MSC:n Puolan, Ruotsin, Tanskan ja Suomen tiimit yhdistyvät – uusi rakenne Itämeren ja Keski-Euroopan alueelle

Tiedote -

Marine Stewardship Council (MSC) vastaa alueen muuttuviin olosuhteisiin luomalla uuden aluerakenteen Itämeren alueelle ja Keski-Eurooppaan. Uuden organisaatiorakenteen on tarkoitus vastata paremmin Itämeren ja Pohjanmeren kalakantojen kestävän hallinnan haasteisiin sekä MSC-kumppanien kasvaviin tarpeisiin alueella.

Marraskuussa MSC päätti yhdistää Puolan, Ruotsin, Tanskan ja Suomen tiimit yhdeksi tiimiksi, joka on jatkossa vastuussa 17 maasta Itämeren ja itäisen Keski-Euroopan alueella. Uuden tiimin toimintaan kuuluu alueellisen kalastuksen tukeminen Itämerellä ja Pohjanmerellä toimivissa MSC:n ohjelman piirissä olevissa kalastuksissa, yhteistyö teollisuuskumppaneiden, tieteen, hallintoelinten ja kansalaisjärjestöjen kanssa sekä yleisen tietoisuuden lisääminen vastuullisesti pyydetyistä merenelävistä.

Itämeren alueen maat ja Keski-Eurooppa ovat strategisesti tärkeitä alueita kestävien merenelävämarkkinoiden kasvulle. Alueella toimii tällä hetkellä yli 1500 MSC:n yhteistyökumppaniyritystä (kalastuksia, kalanjalostajia, jälleenmyyjät, järjestöjä, tiedelaitoksia yms.). Tämä pitää sisällään yli 600 toimitusketjusertifikaatin haltijaa ja 16 MSC-sertifioitua kalastusta, joiden yhteenlaskettu saalis on lähes 800 tuhatta tonnia vuodessa. Sinisellä MSC-merkillä merkittyjä tuotteita myydään alueen 17 maassa vuosittain noin 110 tuhatta tonnia.

Itämeren ja Keski-Euroopan tiimin ohjelmajohtajaksi siirtyy nyt Anna Dębicka, joka on työskennellyt MSC:llä vuodesta 2013 ja toiminut viime vuosina ohjelmajohtajana Puolassa ja Keski-Euroopassa.

– Kasvatettuani MSC:n asemaa kymmenen vuotta Puolassa ja Keski-Euroopassa, minulla on kunnia ottaa tämä uusi rooli vastaan. Minulle on annettu mahdollisuus työskennellä erittäin monipuolisen ja kokeneen tiimin kanssa ja olenkin vakuuttunut siitä, että yhdessä saavutamme mahtavia tuloksia. Tämä uusi yhteistyö palvelee paremmin tärkeitä kumppaneitamme ja sidosryhmiämme alueella ja parantaa edelleen MSC:n ohjelman kehitystä ja arvoa, kertoo Anna Dębicka, BCE:n uusi ohjelmajohtaja.

Uudessa tiimissä työskentelee tällä hetkellä 12 henkilöä. MSC:n Suomen ja Baltian maiden toiminnoista vastaa edelleen Johanna Vepsä.

- Tämä muutos tuo mukanaan laajempaa yhteistyötä Itämeren ja Pohjanmeren alueille, oli kyse sitten kalastuksesta tai vastuullisesti pyydettyjen merenelävien markkinoista. Edistämällä yhteistyötä ja yhtenäisyyttä alueen sisällä voimme tehostaa vaikuttavuuttamme ja myös palvella yhteistyökumppaneitamme paremmin, hän toteaa.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 400 kalastusyritystä 40 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 19 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi