Klassikko Erittäin hieno suomalainen sai uuden kuosin satavuotiaan Suomen kunniaksi. Voittajapullo saatavilla kaupoista vuoden 2017 alusta.

​Erittäin hieno suomalainen juhlii 100-vuotiasta Suomea uudella kuosilla

Nuorelta suunnittelijalta juhlavuoden pullolle uusi kuosi

Erittäin hieno suomalainen shampoopullo saa uuden kuosin satavuotiaan Suomen kunniaksi kun nuoret suunnittelijat esittivät näkemyksensä designklassikon uudesta etiketistä. Voittajiksi valittiin neljä nuorta suunnittelijaa, josta 1. sijalle valittu työ julkaistaan myyntiin tulevana pullona vuoden 2017 vaihteessa. Jokaisesta juhlavuoden pulloista lahjoitetaan osuus Suomen luonnonsuojeluliitolle.

Voittajatyön teki Elina Nikkinen Aalto-yliopistosta, 2. sijalle tuli Annika Leppäaho Aalto-yliopistosta, 3. sijalle Aino Isto Lahden muotoiluinstituutista ja yleisöäänestyksen voitti Hilla Mäkelä Aalto-yliopistosta. Elina Nikkisen ehdotus työstetään painokuntoon ja juhlavuosipullo on saatavilla kaupoista ensi vuoden alusta.

Orkla Care Oy:n toimitusjohtaja Ulla Savén ylisti kaikkia voittajatöitä.

─ Olemme innoissamme, että saamme olla mukana juhlimassa satavuotiasta Suomea tukemalla suomalaista työtä ja designia sekä erityisesti nuoria suunnittelijoita. Erittäin hieno suomalainen on virallinen Suomi 100 vuotta kumppani.

─ Erittäin hieno suomalainen on designklassikko. Alkuperäisen pullon on suunnitellut Kirsti Paakkanen ja tuote valmistetaan edelleen Heinävedellä Kermajärven rannalla.

”Innovatiivisia ideoita nuorilta suunnittelijoilta”

Myös opiskelijat pitivät pulloa ja brändiä klassikkona ja kertoivat, että juuri se sai heidät osallistumaan kilpailuun. Kilpailun voittaja Elina Nikkinen totesi, että hän matkasi heti lapsuuteensa pullon sisältöä haistettuaan. Yleisöäänestyksen voittaja Hilla Mäkelä puolestaan kertoi, että hänen lähipiirissään EHS-tuotteet ovat pysyvästi käytössä.

─ Kilpailu järjestettiin nuorille suunnittelijoille, sillä halusimme innovatiivisia ja nuorekkaita ideoita, kertoo Senior Creative Peter Kaitila, pakkausdesigntoimisto Remes & Packartilta.

Remes & Packart -toimistosta otettiin yhteyttä kolmeen alan opinahjoon: Aalto-yliopistoon, Metropolia Ammattikorkeakouluun sekä Lahden Muotoilu- ja taideinstituuttiin.

─ Saimme 30 ehdotusta tasapuolisesti kaikista kouluista, Kaitila toteaa. Ehdotukset olivat keskenään hyvin erilaisia, joten tuomaristolla oli monipuolisesti vaihtoehtoja, joista valita voittajat sekä ehdokkaat yleisöäänestykseen.

Kilpailijat kertovat luomisprosessista

Tuomaristossa istui Kasper Diem -blogin pitäjä Kasper Strömman, Remes & Packartin Peter Kaitila sekä CEO Riitta Halonen, Orkla Care Oy:n toimitusjohtaja Ulla Savén, tuotepäälliköt Hanna Hedberg ja Heta Partanen sekä viestintäpäällikkö Susanna Nikko.

─ Tuomariston päätös voittajatyöstä oli yksimielinen, Kaitila toteaa. Kolmen voittajatyön lisäksi viisi muuta työtä laitettiin yleisöäänestykseen.

Voittajatyötä kehuttiin taideteokseksi. ”Tuotteeseen liittyvät assosiaatiot tulevat esille symbolisella ja erittäin tyylikkäällä tavalla, unohtamatta Suomi 100 vuotta teemaa.”

Voittaja Elina Nikkinen kertoo työnsä luomisesta: ”Halusin luoda leikkisän, mutta myös esteettisesti toimivan ja monitulkintaisen etiketin. Kuvamaailmassa korostan Erittäin Hieno suomalainen -pullon ikonista olemusta, sillä kuviot on toteutettu käyttämällä eri pullon osia leimana. Kastoin sen osia ja vartta musteessa ja annoin värin tehdä loput. Halusin nähdä mitä uutta ja yllätyksellistä itse shampoopullosta voi saada. Halusin myös tekstin noudattavan samaa leikkisyyttä ja tiettyä yllätyksellisyyttä. Kirjoitin tekstit käsin, jolloin se tukee vahvemmin kuvan persoonallisuutta. Näin sain aikaan mukavan yksinkertaisen etiketin, joka jättää tulkinnalle varaa. Saippuakuplia, jälkiä saippuatelineellä, kaksi hahmoa ylhäältä. Mielikuvitukselle on tilaa.”

Yleisöäänestyksen voittajatyöstä tuomaristo arvioi sen olevan tuttu ja turvallinen sekä henkivän tyylikästä juhlallisuutta.

Suunnittelija Hilla Mäkelä kertoo työstään seuraavaa: ”Ideani muotoutui lopulliseksi ehdotuksekseni omista muistoistani ja mielikuvistani. Tuote on aina ollut minulle yksi tärkeimmistä suomalaisista klassikkotuotteista. Halusin vaalia tuotteen alkuperäistä arvoa, mutta tuoda designiin jotakin uutta. Kun halutaan pukea perinteinen suomalainen tuote juhla-asuun, on se syytä tehdä tyylillä. Jotakin vanhaa ja jotakin uutta, mutta kaikki suomalaista.”

2. sijalle valittu työ nousi ehdokkaista hyvin esiin erilaisuutensa kanssa. ”Työ henki ihanaa kesätunnelmaa oli raikas ja mielenkiintoinen. Käsinkirjoitettu fontti tukee ilmettä.”

Suunnittelija Annika Leppäaho: ”Suunnittelutyöni kulkee nimellä “Oma maa mansikka”. Liitän itse Erittäin Hieno Suomalainen -shampoon lapsuuden mökkireissuihin ja puusaunan tuoksuun, joka on sekoitus ympäröivää metsää ja lauteilla kuumenevaa pihkaa. Näistä muistoista kehittyi ajatus mökkikulttuurin kuvaamisesta ja metsämansikoista, jotka vanhassa sananlaskussa kuvaavat oman kotimaan rakasta asemaa. Tuo sananlasku yhdistää Suomen syntymäpäivän ja omat muistoni kuvituksessani.”

3. sijalle tullut työ erottui tuomariston mielestä huumorillaan. ”Jos pullo olisi kylpyhuoneessa, sitä katsoessa tulisi aamulla taatusti hyvällä tuulelle.” Lisäksi Suomen lippu sopii Suomi 100 vuotta -teemaan.

Suunnittelija Aino Isto kertoo työstään: ”Ehdotukseni heijastaa Erittäin hienon suomalaisen vakiintunutta asemaa jokaisen suomalaisen arkipäivässä. EHS on tuote, joka sopii jokaiselle ikään ja sukupuoleen katsomatta. Tänä päivänä yhteen kuuluminen ja yhdessä tekeminen on esillä, samoin ekologiset valinnat.”

Erittäin hieno suomalainen on Suomi 100 vuotta virallinen kumppani

Designklassikko Erittäin hieno suomalainen juhlii satavuotiasta Suomea julkaisemalla nuoren, suomalaisen suunnittelijan näkemyksen shampoopullosta. Kirsti Paakkanen suunnitteli yli 40 vuotta sitten Erittäin hienon suomalaisen shampoopullon klassisen muodon ja ilmeen. Tuotteella on kotimaisuudesta kertovat Avainlippu-merkki, ja se valmistetaan Heinävedellä Kermajärven rannalla. Jokaisesta juhlavuoden pulloista lahjoitetaan osuus Suomen luonnonsuojeluliitolle.