Elämää Nestléllä: Sapattivapaa muuttuikin unelmatyöksi

Elämää Nestléllä: Sapattivapaa muuttuikin unelmatyöksi

Vuosi sitten päätin omistaa puoli vuotta elämästäni vain itselleni ja perheelleni. Irtisanoin itseni edellisestä työstä ja heittäydyin vapaalle. Kun sapattivapaatani oli kulunut viikon, löysin itseni lähettämästä hakemuksia uusiin työpaikkoihin. ”Eihän tämän näin pitänyt mennä…”, ajattelin.

Vaadin uudelta työtäni kahta seikkaa: työ ei saa viedä liikaa aikaa perheeltä ja työssä on voitava pystyä kehittämään itseään kannustavassa ja haastavassa ympäristössä. Nämä kaksi vaatimustani tekivät työpaikan etsimisestä haastavaa. Erittäin haastavaa.

Päädyin Nestlélle työhaastatteluun, ja jo silloin oli selvää, että tässä yrityksessä todella haluan tehdä töitä. Sain paikan jäätelöyksiköstä menekinedistäjänä.

Miksi halusin juuri Nestlélle, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi ollut? Työnkuva vastasi täysin toiveitani, mutta eniten vakuutuin Nestléllä tapaamistani ihmisistä. Olen 18-vuotisen työurani aikana oppinut, että on varsin hyvä merkki, jos esimiehen kanssa tuntuu synkkaavan jo haastattelutilanteessa.

Ensimmäisestä päivästä lähtien oloni on tehty mahdollisimman kotoisaksi ja apua tarjotaan välillä pyytämättäkin. Ihmiset Nestléllä ymmärtävät ja tukevat toisiaan. Nestléläiset myös haastavat toisiaan, hyvällä tavalla. Työssäni kannustetaan oma-aloitteisuuteen ja itsenäiseen ongelmanratkaisuun, mutta tukea on silti saatavilla aina tarvittaessa. Lisäksi innostustani työtä kohtaan on lisännyt suuren ja kansainvälisen yrityksen tarjoamat, lähes rajattomat koulutus- ja etenemismahdollisuudet. Täällä kaikki on vain omasta itsestäni kiinni.

Mitä menekinedistäjä sitten oikeasti tekee? Työskentelen tiiviissä yhteistyössä tiettyjen vähittäiskauppojen kanssa ja huolehdin kaupoissa jäätelötuotteittemme näkyvyydestä ja riittävyydestä.  Käytännössä työssäni toimin lähellä asiakkaita käyden jatkuvaa keskustelua kaupan työntekijöiden kanssa, huolehdin Nestlén jäätelöt kaupan varastoista pakastealtaisiin, toteutan etukäteen sovittuja kampanjoita ja laitan markkinointimateriaaleja esille.

Menekinedistäjän titteli pitää itse asiassa sisällään hyvin monta ammattinimikettä: hyllyttäjä, somistaja, laadunvalvoja, teippaaja, sisustaja, tilanhallintaekspertti, ratkaisumyyjä, B2B-myyjä, vain muutamia mainitakseni. Listasta voinee jo päätellä, kuinka antoisa nykyinen työnkuvani on, eikä minulla ole koskaan ollut tylsää tai kahta samanlaista työpäivää. Oltuani pian vuoden nestléläisenä täytynee todeta, että suunnittelemani sapattivapaa taisi mennä pieleen, mutta ei sen ole niin väliä - löysinhän tilalle juuri etsimäni työpaikan!

Pingviini-terveisin
Aki Welander
Menekinedistäjä
Suomen Nestlé Oy, Jäätelö