Kimmo Niskanen on laihduttanut Nutrilett-valmisteilla jo 57 kiloa.

Nutrilett-laihduttaja Kimmo: Paino putoaa ja motivaatio kasvaa!

Kimmo Niskanen kertoo, että 57 kiloa kevyempänä olo on jo tosi mukava. Viime helmikuussa startannut projekti rullaa eteenpäin vakain ottein. Tähtäimessä on pudottaa vielä toiset 57 kiloa seuraavan kolmen vuoden aikana.

Kuopiolainen kaivinkoneyrittäjä Kimmo Niskanen on rauhallisen oloinen nuori mies. Hän suhtautuu huimaan painonpudotukseensa liikoja tuulettelematta ja toteaa, että ylipainoisuus on ollut hänelle normaali olotila lapsuudesta alkaen.

- Niin kauan kuin muistan, olen ollut isokokoinen. Kun en ole itsetuntoani ikinä perustanut ulkoisiin seikkoihin, niin en ole kiinnittänyt ylipainoon erityisempää huomiota – tavallaan se on ollut osa minun persoonaani. Lapsuudenkodissakaan ylipainosta ei tehty numeroa, sillä äidin suvun puolella ylipainoisuus on ollut tavallista.

Kiusattiinko sinua lapsena ylipainosi takia?

- Saattoi joku joskus vähän yrittää, mutta olin sen verran kovapäinen jannu, että pistin hanttiin ja näytin, että sellainen peli ei vetele.

Myönteisen elämänasenteen omaava Kimmo toteaa, että ylipaino ei myöskään ole estänyt häntä tekemästä ja menemästä, jos jokin asia on kiinnostanut. Ennen omaa yritystä työkokemusta karttui metsäkonehommista niin Ruotsissa kuin Venäjälläkin.

Oletko laihduttanut aikaisemmin?

- Kahdeksan vuotta sitten kokeilin vähän aikaa. Motivaatio ei silloin riittänyt ja laihdutus jäi työkiireiden jalkoihin. Toki aina välillä olen koittanut katsoa syömisiäni, mutta se tärkein eli päätös puuttui.

Kimmo kertoo, että koneyrittäjän työpäivät alkavat aamuvarhaisella ja jatkuvat iltamyöhään. Kesällä kiirettä piisaa maankaivu-urakoissa ja maanajossa, talvisin riittää lumenaurausta öisinkin. Ennen painonpudotuksen aloittamista ruokailu tuli kuitattua muhevilla voileivillä, sama menu oli myös aamulla ennen töihin lähtöä ja työpäivän päätyttyäkin. Selvää oli, että sopivia työvaatteita ei löytynyt kokotaulukoista valmiina. Ne piti teettää mittojen mukaan.

Mistä sait nyt kipinän laihduttaa?

- Olo alkoi tuntua tosi väsyneeltä ja energiat olivat nollilla. Kyllähän minä tiesin, että ylipaino on terveysriski, vaikka varsinaisia vaivoja ei vielä ollutkaan. Menin helmikuussa 2016 terveyskeskuslääkärin juttusille ja pyysin verikokeita. Aavistelin, että asiat ovat huonosti. Ihme kyllä, veriarvot olivat hyvät! Myös nivelet olivat hyvässä kunnossa.

Lääkäri totesi, että hyvistä laboratoriotuloksista huolimatta on syytä tarttua härkää sarvista, jos ylipäätään haluaa pudottaa painoaan ja ottaa vastuuta terveydestään. Vaivojen ja sairauksien ilmaantumista ei pidä jäädä odottelemaan. Nuorempana ehtii tehdä isoja korjausliikkeitä ja estää ennalta pitkäaikaissairauksia, kuten kakkostyypin diabetesta. 32-vuotias Kimmo tiesi olevansa nyt valmis muutokseen.

PÄÄTÖS JOKA PITI

- Tein päätöksen, jonka päätin myös pitää. Sain lääkäriltä lähetteen KYSin eli Kuopion yliopistosairaalan kliinisen ravitsemustieteen yksikköön. Tapasin siellä lääkärin ja ravitsemusterapeutin, joiden kanssa laadittiin laihdutussuunnitelma aika- ja kilotavoitteineen. Sain tosi perusteelliset ohjeet. Ravitsemusterapeutti kertoi erilaisista vähäkalorisista VLCD-tuotteista, joihin tutustuin omin päin.

- Valitsin Nutrilett-tuotteet, koska pidin niiden monipuolisista vaihtoehdoista: veteen sekoitettavista lämpimistä keitoista sekä pirtelöistä, juomista ja patukoista. Laajasta valikoimasta on helppo koota vaihtelevia kokonaisuuksia, joihin ei kyllästy. Nutrilettit jopa maistuvat hyvältä.

Laihdutuksen startti oli vauhdikas. Ensimmäiset kolme kuukautta Kimmo nautti jämptisti 600 kilokaloria vuorokaudessa. Paino putosi viiden kilon viikkotahdilla 40 kiloa, ja syksyllä otettujen kontrolliverikokeiden tulokset olivat erinomaisia.

- Vaikka vaaka näytti kymmenien kilojen lähteneen, en oikeastaan kesällä vielä tuntenut isoa muutosta. Vaatteetkaan eivät pahasti roikkuneet. Vasta loppuvuodesta olen tajunnut, miten paljon olen kaventunut. Muutos tuntuu tapahtuneen lyhyessä ajassa rysäyksellä. Vaateostoksilla on tullut käytyä useammankin kerran ja kaverit ovat hyväntahtoisesti kuittailleet, että kohta miestä ei tunnista ollenkaan.

Alun perin suunnitelmaan kuului laihdutusleikkaus. Nyt siitä on luovuttu. On parempi, jos painon saa pudotetuksi ja hallintaan tasapainoisella ruokavaliolla ja oikeanlaisten ruokailutottumusten omaksumisen kautta.

Oletko osallistunut vertaisryhmiin? Entä miten kaverisi ovat kommentoineet?

- Tykkään tehdä asioita ihan itsekseni, niin myös tämän projektin suhteen. Minulle on riittänyt KYSin ravitsemusterapeutin tuki ja ohjeet. Kaverit ovat tietysti kannustaneet ja vähän myös ihmetelleet, voiko aikamies pysyä elossa noilla dieettieväillä. Olen vastannut, että katsokaa minua!

Kimmo kehaisee, että Nutrilettit ovat yrittäjälle arjen pelastus. Esimerkiksi pirtelö on kätevä välipala, jonka voi siemaista kuskin pukilla istuessakin. Nälän tunnetta ei ole eikä tule, kunhan muistaa säännölliset ateriavälit. Myös vettä on juotava tarpeeksi. Motivaatio on kasvanut ja vahvistunut entisestään, kun tuloksia on tullut.

- Olen ollut pikkuisen laiska ruoanlaittaja, mutta kyllä tässä on löytynyt uutta innostusta siihenkin. Isoin muutos entiseen on se, että olen jättänyt leivän kokonaan pois ruokavaliostani. Turhat hiilihydraatit ovat muutenkin huono juttu painonhallinnan kannalta. Rasvaisia ruokia ei tee enää mieli ollenkaan.

Entäpä harrastukset?

Olon keventyessä vireystaso on noussut ja nyt energiaa riittää harrastuksiinkin.

- Kyllä on mahtavaa samoilla luonnossa, kun on 57 kiloa vähemmän kannettavana.

Lääkärin ohjeiden mukaisesti varsinainen kuntoliikunta ei vielä ole ajankohtaista. Kimmo tietää, että painoa pitää pudottaa vielä lisää, jotta liikunta on turvallista nivelille. Tulevaisuuden suunnitelmissa kajastelevat kuntosali ja uimahalli.

JOKAINEN ONNISTUU

Kimmo toteaa, että iso painonpudotus on pitkä projekti, jossa tähtäin on pitkän matkan päässä. Jokainen laihduttaja pääsee varmasti tavoitteeseen, kunhan tekee päätöksen ja pitää siitä kiinni.

Kimmo muistuttaa myös armollisuudesta: lipsahduksia sattuu kaikille joskus, mutta niistä ei pidä masentua eikä jättää projektia kesken.

- Itselläni motivaatio on kasvanut viikko viikolta ja punnitus punnitukselta. Laihtuminen on uskomattoman palkitsevaa. Itsetuntokin lujittuu, kun huomaa pystyvänsä tekemään todella isoja muutoksia oman terveyden ja tulevaisuuden hyväksi. Muutamat kaveritkin ovat innostuneet omaan projektiinsa, kun ovat vierestä seuranneet minun laihduttamistani. Hekin ovat todenneet, että Nutrilett-tuotteilla lähtee sekä nälkä että ylimääräiset kilot.

- En tee tästä laihduttamisesta mitään elämää suurempaa. Suhtaudun rauhallisesti jalat maassa -asenteella tähän hommaan, niin pysyy tolkku mukana. Onnistuminen on antanut valtavasti lisää itseluottamusta. Itseään ja mielitekojaan pystyy hallitsemaan, kun vaan päättää niin.