Hyviä uutisia aorttaläpän* ahtaumapotilaille

(*aortan ja vasemman kammion välissä oleva sydänläppä)

Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoittaa, että Medtronicin aorttaläpän vaihtotekniikka CoreValve System on avosydänleikkausta parempi vaihtoehto

Aorttaläpän ahtaumassa eli aorttastenoosissa veren virtaus vasemmasta kammiosta aorttaan on vaikeutunut. Veren pumppaaminen aortan ahtaan läppäaukon lävitse rasittaa sydäntä. Ajan mittaan seurauksena voi olla sydämen seinämän paksuuntuminen ja vakavia sydänvaurioita.

Medtronic on kehittänyt tekniikan, jossa uusi sydänläppä asennetaan paikalleen ohuen joustavan katetrin avulla. Tekniikka on nimeltään CoreValve System. Menetelmä on vähemmän invasiivinen kuin perinteinen leikkaushoito. CoreValve System on ensimmäinen ja ainoa (katetriteitse) tehtävä läpän vaihtotekniikka, jonka tulokset ovat osoittautuneet avosydänleikkauksessa tehtyä aorttaläpän vaihtoa paremmiksi.

Leikkaushoito on riskialtista joillekin aorttaläpän ahtaumapotilaille. Näille potilaille Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen tulokset ovat erityisen positiivisia.

Yhdysvalloissa tehty tutkimus (CoreValve U.S. Pivotal Trial) kohdistui vaikeaa aorttastenoosia sairastaviin potilaisiin, joilla läpän leikkaushoitoon liittyi suuri riski. Tulokset esitettiin AAC:n (American College of Cardiology) kokouksessa maaliskuun lopussa ja julkaistiin samaan aikaan The New England Journal of Medicine -lehdessä.

FDA hyväksyi CoreValven Yhdysvalloissa tammikuussa 2014 käytettäväksi potilaille, joiden leikkausriski arvioidaan liian suureksi.

Lisätietoja tutkimuksesta voi lukea tästä (vain englanniksi).

• aorttaläpän ahtaumassa eli aorttastenoosissa
  • corevalve

Tietoa Medtronicista
Minneapolisissa pääkonttoriaan pitävä Medtronic, Inc. (www.medtronic.com) on maailman johtava lääketieteellisen teknologian kehittäjä, jonka tuotteet auttavat miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa lievittämällä kipua, edistämällä terveyttä ja pidentämällä elinikää.