mcare keräsi 5 miljoonan euron rahoituskierroksen Springvestin avulla

mcare keräsi 5 miljoonan euron rahoituskierroksen Springvestin avulla

Pohjoismaiden suurin Applen laitteisiin keskittyvä huolto- ja palveluyhtiö mcare keräsi viiden miljoonan euron rahoituksen laajentaakseen toimintaansa monimerkkihuoltoon ja elinkaariliiketoimintaan.

Kymmenessä vuodessa mcare on kasvanut Pohjoismaiden suurimmaksi Applen merkkihuoltoyritykseksi, jonka asiakastyytyväisyys on erityisen korkea. mcaren liiketoimintaa on uudistettu viime vuosina merkittävästi. Uuden strategian toteuttamisesta vastaa vuoden 2021 alussa nimitetty toimitusjohtaja Matti Uronen, jolla on pitkä kokemus toimialalta.

“Korona kiihdytti merkittävästi digitalisaatiota ja elektroniikkalaitteiden tarpeellisuutta. Samalla arvostus ja ymmärrys laitteiden elinkaaren pidentämisen tärkeydestä on nousemassa ansaitsemaansa valoon.” toimitusjohtaja Uronen toteaa. Hän on ollut keskeisessä roolissa uudistetun kiertotaloutta korostavan strategian laatimisessa.

mcare keräsi lokakuussa 2021 merkittävän rahoituskierroksen Springvestin avulla, Springvest mahdollistaa sijoittamisen kaikille listaamattomista kasvuyhtiöistä kiinnostuneille, mikä nähtiin mcarelle erittäin mieluisana ja tulevaisuuden rahoitusstrategiaa tukevana tapana kerätä kasvurahoitusta laajemmalta omistajakunnalta, jotka ovat kiinnostuneita mcaren liiketoiminnasta ja missiosta pidentää elektroniikkalaitteiden elinkaarta. Viiden miljoonan rahoituskierros merkittiin täyteen alle vuorokaudessa.

Mcaren Springvestin avulla keräämä rahoitus mahdollistaa uudistetun strategian viennin käytäntöön. Yhtiö keskittyy strategian mukaisesti kolmeen osa-alueeseen:

1. Elektroniikkalaitteiden huollon kasvattaminen

Tavoitteena on huoltoliiketoiminnan kasvattaminen sekä maantieteellisesti että uusien laitevalmistajien tukemana. Viime vuonna mcare laajentui Norjaan ja voitti uusia laitevalmistajien valtuutuksia Suomessa ja Ruotsissa. Näitä mcarelle uusia valtuutuksia ovat mm. Huawei, HMD Nokia, Xiaomi sekä One Plus. Uusien valtuutuksien myötä kasvutavoitteita saatiin vietyä kaikista pisimmälle Suomessa kasvattaen liikevaihtoa yli 50% vuodessa mcare Suomen osalta. Huoltoliiketoiminta on vakaata, suurten voluumien bisnestä, jossa katteet ovat tiukassa.

2. Innovatiivisten ja laitteiden elinkaarta pidentävien palvelujen myynt ja tuotteistaminen

Laitteiden hinnat ja korjauksen kertakustannukset ovat kasvaneet. Rikkoontuneen laitteen korjaaminen on usein kallista ja hidasta. Uudella palvelumallilla saadaan korjausaikaa nopeammaksi ja liiketoiminta perustuu kertakorvauksen sijaan kausilaskutukseen. Vuonna 2020 lanseerattu SLA+ (Service Level Agreement +) -palvelu korjaa laitteet nopeasti ja usein ilman lisäkustannuksia.

3. Käytettyjen laitteiden uusiokäytön edistäminen ja kierrättäminen

mcaren maailmanluokan osaaminen huoltotoiminnassa sekä valmistajien valtuutukset mahdollistavat laitteiden kunnostuksen ja kierrätyksen kilpailijoita tehokkaammin sekä ympäristöystävällisemmin. Uutta rahoitusta on tarkoitus käyttää käytettyjen laitteiden takaisinostoliiketoiminnan kehitykseen ja kasvattamiseen. Alan toimijoista mm. Swappie, Back Market ja As Good As New ovat osoittaneet tietä liiketoiminnan kasvattamiseen nopeasti, ja mcarella on ainutlaatuinen mahdollisuus kasvaa tällä liiketoiminta-alueella kannattavasti.

Lisätiedot:

Petri Kalliokoski
Hallituksen puheenjohtaja
petri.kalliokoski@mcare.fi

Matti Uronen
matti.uronen@mcare.fi

Categories

mcare on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimiva valtuutettu laitehuoltoyhtiö, joka laajentaa toimintaansa palveluliiketoimintaan sekä käytettyjen laitteiden kierrätykseen. mcaren vuoden 2021 liikevaihto on n 21 miljoonaa euroa ja ennuste vuodelle 2022 yli 30 miljoonaa euroa.

Matti Uronen

Press contact Kehitysjohtaja

mcare Group Oy

mcare Group was founded by Joel Mansnerus in 2009 in Helsinki to better cater to Customers with Apple devices. At the end of 2022, mcare reached a full multi-brand service provider status that serves all the major mobile brands, like Apple, Samsung, OnePlus, Nokia HMD, Xiaomi and many others. Today, mcare Group is a genuine circular economy company that offers repair-, used device handling-, and lifecycle services. For more information, please use the contact details below.

mcare Group Oy
Työpajankatu 10 A 6krs