Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa lainaa haettiin remontointiin ja yhdistelylainoihin

Press release -

Kainuussa asuvat koko Suomen innokkaimmat yhdistely- ja remonttilainojen hakijat, kun taas omaan terveyteen liittyviin syihin laina otettiin huomattavan usein Pohjois-Karjalassa. Muun muassa nämä seikat selvisivät lainavertailupalvelu Omalainan tekemässä tutkimuksessa, jossa käsiteltiin kaikkia vuonna 2023 tehtyjä lainahakemuksia.

Viime vuotta värittivät korkojen nousu ja voimakas inflaatio, jotka näkyivät myös suomalaisten lainanotossa. Jopa noin kaksi kolmasosaa hakijoista etsi lainaa lainojen yhdistämistä varten, mutta jäljelle jäävän osuuden osalta tutkimuksen tulokset olivat yllättäviä.

• 70% lainaa hakeneista ilmoitti lainan tarkoitukseksi lainojen yhdistämisen.
  • Vain 3,6% ilmoitti lainan tulevan suoraan kulutukseen.
  • Sijoittaminen oli lähes yhtä suosittu lainanottokohde 3% osuudella.
  • Lomailu, opinnot, palvelut ja terveyssyyt jäivät kukin alle prosenttiin kaikista hakemuksista.

Lue koko tutkimus ja tarkemmat tiedot täältä: https://www.omalaina.fi/blogi/...

Lainaa haettiin yhä vähemmän suoraan kulutukseen

Suora kulutus oli ilmoitettu syy lainanhakuun vain noin kolmessa ja puolessa prosentissa kaikista hakemuksista. Kainuussa kulutus ilmoitettiin lainanoton syyksi vain noin kahdessa prosentissa hakemuksista, mikä oli vähiten koko Suomessa.

– Elinkustannusten nousu on saanut asiakkaamme tarkastelemaan taloustilannettaan kokonaisuutena. Lainanotto on harkitumpaa ja päätökset tehdään huolellisemmin kuin nousukauden aikana. Korolla on suuri merkitys päätöksenteossa ja vastuullisuus korostuu vaikeina aikoina. Asiakkaamme täyttävät hakemukset huolellisesti ja onkin upeaa, että niin moni kilpailuttaa lainakokonaisuutensa säännöllisesti, kiittelee Omalainan Head of Banking Noora Monte.

Lainoja yhdistävä pyrkii pienentämään lainakuluja

Lainojen yhdistäminen on viime vuodet ollut todella suosittua ja tiukentunut taloudellinen tilanne on vahvistanut tätä trendiä. Yhdistelylainan avulla yhden tai useamman lainan yhdistäminen yhden uuden lainan alle on mahdollista. Tarkoituksena on pienentää lainakuluja uudella, edullisemmalla lainasopimuksella.

– Näemme myös, että kauttamme asiakkaat ovat pystyneet laskemaan kuukausieriään, tarvittaessa pidentämällä laina-aikaa tai yhdistämällä pienempiä lainoja. Näin talouden kokonaisuus pysyy hyvin hallinnassa myös epävakaampina aikoina, Noora Monte kertoo.

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen on tehnyt Omalaina ja se perustuu kaikkiin Omalainassa vuoden 2023 aikana tehtyihin lainahakemuksiin.

Regions

Omalaina.fi on 2013 perustettu suomalainen lainojen vertailuun keskittyvä yritys, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden kilpailuttaa ja hakea erilaisia lainatuotteita. Omalaina brändi on Sambla Group Oy:n omistama ja osa kansainvälistä Sambla Groupia.

Aina oikea hinta lainalle.

Omalaina on suomalainen lainavertailupalvelu joka on palvellut jo yli 300 000 asiakasta Suomessa. Autamme kuluttajia löytämään aina oikean hinnan lainalle kilpailuttamalla lukuisia lainanantajia keskenään. Omalaina on osa kansainvälistä Sambla Groupia.

Omalaina.fi
Urho Kekkosen katu 7B