Orklan pääkonttori Oslossa

Orkla kärkisijoilla Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä

Arvostetun Dow Jones Sustainability Indexin mukaan Orkla kuuluu Euroopan vastuullisimpien elintarvikeyritysten joukkoon. Myös Suomessa Orkla on tehnyt useita uudistuksia kestävä kehitys edellä.

Orkla on 11. vuotta perättäin mukana Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä, jota pidetään yleisesti maailman merkittävimpänä yritysten vastuullisuuteen liittyvänä mittarina. Se toimii myös sijoittajille ja muille sidosryhmille tärkeänä työkaluna yrityksen taloudellisen suorituskyvyn ulkopuolisten tekijöiden arvioinnissa.

Orkla paransi pisteitään indeksissä viime vuodesta ja kuuluu vastuullisimman 10 % joukkoon eurooppalaisista elintarvikealan yrityksistä.

Orklan ilmastotyö keräsi kiitosta

Dow Jones Sustainability Index arvioi laajasti yrityksen ympäristövastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja hyvään hallintotapaan liittyviä tekijöitä. Ympäristövastuun arvioinnissa Orklan kokonaispisteet olivat 71/100, ja upean 100/100 tuloksen Orkla saavutti ilmastoon liittyvissä kysymyksissä, kuten ilmastostrategiassa, CO2-päästöissä, pienen ilmastojäljen tuotteiden kehittämisessä sekä ympäristöraportoinnissa.

”Suomessa toimivissa Orkla-yrityksissä teemme määrätietoisesti töitä oman ilmastovaikutuksemme pienentämiseksi. Viimeisin esimerkki tästä on Ahvenanmaan Haraldsbyn tehtaan kiertotalousprojekti, jonka avulla lisäämme uusiutuvan energian määrää, vähennämme riippuvuutta fossiilisesta energiasta sekä parannamme materiaalikäytön tehokkuutta. Lisäksi Kotipizza on siirtynyt täysin tuulivoimalla tuotettuun sähköön", kertoo Nina Olin, Orklan viestintäjohtaja Suomessa.

Myös pakkausten vastuullisuuteen panostaminen näkyi Orklan tuloksissa – indeksin mukaan Orkla kuuluu 5 % parhaimmistoon pakkausten kehitystyössä.

”Tämä on huima parannus viime vuodesta ja kuvastaa hyvin sitä työtä, mitä Orkla-konsernissa tehdään kierrätysmateriaaleista valmistettujen pakkausten kehittämiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi. Meiltä löytyy muun muassa mehuja, ravintolisiä sekä hygieniatuotteita, joiden pakkaukset on tehty 100 % kierrätetystä materiaalista”, Olin jatkaa.

Orkla sai tunnustusta myös terveyteen ja ravitsemukseen liittyvästä työstään, erityisesti terveellisempien elintarvikkeiden sekä muiden terveellistä elämäntapaa edistävien tuotteiden kehittämisestä.

”Panostamme esimerkiksi terveellisempien napostelutuotteiden kehittämiseen. Olemme juuri lanseeranneet ainutlaatuisen vähärasvaisen ja vegaanisen linssilastun, joka on paahdettu lämpimällä suolapedillä ilman rasvaa”, Olin kertoo.