Arktista kalanmaksaöljyä saa nyt kapseleina apteekeista

Arktista kalanmaksaöljyä saa nyt kapseleina apteekeista

Alkuperäisen Möller Kalanmaksaöljyn kehitti apteekkari Peter Möller vuonna 1854 Lofooteilla, Napapiirin pohjoispuolella. Suomesta Möller Kalanmaksaöljyä on saanut vuodesta 1928, jolloin sitä käytettiin erityisesti ehkäisemään riisitautia eli luustoon vaikuttavaa D-vitamiinivajetta.

Aluksi Mölleriä myytiin vain nestemäisenä kalanmaksaöljynä apteekeista ja kemikalioista. Myöhemmin tuotteita sai myös muista myyntipisteistä ja kalanmaksaöljyn rinnalle tuli kalaöljystä valmistettu Möller Tupla, joka oli Suomen ensimmäinen kalaöljytuote kapseleissa.

Nyt Möller palaa juurilleen ja lanseeraa Apteekin Möller Tuplan kalanmaksaöljyllä. Tuote on kapselimuodossa, joten se sopii myös niille, jotka eivät pidä nestemäisen kalanmaksaöljyn mausta. Vain apteekeista saatavaan kalaöljypohjaiseen tuotteeseen on lisätty puhdasta, arktista kalanmaksaöljyä, joka sisältää monityydyttymättömiä, välttämättömiä omega-3-rasvahappoja sekä D₃-vitamiinia. Vaikka tuote sisältää kalanmaksaöljyä, se ei sisällä A-vitaminia. Se sopii siis myös raskaanaoleville.

Lisää vastustuskykyä luonnosta
Omega-3-rasvojen oikeasta annoksesta on erilaisia suosituksia. Kansainvälisen rasvahappojen ja rasvojen tutkimusseuran ISSFALin (International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids) suosittelee, että aikuiset saisivat päivittäin vähintään 500 mg EPA:ta ja DHA:ta pysyäkseen terveenä ja raskaana olevien naisten pitäisi saada vähintään 200 mg DHA:ta päivässä, sillä DHA on tärkeää muun muassa sikiön aivojen kehitykselle.

EFSA (Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen) puolestaan suosittelee, että aikuiset nauttisivat päivittäin vähintään 250 mg EPA:a + DHA:ta, jolloin saa myös terveysvaikutukset sydämelle, aivoille ja näkökyvylle.  Raskaana oleville ja imettäville EFSA suosittelee lisäksi 100–200 mg päivittäistä lisäannosta.

D-vitamiinin suositelluksi annokseksi päivässä EU:n terveysviranomaiset ovat määrittäneet 7,5–15 mikrogrammaa. Vanhemmille henkilöille suositellaan suurempaa annosta (10–20 mikrogrammaa) normaalin kalsiumaineenvaihdunnan ja luuston terveyden ylläpitämiseksi. D-vitamiini ylläpitää myös vastustuskykyä.

Apteekin Möller Tupla päiväannos on 2-3 kapselia. Se sisältää omega-3-rasvahappoja 620–920 mg:tä, josta EPA:a 290–440 mg:tä ja DHA:ta 220–330 mg:tä. D₃-vitamiinia tuote sisältää 10–15 µg. Tuote ei sisällä A-vitamiinia. Tuote sisältää E-vitamiinia 10–15 mg:tä.

Kuva- ja tekstimateriaalia Axelluksen mediapankista tämän linkin kautta.