Orkla hakee ratkaisuja tulevaisuuden ruokatuotantoon investoimalla merilevään

Orkla hakee ratkaisuja tulevaisuuden ruokatuotantoon investoimalla merilevään

Orkla aikoo kehittää merilevästä uuden kestävän kasvun toimialan. Pohjoismaiden suurin päivittäistavarakaupan tuotemerkkien toimittaja on hankkinut perustamansa Orkla Ocean -tytäryhtiön kautta osan Arctic Seawood AS -nimisestä merilevän raaka-ainetuottajasta.

Merilevää voi kutsua valtamerten sademetsäksi, sillä se sitoo suuria määriä hiilidioksidia ja tarjoaa mahdollisuuksia taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Merilevä on myös valtameren oma ”vihannes”, joka sisältää luonnostaan paljon hyödyllisiä ravintoaineita, mikä avaa mahdollisuuksia myös ruokatuotantoon maailmanlaajuisesti.

”Nykyisessä ruokatuotannossa on paljon haasteita. Meidän täytyy pystyä jatkossa hyödyntämään paremmin merta ruoan lähteenä ja samalla vähentämään maa-alueiden resursseihin kohdistuvaa rasitusta. Pohjoismaissa on paljon merialueita, joita voidaan käyttää merilevän viljelyyn – merilevä tarvitsee kasvaakseen vain aurinkoa ja merivettä”, kertoo Ann-Beth Freuchen, joka johtaa Orkla-konsernin ruokapuolen toimintoja.

Vaikka merilevän viljely ja kerääminen on toistaiseksi pieni teollisuudenala, hyödynnetään merilevää jo laajasti elintarviketeollisuuden ulkopuolella, kuten pakkauksissa ja hygieniatuotteissa.

”Me näemme alassa vahvaa kasvupotentiaalia, nimenomaan vihreän muutoksen edistämisessä”, toteaa Freuchen.

Orkla Ocean tulee toimimaan tiedon keskittymänä merilevän kehittämiselle ja kaupallistamiselle Euroopan markkinoilla.

”Merilevä tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia Orklan osaaville tuotekehittäjille. Kyseessä on kuitenkin pitkän tähtäimen projekti, ja merilevän kehittäminen tuotteidemme yleiseksi raaka-aineeksi tulee kestämään useita vuosia”, kertoo Orkla Suomen innovaatio- ja vastuullisuusjohtaja Katja Salminen.

Orkla on hankkinut 24,9 % omistuksen Arctic Seaweed -yhtiöstä, jonka pääkonttori sijaitsee Norjan Flekkefjordissa ja tuotantolaitokset Øygardenissa, Bergenin ulkopuolella. Vuonna 2016 perustettu yhtiö on kehittänyt ja patentoinut teknologiaa, jota hyödynnetään jo useissa tuotantolaitoksissa Norjan länsirannikolla. Tuotantomallia pystytään helposti laajentamaan isompia tuotantomääriä varten.

“Investoimme raaka-aineisiin, koska haluamme olla mukana kehittämässä alan koko tuotantoketjua. Tämä yrityskauppa vahvistaa kehitystä merilevän ja elintarvikkeiden parissa, ja pidämme sitä merkittävänä investointina tulevaisuuteen”, kertoo Ann-Beth Freuchen ja korostaa samalla, että Orkla on avoin myös muille alan sijoitusmahdollisuuksille.

Lisätietoja: Viestintäjohtaja Nina Olin, nina.olin@orkla.fi