Pelillisyys saa eloa yrityssovelluksiinkin (Tietoviikko.fi)

Farmville koukuttamassa projektinhallintaohjelmiston käyttöön? Myyntitiimit pelaamassa keskenään parhaasta tuloksesta asiakkuudenhallintaohjelmistossa?

Helsinkiläisen start-upin Lumo Researchin toimitusjohtaja Kristian Tanninen tarjosi tällaisia yrityssovellusten kehitysnäkymiä Tietotekniikan liiton tietohallintokerhon Pelit & Bisnes -tapahtumassa maanantaina.

Sosiaaliset ratkaisut tukevat ihmisten verkostoitumista yli organisaatiorajojen

Kolmevuotias Lumo Research kehittää ja myy yritysten väliseen yhteistyöhön tarkoitettua Lumoflow-ohjelmistoa. Yritys on kehittänyt siihen alusta lähtien ominaisuuksia, jotka ovat tuttuja peleistä ja sosiaalisesta mediasta.

"Perinteiset järjestelmät on rakennettu tukemaan hierarkkisten organisaatioiden toimintamalleja, kun taas sosiaaliset ratkaisut tukevat ihmisten verkostoitumista yli organisaatiorajojen", Tanninen perusteli.

Farmvilleä uskottavampana sosiaalisen median esimerkkinä yrityksille Tanninen mainitsee LinkedInin. CV- ja verkostoitumispalvelussa cv:n puutteellisuudesta muistuttava vajaa palkki pistää täydentämään cv:tä tehokkaasti.

"Tämäntapaisen toiminnallisuuden lisääminen vaikkapa projektinhallintaohjelmistoon ei olisi kovin vaikea juttu."

Kuuma aihe Piilaaksossa

Aalto-yliopiston Virtual and Mobile Work -tutkimusyksikön tutkimuspäällikkö Anu Sivunen kertoo, että asiakkuudenhallintajärjestelmien ja sosiaalisen ja pelillisten toiminnallisuuksien yhdistäminen on Piilaaksossa kuuma aihe.

Virtuaaliset tilaisuudet, kuten myyntitapahtuma, voidaan toteuttaa esimerkiksi roolipeleinä. Keskustelufoorumien pelilliset ranking-elementit palkitsevat puolestaan käyttäjiä, jotka neuvovat aktiivisesti toisiaan yrityksen tuotteiden käytössä, kertoo Sivunen, joka vietti viime vuoden tutkijana Stanfordin yliopistossa.

• Yritystoimi, yleinen

• enterprise 2.0