Ohita
Nexans SA ilmoitti tänään tehneensä osakkeiden ostosopimuksen Reka Industrial Plc -yhtiön kanssa ostaakseen Reka Cablesin.

Tiedote -

Nexans on allekirjoittanut sopimuksen Reka Cablesin ostamisesta Reka Industrialilta

Pariisi, Ranska, marraskuun 10, 2022 – Nexans SA (Euronext Paris: NEX) ilmoitti tänään tehneensä osakkeiden ostosopimuksen Reka Industrial Plc -yhtiön kanssa (NASDAQ OMX Helsinki: REKA) ostaakseen Reka Cablesin ("Kauppa"). Yrityskauppa vahvistaa Nexansin asemaa Pohjoismaissa erityisesti sähkönjakelussa ja -käytössä.

Vuonna 1961 perustettu Reka Cables valmistaa pien- ja keskijännitekaapeleita käyttö- ja jakelusovelluksiin. Yrityksen liikevaihdon odotetaan ylittävän 160 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja sen palveluksessa on 270 henkilöä. Yhtiö on yksi Suomen markkinoiden johtavista yrityksistä, joka toimii neljässä maassa, ja sillä on ensiluokkainen maine Pohjoismaissa. Siitä tuli marraskuussa 2021 yksi ensimmäisistä kaapelivalmistajista, josta tuli hiilineutraali Scope 1 ja Scope 2 -alueilla.

Nexans ostaa Reka Cablesin 53 miljoonan osakehinnalla, johon sisältyy 6,5 miljoonan euron nettovelka syyskuun 2022 lopussa. Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntää, ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla.

Nexansin toimitusjohtaja Christopher Guérin sanoi: ”Reka Kaapeli on erittäin sitoutunut energiamurrokseen ja hiilineutraaliin toimintaan, ja sopii siten Nexans-konsernin strategiseen tavoitteeseen olla puhdas sähköistyksen toimija, jonka tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kauppa lisää Nexansin kykyä palvella pohjoismaisia asiakkaita laadukkailla ja turvallisilla kaapeliratkaisuilla. Olen vakuuttunut siitä, että tämä projekti hyödyttää niin Reka Kaapelin kuin Nexansin tiimejä synergioilla ja kehitysmahdollisuuksilla.”

Reka Cablesin toimitusjohtaja Jukka Poutanen korosti: ”Reka Kaapelin tiimi on jatkuvasti toimittanut korkealaatuisia kaapeleita. Nexans on globaali toimija sähköistämisen alalla ja aktiivinen energiamurroksen edistäjä, joten se sopii erinomaisesti Reka Kaapelille.”

Nexans arvioi rahoittavansa yrityskaupan käytettävissä olevien käteisvarojen ja lainojen yhdistelmällä.

Tietoja Reka Industrialista

Reka Industrial on suomalainen sijoitusyhtiö. Teollisena perheyhtiönä Reka Industrial on sitoutunut kehittämään omistamiensa yritysten suorituskykyä ja kestävyyttä. Tällä hetkellä yhtiöllä on kaksi teollisuusomistusta: Reka Cables ja Reka Rubber. Reka Industrialin B-sarjan osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.

Tietoja Nexansista

Nexansilla on yli vuosisadan ajan ollut ratkaiseva rooli maapallon sähköistämisessä, ja se on sitoutunut sähköistämään tulevaisuutta. Konsernilla on noin 25 000 työntekijää 42 maassa, ja se johtaa sähköistämisen uutta maailmaa: turvallista, kestävää, uusiutuvaa, hiilidioksidipäästöjä vähentävää ja kaikkien saatavilla olevaa sähköistystä. Vuonna 2021 Nexansin vakiomyynti oli 6,1 miljardia euroa. Konserni on johtava kaapelijärjestelmien ja palveluiden suunnittelussa ja valmistuksessa viidellä pääliiketoiminta-alueella: Energiantuotanto ja -siirto, Jakelu, Käyttökohteet, Teollisuus ja ratkaisut sekä Tietoliikenne ja Data. Nexans oli ensimmäinen yritys alallaan, joka perusti säätiön, jolla tuetaan kestäviä aloitteita energian tarjoamiseksi heikommassa asemassa oleville yhteisöille maailmanlaajuisesti. Konserni sitoutui edistämään hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä.

Nexans. Sähköistetään tulevaisuus.

Nexans on listattu Euronext Paris -listalla osastolla A.

Kategoriat

Nexans. Sähköistetään tulevaisuus.

Nexans on listattu Euronext Paris -listalla osastolla A.

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Communications, Nexans BU Nordics +46 (0)70-588 05 92

Nexans on maailmanlaajuinen toimija energian rakennemuutoksessa. Meidän tavoitteemme on tulevaisuuden sähköistäminen. Yli 100 vuoden ajan Nexansilla on ollut tärkeä rooli planeetan sähköistämisessä. Konserni on noin 25.000 ihmisen voimin 42 maassa johtamassa rynnäkköä sähköistämisen uuteen maailmaan, joka on turvallisempi, kestävä, uusiutuva, hiilestä irtautunut ja jokaisen saatavilla. Vuonna 2021 konsernin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa.

KABELGATAN 1