Nestlé aloittaa palmuöljyn toimitusketjunsa satelliittitarkkailun

Nestlé aloittaa palmuöljyn toimitusketjunsa satelliittitarkkailun

Nestlé aloittaa tehostetun ohjelman, jonka tavoitteena on varmistaa yhtiön vuodelle 2020 asetetun, metsien vähenemistä ehkäisevän sitoumuksen toteutuminen (No Deforestation commitment).

Nestlé ottaa käyttöön Starling-satelliittipalvelun, jonka avulla se pystyy valvomaan maailmanlaajuista palmuöljyn tuotantoketjuaan sataprosenttisesti. Starlingin kehittäjät Airbus ja The Forest Trust (TFT) ovat luoneet globaalin satelliittijärjestelmän erityisesti palmuöljyn toimitusketjujen metsävaikutusten todentamiseksi.

Starling käyttää viimeisintä teknologiaa yhdistäen korkearesoluutioisen tutkatiedon optiseen satelliittikuvaukseen. Järjestelmä tekee ympärivuotista tarkkailua maanpinnan muutoksista ja metsäpinta-alaan kohdistuvista vaikutuksista. Data ja siihen perustuva analyysi auttavat yrityksiä hallitsemaan riskejä ja toteuttamaan kehitysohjelmia toimitusketjun metsäalueilla.

“Olemme sitoutuneet toimimaan vastuullisesti raaka-aineidemme hankintaketjussa”, sanoo Nestlén operatiivinen johtaja Magdi Batato. “Vuonna 2010 teimme metsien vähenemistä ehkäisevän sitoumuksen, jonka tavoitteena on, ettei vuoteen 2020 mennessä tuotteisiimme liity metsäpinta-alaa pienentävää vaikutusta.”

Vuoden 2017 loppuun mennessä 63 prosenttia Nestlén globaalista toimitusketjusta oli saavuttanut tavoitteen.

“Nestlén päätös käyttää Starling-järjestelmää on tervetullut”, sanoo TFT:n toimitusjohtaja Bastien Sachet. “Kun vuonna 2010 aloitimme metsäpinta-alan vähenemistä ehkäisevän yhteistyön, tehokkaita välineitä toimitusketjun tarkkailuun ei ollut, vaan ne oli luotava. Nyt voimme iloksemme todeta, että yritysten toimitusketjuissa on olemassa toimiva työkalu.”

Aiemmin tänä vuonna Nestlé sitoutui käyttämään vuoteen 2023 mennessä tuotannossaan vain RSPO-sertifioitua palmuöljyä. Joulukuuhun 2018 mennessä yhtiön koko palmuöljyn tuotantoketjun vaikutus metsäpinta-alaan on satelliittikuvaukseen piirissä. Nestlé kertoo myös käyttämiensä palmuöljyn toimittajien ja jalostamojen nimet. Käytännön piirissä on jo 91 prosenttia yhtiön vuosittaisesta palmuöljyn tuotannosta.

Lisätietoa aiheesta löydät laajemmasta, englanninkielisestä tiedotteestamme: https://www.nestle.com/media/pressreleases/allpressreleases/no-deforestation-satellite-monitoring-coverage-palm-oil-supply-chains

Nestléstä

Nestle on maailman suurin elintarvikeyritys. Nestlé käyttää tutkimukseen- ja tuotekehitykseen 1,5 miljardia euroa vuodessa eli enemmän kuin mikään muu alan yritys. Nestlé toimii 191 maassa ja meillä on 328 000 työntekijää.

Nestlén tarkoituksena on parantaa elämänlaatua ja edistää terveellisempää tulevaisuutta. Tarjoamme laajan valikoiman tuotteita ihmisille ja eläimille jokaiseen elämäntilanteeseen.Valikoimaamme kuuluu yli 2000 tuotemerkkiä. Niistä osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten Nescafe, Nespresso, Nestlé vauvanruoka, Cheerios, KitKat ja Purina-eläinruoka ja osa paikallisia suosikkituotteita kuten Piltti-tuotteet Suomessa.

Nestlén toimintaa ohjaa ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointistrategia. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsin Veveyssä, jossa Nestlé perustettiin 150 vuotta sitten. Suomen Nestléllä työskentelee noin 300 henkilöä tehtaillamme Turussa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.

Suomen Nestlé valmistaa ja markkinoi korkealaatuisia ja turvallisia elintarvikkeita. Tuotevalikoimaamme kuuluvat niin Suomessa valmistettavat Piltti ja Nestlé Bona -lastenruoat kuin myös kansainvälisesti tunnetut tuotteet kuten Nescafé, After Eight, Maggi ja Nestlé-aamiaismurot.