Vapputraditiot vaihtelevat suomalaisten keskuudessa – vapun ykkösherkuista ollaan yksimielisiä, mutta kaksi herkkua jakaa suomalaisia

Munkit ja sima nauttivat kiistatonta suosiota suomalaisten ykkösherkkuina, mutta tippaleipä ja perunasalaatti jakavat kansalaisten mielipiteitä. Asia selviää Lejos Oy:n tuhannelle suomalaiselle teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten herkuttelutottumuksia.

Vapun parhaista herkuista ollaan yksimielisiä: munkit ja sima ovat ehdottomia suosikkeja. Muiden vappupöydän klassikoiden kohdalla kuitenkin suomalaiset jakautuvat: Etelä-Suomessa myös tippaleipä kerää suosiota, Pohjois- ja Itä-Suomessa vappuna maistuvat paremmin nakit. Asia selviää 100-vuotisjuhlavuottaan viettävän Lejos Oy:n tuoreesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten herkuttelutottumuksia ja -mieltymyksiä.

Vapun suosikkiherkuista munkit ja sima pitävät tiukasti kiinni johtopaikasta, molemmat vahvalla 31 prosentin kannatuksella. Viimeinen kolmannes vastaajista jakautuu muiden herkkujen suhteen: vappupöydän kolmanneksi suosituin herkku on nakit, neljänneksi tippaleipä ja listan jumbosijalta löytyy perunasalaatti.

Tippaleipä maistuu erityisesti Etelä-Suomessa – pohjoisessa herkulla on vaivainen 3 %:n kannatus

Vaikka munkit ja sima pitävät ykkössijaa koko Suomessa, löytyy suosikkiherkuista maantieteellistä hajontaa. Esimerkiksi rapean ja makean tippaleivän suosio on suurinta Etelä-Suomessa, jossa 13 prosenttia vastaajista valitsi kyseisen herkun suosikikseen: Pohjois-Suomessa sama luku on vaivaiset 3 prosenttia. Etelän innostus tippaleipää kohtaan näkyy myös muita alueita pienempänä munkkien kannatuksena (27 %), joka esimerkiksi Itä- ja Pohjois-Suomessa on 10 prosenttiyksikköä korkeampi.

”Voisiko olla niin, että munkki vs. tippaleipä -keskustelun eri osapuolet saataisiin yhdistettyä samaan leiriin vohveleiden avulla? Vohveleissa kun yhdistyy molempien herkkujen parhaat puolet: tippaleivän rapeus ja munkin kuohkean pehmeä rakenne. Kenties niistä voisi tulla kaikkia suomalaisia yhdistävä vappuherkku”, pohtii Lejoksen PR Manager Säde Svar.

Perunasalaatti ja nakit jäävät suosikkiherkkujen rankingissa makeiden tarjottavien varjoon

Makeat herkut selkeästi vetoavat suomalaisiin, sillä vapun suolaiset herkut keräävät vähemmän kannatusta. Esimerkiksi perunasalaatin suosio on koko maassa alle 10 prosenttiyksikön: pohjoissuomalaisista 4 prosenttia, itäsuomalaisista 5 prosenttia, länsisuomalaisista 7 prosenttia ja eteläsuomalaisista 9 prosenttia valitsee perunasalaatin vapun suosikkiherkukseen. Vaikkei herkkujen suosio ole kansallisella tasolla yhtä suurta, on suolaisilla herkuilla kuitenkin omat uskolliset kannattajansa. Nakit esimerkiksi nauttivat noin 10 prosentin suosiota koko maassa.

Kuuluvatko rusinat simaan? Kyllä, vastaa 90 % 65–75-vuotiaista – nuorisosta yli 50 % vastustaa ajatusta

Siman suosio on vankkaa kautta Suomen: alueesta riippumatta sima valikoituu reilun 30 prosentin mielestä vapun ykkösherkuksi. Suhteellisen yksimielisiä ollaan myös siitä, kuuluvatko rusinat simaan. Lähes 75 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että rusinat kuuluvat simaan. Rusinoiden roolia simassa kyseenalaistavat kuitenkin nuoret, alle 25-vuotiaat, joista vain 43 prosenttia vastasivat väittämään myöntävästi. 65–75-vuotiaiden kohdalla väittämä oli kiistaton: huiman 90 prosentin mielestä rusinat kuuluvat simaan.

”On hauska huomata, että jotkin perinteet pitävät pintaansa – kuten rusinat simassa! Nuoremmalle sukupolvelle tuntuvatkin maistuvan hieman twistatut perinteet, kuten vaikkapa viime vuosina kauppoihin tulleet kirpeät rusinat. Hyvänä vinkkinä voinkin todeta, että jos omatehty sima ei ole vielä ehtinyt tekeytyä, niin kombucha maistuu mainiosti vapun juhlajuomana, kirpeillä rusinoilla tai ilman!”, toteaa Svar.

Lisätietoja:

Säde Svar

sade.svar@lejos.fi

*Tutkimus toteutettiin Bilendin verkkopaneelissa viikoilla 10 ja 11 / 2021. Kyselyyn vastasi n=1000 täysi-ikäistä suomalaista. Aineiston virhemarginaali on noin +/- 3 prosenttiyksikköä.

• Gastronomia

• lejos100
  • tutkimus
  • vappu
  • sesonki

Lejos - kartalla suomalaisten mausta jo 100 vuoden ajan

Lejos Oy on vuonna 1921 perustettu suomalainen perheyritys, joka on jo sadan vuoden ajan tunnistanut ja tuonut Suomeen kiinnostavia makuja ja laatubrändejä maailmalta. Kaikki alkoi kaakaosta, joka vielä 1920-luvulla oli harvinaista herkkua. Alusta saakka valikoimaan kuuluneen Van Houtenin kaakaon lisäksi Lejokselta löytyvät muun muassa ikoniset Sunsweet- ja Sun-Maid-tuotteet, uudet tulokkaat kuten NOCCO ja Kitchen Joy, sekä ikiomat merkit Lagom ja Hungry Chef.

Asiakkaina ovat päivittäistavarakaupat, tukkukaupat, kioski- ja huoltoasemaketjut, hotelli- ja kahvilaketjut, kuntosalit ja urheilupaikat, henkilöstöravintolat ja toimistot, verkkokaupat, erikoismyymälät sekä elintarviketeollisuus. Lejoksella on yli 20 päämiestä 12 maassa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2020 oli 48,7 milj. euroa. Lejos Oy on osa Juuranto Groupia. www.lejos.fi #lejos100 @lejosfinland