#roskakalaksi

Tiedote -

MSC ja Findus siivoavat Mustikkamaan rantoja perjantaina – kuka tahansa voi tulla mukaan talkoisiin

Uimarannoilta mereen kulkeutuvat roskat ovat monitahoisempi ongelma kuin äkkiä voisi kuvitella. MSC ja Findus järjestävät perjantaina 7. kesäkuuta kaikille avoimen rantojensiivouspäivän Helsingin Mustikkamaalla kello 9-12.

MSC aloitti tänä vuonna Suomessa vaikuttamisyhteistyön Finduksen kanssa. Suomalaiskouluihin on alkuvuodesta lähtien tarjottu kampanjamateriaalia, jonka avulla kerrotaan nuorille vastuullisista valinnoista ruokapöydässä. Vastuullisuusvisat kouluruokaloissa innostavat nuoria vaihtamaan ajatuksia muun muassa ruoan ilmastovaikutuksista.

– Kampanja on hieno avaus järjestön ja yrityksen väliselle yhteistyölle, joten halusimme jatkaa yhteistä tekemistä luontoon jalkautumalla. Pidä Saaristo Siistinä ry:n rantojensiivousohjelma Siisti Biitsi tarjosi tempaukseemme loistavan valmiin alustan, kertoo MSC:n markkinointipäällikkö Johanna Vepsä.

Tärkeää”roskadataa” yhteiseksi hyväksi

Pidä Saaristo Siistinä ry oli mukana Itämeren rantojen roskaisuutta kartoittavassa MARLIN-hankkeessa vuosina 2011–2013. Hankkeessa saadut tulokset osoittivat karusti Suomen rantojen olevan roskaisimmat kaikista mukana olleista tutkimusmaista. Siisti Biitsi -ohjelma jatkaa nyt hankkeen työtä.

– Rannoilta mereen kulkeutuvat roskat aiheuttavat paljon haittaa merieliölle ja meriekosysteemeille. Eläimet voivat muun muassa syödä roskia erehdyksissään tai takertua ajelehtivaan muoviin. Vaarassa ovat kalojen ja äyriäisten lisäksi kilpikonnat, linnut ja erilaiset merinisäkkäät, Vepsä kertoo.

Merten hyvinvoinnin edistäminen on merkittävä osa Finduksen tänä vuonna lanseeraamaa uutta vastuullisuusohjelmaa. Findus on osa Nomad Foodsia, joka on Euroopan suurin pakastettujen elintarvikkeiden toimittaja, joten yrityksen tekemät valinnat ovat poikkeuksellisen merkittäviä. Finduksen myymät villikalatuotteet ovat tämän vuoden alusta lähtien olleet 100-prosenttisesti MSC-sertifioituja.

– Siisti Biitsi -ohjelmaan kuuluu, että kerätyt roskat myös raportoidaan annettujen ohjeiden mukaisesti, jolloin siivoustalkoot auttavat myös Pidä Saaristo Siistinä ry:n tiedonkeruutyötä rannoilta löytyvistä roskista, kertoo yhteiskampanjoinnin ideoinut Finduksen brand manager Jenni Goode.

Roskien kirjaaminen kappalemääräisesti noudattaa kansainvälisesti käytettyjä roskaantumisseurannan menetelmiä, jolloin tulokset ovat helpommin verrattavissa muihin roskaraportointeihin.

MSC ja Findus kutsuvat kaikki Itämeren hyvinvoinnista kiinnostuneet mukaan talkoisiin perjantaina 7. kesäkuuta. Kokoontuminen osoitteessa Mustikkamaantie 10. Mukana voi olla itselleen sopivan mittaisen siivoushetken välillä 9-12. Findus tarjoaa talkoolaisille pientä purtavaa ja virvokkeita sekä roskasäkit ja hanskat.

Lisätiedot:

Findus Foodservices
Brand Manager Jenni Goode
jenni.goode@fi.findus.com
www.findusfoodservices.fi

MSC Finland
markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä
johanna.vepsa@msc.org
www.msc.org/fi

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 360 kalastusyritystä 36 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 35 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi