Tutkijat ovat löytäneet geneettisen syyn sydänperäiselle äkkikuolemalle

Tutkijat ovat löytäneet kammiotakykardiaan ja sydänperäiseen äkkikuolemaan liittyvän geenin. Tuloksen avulla voidaan mahdollisesti tunnistaa ne, joilla on sydänperäisen äkkikuoleman riski.

Medtronicin DISCOVERY-tutkimuksessa, jossa seurattiin rytmihäiriötahdistimia käyttäviä potilaita, on tunnistettu hengenvaarallisiin rytmihäiriöihin liittyvä geeni.

Näiden laatuaan ensimmäisten tulosten tiedot ovat peräisin kahdesta riippumattomasta tutkimuksesta, joissa pyrittiin geneettisiä merkkijaksoja arvioimalla määrittämään, mitkä merkkijaksot voivat liittyä sydänperäisen äkkikuoleman riskiin. Merkkijakso tunnistettiin tutkimuksessa, johon osallistuvat potilaat käyttivät rytmihäiriötahdistimia, ja tulokset vahvistettiin koko väestölle tehdyssä tutkimuksessa.

Medtronic odottaa mielenkiinnolla yhteistyötä laajemman kliinisen tutkimusyhteisön kanssa sydänperäisen äkkikuoleman riskiin liittyvän tietämyksen lisäämiseksi ja sydänperäisen äkkikuoleman ehkäisemiseksi tulevaisuudessa.

Katso tutkimuksesta ja sen tuloksista kertova lehdistötiedote (englanninkielinen) tästä.