60-vuotias Kantolan panostaa vastuulliseen herkutteluun – keksivalikoima on täysin palmuöljytön

Ballerina, Cream Cracker, Kaurakeksi, Kulta Marie – Kantolan tunnetaan klassikkokekseistään ja herkullisesta valikoimastaan, jossa on huomioitu hyvin myös erityisruokavaliot. Vuonna 1960 Hämeenlinnassa perustettu Kantolan haluaa olla vastuullinen vaihtoehto herkutteluun ja tarjoaa ensimmäisen täysin palmuöljyttömän ja UTZ-sertifioidun keksivalikoiman Suomessa.

Monet Kantolan kekseistä ovat tuoneet iloa ja makeita hetkiä suomalaisille jo useassa sukupolvessa. 60-vuotias Kantolan on yksi tunnetuimmista ja perinteisimmistä keksibrändeistä Suomessa, ja sen suolaisesta ja makeasta valikoimasta löytyy keksejä oikeastaan jokaiseen hetkeen.

”Kantolan-brändillä on pitkä historia ja moni saa Kulta Marien ja Cream Crackerin kaltaisista klassikkokekseistä nostalgisia lapsuusmuistoja. Samalla haluamme katsoa myös tulevaisuuteen ja kantaa oman kortemme kekoon ympäristön hyväksi. Kantolan koko keksivalikoima on keväästä 2020 lähtien täysin palmuöljytön, ja kaikki kekseissä käytetty kaakao on UTZ-sertifioitua”, kertoo Emmi Jyly, joka vastaa Kantolan markkinoinnista.

Ympäristön lisäksi Kantolan valikoimassa on haluttu huomioida myös vegaanista tai gluteenitonta ruokavaliota noudattavat. Viime vuonna valikoimaan saatiin gluteenittomat, Suomessa valmistetut Kaurakeksi ja Siemencracker, ja yli 60 % Kantolan valikoimasta sopii vegaaneille.

Ballerina tarjoaa ensimmäisen palmuöljyttömän täytekeksisarjan

Palmuöljystä luopuminen ja UTZ-sertifioidun kaakaon käyttö on Kantolan-brändille tärkeä vastuullisuusteko ja tapa auttaa taistelussa metsäkatoa vastaan. Palmuöljyn käyttö etenkin kekseissä on yleistä, ja esimerkiksi Kantolan yksi tunnetuimmista kekseistä, Ballerina-täytekeksi, on nyt markkinoiden ainoa palmuöljytön täytekeksisarja.

Kantolan on kuulunut vuodesta 1994 Orkla-konserniin, joka on vähentänyt palmuöljyn käyttöä johdonmukaisesti. Orkla korvasi palmuöljyn auringonkukka- ja rapsiöljyllä Taffel-sipseissä vuonna 2014, ja kaikki Panda-suklaat ovat olleet palmuöljyttömiä toukokuusta 2020 lähtien.

Keksit maistuivat suomalaisille koronakeväällä

Poikkeuksellinen koronakevät ja tuttujen tuotteiden suosiminen näkyivät Jylyn mukaan myös keksien kulutuksessa, sillä Kantolan teki huhtikuussa kaikkien aikojen myyntiennätyksensä.

”Poikkeuskevään aikana kuluttajat täyttivät ruokakassinsa tutuilla, turvallisilla ja pitkään säilyvillä tuotteilla. Kantolan vahvat perinteet ja laaja tuotevalikoima myös erikoisruokavaliota noudattaville vaikuttivat varmasti osaltaan suosioomme”, Jyly toteaa.

Myös kesä on perinteisesti keksien sesonkiaikaa, kuuluvathan monen suomalaisen mökkivarustukseen ehdottomasti Kantolan keksit. Mutta kuinka niitä täytekeksejä kuuluu oikeaoppisesti syödä siellä laiturin nokassa istuskellessa?

”Keksit ovat ihana asia ja herättävät yllättävän paljon tunteita! Juuri Ballerina-täytekeksin nautiskeluun on vuosien saatossa löytynyt erilaisia tapoja; yksi laittaa keksin suuhun kokonaisena, toinen irrottaa kannet toisistaan ja nautiskelee sen osa kerrallaan ja kolmas dippaa Ballerinan maitolasiin ja pureskelee sitä pala palalta. Keksien syömiseen ei siis ole yhtä ainoaa tapaa, Jyly kertoo.

Lisätietoja: Product Group Manager Emmi Jyly, Orkla Suomi, emmi.jyly@orkla.fi

Kantolan kolmen kovan kopla

Cream Cracker on Kantolan rapea klassikkotuote, joka on löytynyt tiensä monen suomalaisen ostoskoriin lukusia kertoja jo vuosikymmenien ajan. Tuotetta on nautiskeltu niin kotona iltateen kanssa kuin mökin laiturin nokassa ensimmäisinä lämpiminä kesäviikonloppuina. Crackerista on mahdollista rakentaa juuri itselleen sopiva iltaherkku tai välipala erilaisia päällysteitä käyttäen.

Punakultainen Kantolan Kulta Marie on kaikkien keksien äiti ja ehdottomasti Suomen tunnetuimpien keksien joukossa. Marie-keksi kehitettiin jo 1880-luvun lopulla Isossa-Britanniassa ja sen resepti on säilynyt lähes muuttumattomana yli 130 vuotta. Kantolan Kulta Marieta onkin nautiskeltu monissa perheissä jo lapsesta saakka mummolan pihassa itsetehdyn vadelmamehun kanssa.

Kaurakeksi on lähes jokaisen suomalaisen tunnistama klassikkotuote, jota käytetään nykyään monessa eri tarkoituksessa: osa nautiskelee keksejä sellaisenaan kahvin kanssa, osa nappaa keksit mukaan luontoretkelle ja osa valmistaa niistä mitä herkullisempia jälkiruokia. Kantolan Kaurakeksi on säilynyt tuttuna ja turvallisena valintana jo vuosikymmenestä toiseen.

Ja se ihana Ballerina

Ballerina on ainoa täytekeksisarja, jonka valmistuksessa ei käytetä lainkaan palmuöljyä. Ruotsissa Ballerina-keksejä on valmistettu jo vuodesta 1963 lähtien, Suomeen ne tanssahtelivat vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Nykyisin Suomen markkinoilla on yhteensä 8 erilaista Ballerina-makua, ja valikoima vaihtelee vuosittain uusien trendimakujen mukana. Kevään 2020 herkulliset uutuusmaut ovat Kanelipulla ja Maapähkinä.

Orkla on Pohjoismaiden suurin päivittäistavarakaupan tuotemerkkien toimittaja. Edustamme Suomessa yli 70 tuotemerkkiä arjen ja juhlan jokaiseen hetkeen.