NCC rakentaa moottoritien päälle kauppakeskuksen – peruskivi muurattiin Hämeenlinnassa

NCC:n kehittämä Hämeenlinnan moottoritien päälle rakennettava kauppakeskus avaa ovensa lokakuussa 2014.

Rakentaminen käynnistyi huhtikuussa, mutta hankkeen merkittävyyttä korostava peruskiven muuraus tapahtui tänään, 29.8.2012. Mukana oli Hämeenlinnan kaupungin johto sekä hankkeen avainhenkilöt.

Hämeenlinnakeskukseen rakennetaan kauppakeskuksen lisäksi myös neljä kerrostaloa. Kohteen rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 2012, ja sekä kauppakeskus että pääosa asunnoista valmistuvat vuoden 2014 loppuun mennessä. Rakentaminen on edennyt perustus-  ja maanrakennustöiden jälkeen näkyvämpiin rakenteisiin, kun katteen viereen on alkanut nousta kauppakeskuksen pysäköintikerrosten runkoa.

Hämeenlinnakeskus laajentaa kaupungin keskustaa länteen ja yhdistää samalla kaksi kaupunginosaa. Kaupallisten palveluiden tarjonta monipuolistuu, ja kaupunkilaisille syntyy kokonainen kortteli uusia kaupunkitiloja ja kohtaamispaikkoja. Kauppakeskukseen odotetaan yli 6 miljoonaa kävijää vuosittain.

Kauppakeskuksen vaikutusalueeksi voidaan katsoa lähes koko Etelä-Suomi, sillä Tampereelta, Lahdesta, Hyvinkäältä ja Helsingistä on alle tunnin ajomatka Hämeenlinnaan.

– Olemme iloisia, että pitkään valmisteltu hanke on vihdoin toteutumassa. Hankkeen merkitys on meille erittäin suuri sekä elinkeinopoliittisesti että kaupungin keskustan kehittämisen ja elinvoimaisuuden kannalta, toteaa kaupunginjohtaja Tapani Hellstén.

– Uskomme, että Hämeenlinnakeskuksella on hyvät menestymisen mahdollisuudet. Liiketilakiinteistöjen lisääminen on tavoitteena Kevan kiinteistösijoitusstrategiassa, ja tehty sijoitus toteuttaa mainiosti tätä tavoitetta, kertoo Kevan kiinteistöjohtaja Erkki Markkola.

Kauppakeskuksen vaikutusalueen asukkaat sekä moottoritiellä matkustavat pääsevät nauttimaan yli 60 liikkeen palveluista lokakuussa 2014. Kauppakeskukseen ovat jo sijoittumassa Anttila, Sokos, S-Market, H&M, Lindex, Vero Moda, Jack & Jones, Only, Vila, Name It, Kookenkä, Change, Picnic, Mario, Rax, Tiimari, Kimene Kebab ja Elisa.

– Kauppakeskuksen liiketilojen kysyntä on ollut hyvä alusta alkaen. Mielenkiintoinen ja monipuolinen vuokralaismix syntyy valtakunnallisten ketjujen lisäksi paikallisista toimijoista sekä aivan uusista kansainvälisistä ketjuista. Myös kahviloita ja ravintoloita tulee moneen makuun, lupaa toimitusjohtaja Tero Estovirta NCC:stä.

Kauppakeskus on suunniteltu täyttämään BREEAM-ympäristöluokituksen Very Good -taso.

NCC Property Development Oy, toimitusjohtaja Tero Estovirta,

• hämeenlinna
  • moottoritie
  • kauppakeskus