Tunnetko tarinan Erittäin Hieno Suomalainen -klassikkoshampoon takana?

Erittäin Hieno Suomalainen -shampoo on pysynyt osana suomalaisten arkea ja hienoja hetkiä jo vuodesta 1974. Vuosien varrella sininen klassikkoshampoo on saanut rinnalleen uusia tuotteita, mutta ikoninen shampoopullo on pysynyt lähes muuttumattomana. Kaikkien sarjan shampoiden ja hoitoaineiden koostumus tulee muuttumaan biohajoavaksi ja vegaaniseksi.

Vuonna 1974 markkinoille tullut Erittäin Hieno Suomalainen -shampoopullo on tuttu lähes jokaiselta suomalaiselta mökiltä, ja tuo monelle mieleen kesäisiä lapsuusmuistoja. Erittäin Hieno Suomalainen -tuotteilla on tänäkin päivänä vakaa sija suomalaisten kuluttajien sydämissä.

”Olemme vuosien varrella tuoneet sinisen klassikkoshampoon rinnalle tuotteita kaikille hiustyypeille, mutta ikoninen shampoopullo on pysynyt samanlaisena jo lähes 50 vuotta. Toki sen visuaalista ilmettä on raikastettu hieman vuosien saatossa. Myös shampoon ominaisuudet, kuten tuoksu ja koostumus ovat säilyneet läpi vuosien. Sininen shampoopullo on edelleen myydyin varianttimme, joten suosio jatkuu laajalla rintamalla”, kertoo Orkla Caren markkinointijohtaja Marita Hanhineva.

Kaikki Erittäin Hieno Suomalainen -tuotteet valmistetaan parhaista, puhtaista raaka-aineista Heinävedellä. Tuotteet ovat kotimaista alkuperää, ja koko tuotesarjalle onkin myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlipputunnus.

”Erittäin Hieno Suomalainen -tuoteperheen vastuullisuus korostuu paitsi kotimaisessa tuotannossa, myös tuotteiden koostumuksessa. Aloitimme keväällä 2022 shampoiden ja hoitoaineiden koostumusten muuttamisen biohajoaviksi ja vegaanisiksi, sillä haluamme tuotteidemme olevan entistä parempia myös ympäristölle. Muutos tapahtuu tuote kerrallaan, ja sen tunnistaa pakkauksen etupuolelta löytyvästä maininnasta", sanoo Brand Manager Anna Hietaharju.

Menestysshampoon takana mainostoimisto Womena

Erittäin Hieno Suomalainen -brändin takana on kiehtova tarina kuuden vuosikymmenen takaa. Mainostoimisto Womena ja sen perustaja Kirsti Paakkanen saivat asiakkaalta keväällä 1974 haastavan toimeksiannon. Tavoitteena oli haastaa kotimainen markkinajohtaja Hellä Mietonen uudella shampoolla.

”Womena valitsi lähteidemme mukaan Erittäin Hieno Suomalainen -shampoopullon muodoksi apteekkipullon, sillä apteekki edusti suomalaisten mielissä kaupoista luotettavinta. Sininen väri oli puolestaan tuttu lipustamme, kesätaivaasta, sinisilmistä ja epävirallisesta kansallisasustamme, Suomi-verkkareista”, Hanhineva kertoo.

Shampoon kermaisen täyteläinen koostumus symboloi hienojen ominaisuuksiensa lisäksi kauan kaivattua vaurautta ja arjen luksusta. Pullon kylkeä kuvittavaan vaakunaan haluttiin tallentaa kappale suomalaista sielunmaisemaa, punainen tupa järven rannalla.

Shampoo menestyi yli odotusten ja nousi heti markkinajohtajaksi. Vanhat lehtijutut kertovatkin tarinaa maailmalle matkanneista suomalaisista, joilla oli reput täynnä Erittäin Hieno Suomalainen -shampoota tuliaisina ulkosuomalaisille. Ulkosuomalaiset alkoivat itkeä saadessaan isänmaallisen shampoopullon käteensä.

”Erittäin Hieno Suomalainen rakennettiin 1970-luvulla hyvin taitavasti ja harkitusti vetoamaan juuri suomalaisten isänmaallisiin tunteisiin, ja se on edelleenkin hyvä esimerkki täydellisen merkkituotteen synnystä”, Hanhineva sanoo.

Lähteet: Cederrothin asiakaslehti 1/1998, Anna Lehtonen: Suurin niistä on rakkaus – Kirsti Paakkasen tarina.