Elämää Nestléllä: Muutos vaatii valmiutta muuttua

Elämää Nestléllä: Muutos vaatii valmiutta muuttua

Aloitin vuonna 1998 sesonkityöt Valion omistamassa Turengin jäätelötehtaassa jäätelön pakkaustehtävissä. Siitä alkoi jo 16 vuotta kestänyt rikas matkani Suomen parhaassa jäätelöorganisaatiossa!

Nykyään työskentelen tuotannon vuoroesimiehenä. Urakehitykseni ei ole ollut aina helppoa. Sinnikkyys, halu, periksiantamattomuus, pettymykset, ja ASENNE ovat kaikki kuitenkin osa kehitykseni tulosta.

Muutokset tehtaassa ja työelämässä ovat imaisseet minut vauhtiin, sillä Nestlé on tarjonnut siihen mahdollisuuden. (Sitä kutsutaan työn imuksi! :) Tehdas on kasvanut kanssani.

Tehtaassa alkoi tapahtua

Toisena sesonkinani vuonna 1999 pääsin koneenhoitajaksi, kunnes sain vakituisen jäätelötyöntekijän sopimuksen. Vuonna 2004 Nestlé osti Valiolta jäätelöbisneksen, ja tehtaassa alkoi tapahtua. Aluksi työssäni muutos näkyi niin, että kaikki halukkkaat koneenhoitajat saivat kiertää eri linjoilla opettelemassa koneita. Opin ajamaan kotipakkauslinjoja, kunnes seuraavan vuoden lopussa jäin äitiyslomalle.

Äitiyslomani aikana tehtaassa oli tapahtunut paljon myönteisiä uudistuksia. Nestlé oli uudistanut tehdasta ja myös tehtaan työntekijöiden rooleja. Tehtaaseen oli valittu koneenhoitajista lähes joka linjalle oma Line Leader. Hänen tehtäviinsä kuului koneenhoitamisen lisäksi vastata linjan toiminnasta ja kehityksestä sekä tehdä päivittäisiä vuorolistoja. Line leader oli ns.linjan/tiimin vetäjä.

Palattuani äitiyslomalta minulta tultiin jonkin ajan kuluttua kysymään halua alkaa Line Leaderiksi. Otin tehtävän vastaan, sillä olen aina innokas uuteen. (Ensimmäinen askel aina johonkin suuntaan on päätös, ettet aio jäädä siihen, missä olet. :) Työskentelin Line Leaderina noin viisi vuotta, ja työnkuva sekä vastuut kehittyivät ja kasvoivat koko ajan.

Kesällä 2011 henkilöstöesimies kysyi minulta, voisinko sijaistaa hänen kesälomansa. Pääsin oppimaan jälleen uutta! Tuurasin henkilöstöesimiestä parin kesän ajan, ja pian siirryin pääosin tekemään henkilöstö Line Leaderin tehtäviä. Se oli uusi tehtävä koko tehtaassamme, mutta minä tunsin tuolloin päässeeni mukavuusalueelleni. 

NCE - jatkuvaa kehitystä

Nestlé on uudistanut tehdastamme monessa. Yritys varmistaa, että työntekijämme kehittyvät kouluttamalla heitä säännöllisesti.  Jokaiselle henkilölle tehtaassamme on suunniteltu osaamis-/ kehittymiskartta tulevaisuudelle. Työntekijöiden turvallisuuteen panostetaan: vietämme mm. kerran vuodessa turvallisuuspäivää.

Vuosien varrella olen nähnyt ja elänyt jatkuvaa muutosta. Minulle se on yhtä kuin tehtaassamme näkyvä lyhennys NCE: Nestlé Continuous Excellence, koska jokainen muutos on tuonut parannusta tehtaaseen. Muutos vaatii myös asennetta ja valmiutta muuttua.

Vuoroesimiehen tehtävää voisin verrata huippujääkiekkojoukkueen valmentajan tehtävään. Tehtäväni alkumetreillä olen huomannut nauttivani tilanteista, joissa näen työtekijöiden onnistuvan. Esimiehen tärkein tehtävä on olla esimerkki ja saada tiiminsä loistamaan!

Mottoni on: ”Siemen jota kylvät, ei tuota satoa ennen huomista. Siitä syystä et ole yhtä kuin tämän hetkiset saavutuksesi. Tämän hetkisistä saavutuksistasi näkyy millainen olet ollut”.

Terveisin,
Sanna Rantanen
Production Shift Manager,
Turengin jäätelötehdas

Nestlé on maailman johtava ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointialan yritys. Jokaisen Nestlén tuotteen taustalla on joukko tutkijoita, tuotekehittäjiä, suunnittelijoita, ravitsemusterapeutteja, kuluttajapalvelijoita ja muita asiantuntijoita, joista jokainen on sitoutunut tuottamaan turvallisia ja laadukkaita elintarvikkeita. Elämää Nestléllä -kirjoitukset kertovat nestléläisten työstä Suomessa - niin työpäivien arjesta kuin myös huippuhetkistä.