Pitkäjänteistä apua tuen tarpeessa oleville lapsille

Pitkäjänteistä apua tuen tarpeessa oleville lapsille

Icehearts on urheiluseura, jonka toiminta on tarkoitettu tuen tarpeessa oleville lapsille vähävaraisista, yksinhuoltaja-, maahanmuuttaja- ja suurperheistä. Useilla lapsilla on ongelmia koulunkäynnissä, käyttäytymisessä ja tunne-elämässä. Siksi Iceahearts työskentelee yhdessä sosiaali- ja sivistystoimen ammattilaisten kanssa.

Urheiluseuran toiminta-ajatuksena on liikunnan ja urheilun avulla kehittää lasten fyysistä ja psyykkistä kuntoa sekä sosiaalisia taitoja. Lisäksi lapset oppivat käytännössä, miten pitkäjänteinen harjoittelu vaikuttaa omien taitojen kehittymiseen.

Kun kaupunki myöntää rahoituksen uudelle joukkueelle, rekrytoidaan joukkueelle johtaja, kasvattaja, jolla on ammatillinen pätevyys työhön. Kasvattaja kiertää kaikki alueensa esikouluryhmät ja kartoittaa yhdessä varhaiskasvatuksen ja sosiaalitoimen kanssa tuen tarpeessa olevia lapsia.

Ydinryhmä muodostetaan noin kymmenestä 6-vuotiaasta lapsesta. Etusijalla ovat eniten apua tarvitsevat ja ne, joilla ei muuten olisi mahdollista osallistua harrastustoimintaan. Lopullisen päätöksen osallistumisesta tekevät lasten vanhemmat.

Joukkuetta täydennetään uusilla pelaajilla yhteistyössä koulun ja lastensuojelun kanssa. Lopullisessa ryhmässä on noin 20–25 lasta.

Kasvattaja tukee lasten koulunkäyntiä, ohjaa iltapäivätoimintaa ja pelaa yhteistä lajia joukkueensa kanssa. Kesäisin kasvattaja järjestää leirejä joukkueellensa. Lisäksi hän osallistuu vanhempien pyytäessä kaikkiin lasta koskeviin neuvotteluihin.

Taustalla toiminnanjohtajan omat kokemukset

Iceheartsin toiminnanjohtaja Ville Turkka kertoo, miten järjestö sai alkunsa.

”Olin itse nuorena töissä lastensuojelulaitoksissa. Enimmäkseen kohtasin teini-ikäisiä huostaan otettuja lapsia, joilla oli isoja ongelmia elämänhallinnassa, opiskelussa, perhesuhteissa, mielenterveydessä ja sosiaalisessa kanssakäynnissä.”

”Ongelmien seurauksena oli usein päihteiden käyttöä, koulun keskeyttämistä, väkivaltaa ja masennusta. Lapsilla ei ollut kokemusta aikuisten johtamista harrastuksista. Sosiaalityöntekijöiden mukaan ongelmat olivat tiedossa jo lasten ollessa pieniä. Saatavilla oleva tuki ei ollut riittävää, ja sosiaalityön oli täytynyt ottaa lapsia huostaan”, Turkka kertoo.

”Minulle lapsuudessani tärkeää oli jääkiekko. Muistelin kaikkia pelejä, harjoituksia, leirejä ja meitä ohjaavia aikuisia ja ajattelin, että kaikesta tästä ongelmaiset lapset ovat jääneet paitsi. Sitten keksin, että perustaisimme urheiluseuran, jossa pelaisi vain tuen tarpeessa olevia poikia”, Turkka jatkaa.

Ensimmäinen ajatus erilaisesta joukkueesta heräsi kuitenkin jo 11-vuotiaana.

”Jääkiekkojoukkueessamme oli sääntö, että jos varuste on unohtunut kotiin, ei saa pelata. Valmistautuessamme otteluun huomasin, että kypäräni oli jäänyt kotiin. Valmentaja suuttui ja huusi minulle, koska edessä oli tärkeä peli. Olin kauhuissani, kun tajusin, etten saa pelata. Valmentaja kuitenkin antoi minulle toisen pojan kypärän, enkä uskaltanut kieltäytyä siitä. Hävittyämme ottelun sanoin itkien isälleni, että joskus perustetaan sellainen joukkue, jossa ei toimita noin.”

Turkka kehitti Iceheartsin toimintamallin itse, ja toiminta käynnistyi Vantaalla vuonna 1995. Ensimmäisen joukkueensa taipaleen hän veti läpi yhdessä isänsä kanssa. Upeat kollegat ovat olleet mukana kehittämässä toimintamallia eteenpäin.

Toiminta laajenee kansainvälisesti

Nykyisin Iceheartsilla on toimintaa Helsingissä, Lahdessa, Ulvilassa, Seinäjoella, Espoossa, Turussa, Oulussa, Riihimäellä, Tampereella ja Vantaalla, jossa on myös yksi joukkue tytöille.

Iceheartsin toiminta laajenee jatkuvasti, sillä peruspalveluiden toimet eivät riitä kaikkien avun tarpeessa olevien lasten tukemiseen. Toimintaa ollaan myös aloittamassa muualla Euroopassa. Sloveniassa joukkuetoiminta alkaa todennäköisesti jo tänä vuonna.

”Iceheartsin toiminnassa on parasta se, että kasvattaja tuntee joukkueensa taustat ja luo aidon ihmissuhteen pelaajiin. Lisäksi kuljemme pitkään lasten rinnalla. Yhden joukkueen matka kestää 12 vuotta, sillä lasten ongelmat kasaantuvat murrosiässä. Mikäli ihmissuhdetta ei ole siihen mennessä luotu, on sen luominen siinä vaiheessa vaikeaa. Tietenkin myös maksuton harrastus on perheille tärkeää”, Turkka pohtii.

Kunnat rahoittavat järjestön henkilöstö- ja hallintokuluja vuosittain 50 000 eurolla. Järjestö rahoittaa itse varsinaisen urheilutoiminnan keräämällä lahjoituksia, sponsorisopimuksilla ja erilaisilla tapahtumilla, jotta harrastus olisi lapsille pääsääntöisesti maksutonta. Tietoa erilaisista tukimalleista löytyy osoitteessa www.icehearts.fi.

Icehearts päätyi yhteistyöhön TRUE-brändin kanssa vuoden 2015 lopussa järjestetyn some-kampanjan myötä.

Neljän treenibloggaajan tavoitteena oli aktivoida mahdollisimman monta suomalaista treenaajaa sanomaan #EiTekosyille. Instagramissa järjestetyn #TRUEChallenge-haasteen voitti Endorfiinikoukussa-bloggaaja Elina Miettunen. Elina valitsi hyväntekeväisyyskohteeksi Iceheartsin ja ojensi järjestölle TRUEn puolesta 3 000 euron lahjoituksen.

Lehdistön yhteyshenkilö HR- ja viestintäjohtaja 050 572 7470
Lotta Roitto