Tiedote -

TYYPIN 2 DIABETESTA SAIRASTAVAT POTILAAT OVAT TYYTYVÄISEMPIÄ INSULIINIPUMPPUIHIN KUIN MONIIN PÄIVITTÄISIIN PISTOKSIIN

OpT2mise-tehokkuustutkimuksen uudet tulokset, jotka esitetään EASD:n vuosikokouksessa

WIEN – klo 12, 16. syyskuuta 2014 – Medtronic, Inc. (NYSE:MDT) ilmoitti tänään, että Euroopan diabetestutkijoiden järjestön (EASD) 50. vuosikokouksessa esitetään uudet tulokset OpT2mise-tutkimuksesta.  OpT2mise on suurin maailmanlaajuinen tutkimus, jossa verrataan insuliinipumppuhoitoa ja useita päivittäisiä insuliinipistoksia henkilöillä, joilla on tyypin 2 diabetes ja heikko glykemian hallinta. EASD-kokouksen kolme uutta posteriesitystä osoittavat, että insuliinipumppuhoitoa saavat ihmiset olivat tyytyväisempiä hoitoonsa kuin monipistoshoitoa (MDI) saavat ja että pumppuhoidolla saavutettiin parempi glukoosinhallinta. Tämä oli riippumatonta iästä, diabeteksen kestosta, kognitiivisen testauksen tuloksista ja sormenpäämittauksen noudattamisesta.

"Kokemusteni mukaan potilaat olivat yleisesti erittäin yllättyneitä hyvästä elämänlaadusta, jonka he saivat pumpun avulla", sanoi prof. Yves Reznik, joka on ranskalaisen Caenin yliopistollisen sairaalan professori ja OpT2mise-tutkimuksen vastuullinen tutkija. "Useat tutkimuksessa mukana olleet potilaat olivat vastahakoisia aloittamaan insuliinipumppuhoitoa. Kun he kuitenkin olivat käyttäneet pumppua muutaman päivän, he kertoivat, että jos he olisivat tienneet sen olevan niin helppoa, he olisivat siirtyneet pumppuhoitoon paljon aikaisemmin."

"Mielestäni kiinnostavin, mutta ei ehkä yllättävä havainto oli, että tutkimuksen lopussa useimmat potilaat valitsivat pumppuhoidon jatkamisen", lisäsi Ohad Cohen, joka on israelilaisen Sheba Medical Centerin endokrinologian laitoksen professori.

Medtronic oli satunnaistetun ja kontrolloidun OpT2mise-tutkimuksen toimeksiantaja. Tutkimukseen osallistui 331 potilasta, jotka olivat iältään 30–75-vuotiaita. Ensimmäiset tutkimustulokset julkaistiin The Lancet -lehdessä heinäkuussa 2014. Ne osoittivat, että insuliinipumppua käyttävillä potilailla keskimääräinen A1C-arvo (keskimääräinen verenglukoosi) pieneni 1,1 prosenttia verrattuna 0,4 prosentin pienenemiseen niillä, jotka käyttivät useita päivittäisiä pistoksia. Tämä glukoosinhallinnan paraneminen saavutettiin ilman vakavien hypoglykemiakohtausten esiintymistä. Insuliinipumppuryhmän henkilöillä insuliinin päivittäinen kokonaisannos pieneni lisäksi yli 20 prosentilla. Ennen tutkimusta tämän ryhmän osallistujilta lopetettiin kaikki glukoosia alentavat lääkitykset metformiinia lukuun ottamatta. Näiden kahden ryhmän välillä ei ollut eroa painonnousussa.

Maailmanlaajuisesti noin 20 miljoonaa tyypin 2 diabetesta sairastavaa ihmistä tarvitsee insuliinikorvaushoitoa. Insuliinihoitoon sitoutuminen voi olla haastavaa. 57 prosenttia monipistoshoitoa (MDI) saavista potilaista myöntää jättävänsä insuliinipistoksia väliin[1].

Posterisesitysten tiedot:

OpT2mise-tutkimus: The Impact of Insulin Pump Therapy on Treatment Satisfaction and Resource Utilization in Patients with Type 2 Diabetes

Ajankohta:  Torstai, 18.9.2014 13.00–14.00

Esittäjä:  Tri Ronnie Aronson

Paikka:  Posterien esitysaula, esitysnumero 1009

The Impact of Insulin Pump Therapy on Glycemic Profile of Patients with Type 2 Diabetes. Data from the OpT2mise Study

Ajankohta:  Torstai 18.9.2014 klo 13.00–14.00

Esittäjä:  Tri Ignacio Conget

Paikka:  Posterien esitysaula, esitysnumero 1012

Factors associated with successful continuous subcutaneous insulin infusion therapy in type 2 diabetes patients – the OpT2mise Trial

Ajankohta:  Keskiviikko 17.9.2014 klo 14.15–15.15

Esittäjä:  Prof. Ohad Cohen

Paikka:  Posterien esitysaula, esitysnumero 1002

Tietoja Medtronicin diabetesryhmästä
Medtronicin diabetesryhmällä (www.medtronicdiabetes.com) on johtava asema maailmassa edistyneiden diabeteksen hallintaratkaisujen kehittämisessä, joihin kuuluvat integroidut diabeteksen hallintajärjestelmät, insuliinipumppuhoito, jatkuvat glukoosin seurantajärjestelmät ja hoidonhallintaohjelmistot sekä lisäksi maailmanluokan ympärivuorokautinen asiantuntijapalvelu ja -tuki sekä kuluttajille että ammattilaisille.

Tietoa Medtronicista
Minneapolisissa pääkonttoriaan pitävä Medtronic, Inc. (www.medtronic.com) on maailman johtava lääketieteellisen teknologian kehittäjä, jonka tuotteet auttavat miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa lievittämällä kipua, edistämällä terveyttä ja pidentämällä elinikää.

Kaikkiin tulevaisuutta koskeviin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuustekijöitä, joita on kuvattu Medtronicin määräajoin julkaistavissa, Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomiteaan arkistoiduissa raporteissa. Todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti odotetuista tuloksista.

[1] Peyrot M. et al, Correlates of Insulin Injection Omission. Diabetes Care. 2010 33:240–245.

• insuliinipumppu
  • diabetes tyyppi 2