilaisen verkostolle. LeaseGreenin kehittämälle palvelumallille on myönnetty useita julkisia tunnustuksia. Yhtiön perustajat Tomi Mäkipelto ja Juho Rönni palkittiin syksyllä 2017 vuoden nuorina kasvuyrittäjinä.

Thomas Luther

Toimitusjohtaja +358 40 534 4256