Kun iho kuivuu

Kun iho kuivuu

Jos iho on kovin kuiva, siitä tavallaan puuttuu suojakalvo. Tällöin ihon läpi pääsee haitallisia aineita, ilmenee ihosairauksia ja haavaumia.

Suomen Kosmetologien Yhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja, KosmetologiSKY-lehden päätoimittaja Arja Korkala joutuu Lahden keskustassa sijaitsevassa kauneushoitolassaan päivittäin vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin ihonhoidosta.

– Iho on ihmisen suurin elin, joka myös viestii elimistön sairauksista. Ihotyyppejäkin on erilaisia. Itse olen paksunahkainen, minkä myös tuntee hyppysissä ottamalla ihon sormien väliin. Paksunahkaisuus on sikäli hyvä asia, että on mitä kuluttaa. Ikääntyessä iho ohenee ja löystyy, mikä johtuu elastiinin ja kollageenin häviämisestä.

– Ihon kuivumiseen vaikuttaa suuresti ilmastomme, jossa lämpötilan vaihtelut ovat varsin rajuja.

– Kuiva iho kertoo lähinnä ihon rakenteesta, kun siinä ei ole kylliksi rasvaa. Kuivalta iholta puuttuu kyky pidättää kosteutta. Mutta myös pinnaltaan normaali iho voi väärän hoitotavan tai hoitamattomuuden vuoksi muodostua ongelmalliseksi.

Iho kuntoon kotikonstein

Miten voi kotikonstein pitää ihon hyvässä kunnossa? Auttaisiko ruokavalio?

– Ruokavalio vaikuttaa myös ihon kuntoon.Totta kai sillä on merkitystä, mitä suuhunsa laittaa. Jos nauttii vain virvoitusjuomia ja syö pullamössöä, joissa ei ole ravinteita, tällä on vaikutusta ihoonkin. Ravintolisät, vitamiinit ja hivenaineet, ovat ihon rakennusaineita. Ja kalaöljyt ovat hyviä. Usein unohdetaan, että kehomme tarvitsee myös rasvaa, joten rasvaton ruoka ei riitä.

Myös maitohappobakteerivalmisteiden on todettu vaikuttavan suoliston kautta ihon hyvinvointiin. Ne tukevat elimistön bakteeriflooraa.

– Painottaisin kuitenkin ennen kaikkea ihon hoitamista, jolloin puhdistaminen on avainasemassa. Se tulisi tehdä aamuin illoin. Tavanomainen vesipesu on paras hoitotapa, eikä se vastoin yleistä luuloa kuivata ihoa. Päinvastoin, nykyiset hoitosuositukset lähtevät siitä, että käytetään vettä, mutta lisäksi on tarkoin harkittava, mitä muita aineita on mukana. Tulisi välttää saippuoita ja voimakkaita pesumenetelmiä sekä valita ihotyypin mukainen hellävarainen puhdistustuote, eihän pelkkä vesi sellaisenaan riitä poistamaan ihon kuollutta solukkoa. Ihohan uusiutuu noin kuukauden välein. Pesun jälkeen iho kuivataan ja levitetään kosteusvoidetta.

Miten tunnistaa oman ihotyyppinsä?

– Juuri tämän takia kannattaa käydä kosmetologilla, joka on ihon asiantuntija. Hän analysoi ihotyypin ja tutkii, mitä se tarvitsee. Kuivan ihon toinen ääripää on rasvainen iho. Jos on vakavia ongelmia, asiakas ohjataan terveydenhuollon ammattilaisen luo.

– Kuivan ihon tuntee siitä, että se oireilee, kiristää ja on epämukavan oloinen. Kuiva iho yleensä kutisee, ja kun sitä raapii, tulee ihorikkoja, jotka saattavat tulehtua. Kuivuus suorastaan pakottaa lisäämään iholle imeytyvää voidetta.

– Ihon pintakuivuus on yleisin vaiva kaikkialla maailmassa. Suomessa tunnetaan niin sanottu sekaihotyyppi, joka puskee talia, mutta on samalla pinnaltaan tosi kuiva.

Kun iholta poistuu kosteutta, se kuivuu ja ilmaantuu haavaumia. Ja kun ihoa ruvetaan kosteuttamaan uudelleen, ihon laatu ja haavaumatkin umpeutuvat.

– Valitettavasti kuiva iho ei parane itsestään. Jos ihotyyppi on kuiva eikä sitä hoideta, eihän se siitä muutu, vaan menee päinvastoin huonommaksi. Rasvainenkin iho ohenee iän myötä ja saattaa jopa kuivua. Kun luontaiset kosteuttavat aineet katoavat iholta tai iho ei itse jaksa niitä enää valmistaa, iho kuivuu. Kosteutukseen auttaa, kun ihon itsekin tuottamia aineita lisätään iholle uudelleen.

– Ihonhoito vaatii aikaa ja malttia. Kun levität voidetta iholle, se tuntuu hetken hyvältä, mutta saattaa mennä useampikin päivä ennen kuin ongelma on kunnolla hoitunut.

Helposti ajatellaan ihon kuivumisen koskevan pelkästään kasvoja.

– Kyllähän kysymyksessä on koko kehon ongelma, jota myös tulisi hoitaa kokonaisvaltaisesti. Etenkin talvisaikaan tahtovat sääret kuivua. Ja jalkapohjissa on usein kovettumia, jotka johtuvat ihon paksuuntumisesta. Tämä saattaa olla seurausta jalan asennosta tai jopa vääränlaisista jalkineista.

Ovatko iho-ongelmat suurempia naisilla kuin miehillä?

– Miehet eivät niitä ehkä aina huomaa, mutta on heilläkin yhtä lailla iho-ongelmia. Miesten iho on vähän paksumpi, mutta sekin kuivuu helposti.

– Yleisenä ongelmana ovat yliherkkyydet, allergiat, jotka lisääntyvät jatkuvasti. Eräänä syynä tähän on se, että pesemme itseämme liikaa. Puunaamme ja puhdistamme itsemme sairaiksi, kuten eräs lääkäri totesi luennollaan. Tämä johtuu kaupunkilaistumisesta. Ennen vanhaan maalla käytiin kerran viikossa saunassa, vaihdettiin vaatteet ja oltiin terveempiä. Nyt normaali ihon suojakerros hangataan liian usein pois. Pahimpia ovat desinfiointiaineet, joilla tehdään puhdasta jälkeä. Onhan olemassa myös hyviä bakteereita! Sitten nousee esiin kysymys: miksi käyttää ihonhoidon kannalta tarpeettomia hajusteita ja väriaineita, jotka myös aiheuttavat helposti yliherkkyyttä?

– Nykyään suositaan hajusteettomia tuotteita. Tämä on yleinen vaatimus. Väriaineet ovat myös pannassa, kuten niin sanotut mineraaliöljytkin. Kuluttajan mielestä ihannetuote voisi olla sellainen, jossa ei ole hajusteita, väriaineita, mineraaliöljyjä eikä parabeenejä. Tärkeintä on kuitenkin se, että kun tuote avataan, se myös käytetään saman tien, eikä jätetä vuosikausiksi seisomaan. Muutenhan se hapettuu ja rupeaa pilaantumaan, Arja Korkala sanoo.