Axellus valvoo omega-3-tuotteidensa koko raaka-aine- ja valmistusketjua

Axellus valvoo omega-3-tuotteidensa koko raaka-aine- ja valmistusketjua

Mistä Axellus saa kalaöljynsä?
Me, kuten suurin osa toimijoista tällä markkinalla, saamme kalaöljymme Etelä-Amerikasta. Eniten käytetyt kalaöljytoimittajat sijaitsevat Etelä-Amerikassa siitä syystä, että siellä elävissä kaloissa on korkea omega-3-pitoisuus. Korkea omega-3-pitoisuus johtuu mm. kalojen syömästä tietynlaisesta planktonista, kalojen vaellusreiteistä ja veden lämpötilasta.

Minkälaista kalaöljyä Axellus käyttää?
Axellus käyttää ainoastaan sellaista kalaöljyä, joka täyttää tiukat laatuvaatimuksemme. Meillä on perusteellinen vastaanottoprosessi, jonka aikana hylkäämme raaka-aineen jos se ei täytä tiukkoja laatuvaatimuksiamme. Emme ota vastaan härskiintynyttä kalaöljyä. Möller-tuotteet ovat korkealaatuisia ja puhtaita, sillä jokainen valmistuserä testataan 8 eri kertaa yli 30 erilaisella laadunvarmistusmenetelmällä. Teemme esim. yli 3500 hapettumistestiä vuodessa. Laatuosastollamme työskentelee yli 30 henkeä. Tämän lisäksi tuotteitamme testaavat myös ulkopuoliset tahot, ja laatu ylittää viralliset standardit mm. puhtauden osalta. Perusteellinen kontrollimme ja puhdistusprosessimme, samoin kuin kattavat analyysimme, tekevät Möller ja Pikasol -tuotteista korkealaatuisia ja turvallisia.

Miten Axellus varmistaa kalaöljyn alkuperän?
Jäljitettävyys varmistetaan ennen rahtilaivoille lastausta otettavista öljynäytteistä analyysien kautta. Uudet analyysit otetaan rahdin saavuttua Norjaan. Kalaöljynäytteistä analysoidaan myös FFA (free fatty acids eli vapaat rasvahapot), härskiintyminen, hapettuminen ja ympäristömyrkyt ennen kuin ostosopimukset tehdään.

Miten Axellus kontrolloi raaka-aineita ja toimittajia?
Meillä on täysi kontrolli raaka-aineistamme. Axellus tekee säännöllisiä tarkastuskäyntejä Peruun ja Chileen käyden koko tuotantoketjun läpi. Edellinen auditointi oli kesäkuussa 2009.  Paikalliset viranomaiset (elintarvikevirastoa vastaavat elimet) seuraavat tuotantolaitoksia tihein käynnein ja heillä on oma sertifiointijärjestelmä. Vientiin toimitettavalla kalaöljyllä on oltava hyväksyntäleima paikallisilta viranomaisilta. Toimittajallamme on Friend of the Sea (FOS) -järjestön hyväksyntä kestävän kalastus- ja valmistusmetodien ansiosta.

Toimittajamme Epax ja GC Grieber ottavat näytteet raaka-aine-eristä, ja kalaöljynäytteistä analysoidaan myös FFA (free fattty acids eli vapaat rasvahapot), härskiintyminen, hapettuminen ja ympäristömyrkyt ennen kuin ostosopimukset tehdään. Olemme tehneet toimittajan kanssa sopimuksen, että Axellus ei ota vastaan kuin eteläamerikkalaista kalaöljyä.

Jäljitettävyys varmistetaan ennen rahtilaivoille lastausta otettavista öljynäytteistä analyysien kautta. Tätä analyysitulosta verrataan analyysiin, joka otetaan siinä vaiheessa, kun rahti saapuu Norjaan.

Kuljetuksissa käyttämämme rahtilaivat toimivat FOSFA:n (The Federation of Oils, Seeds and Fats Associations Ltd) ihmisruoaksi kelpaavien öljyjen kuljetusta koskevien säännösten mukaan.

Mitä eroa on kalaöljyllä ja kalanmaksaöljyllä?

Möller Kalanmaksaöljyä saadaan arktisen turskan maksasta. Elintarviketeollisuus hyödyntää koko turskan. Axellus käyttää vain Lofooteilla ja Vesterålenissa kalastettua arktista turskaa. Möller-kalaöljy puolestaan puristetaan rasvaisten kalojen (anjovis ja sardiini) koko kalasta.

Millaisia laatujärjestelmiä kala- ja kalanmaksaöljytuotteissa käytetään?
Möller-tuotteiden laatujärjestelmä täyttää mm. seuraavat vaatimukset
•    GMP – Good Manufacturing practice (Lääkestandardi)
•    NS-EN ISO 9001:2000
•    Orkla Food Safety Standard (OFSS)

Lisäksi Möller Kalanmaksaöljylle: Euroopan farmakopean vaatimuksen kalanmaksaöljylle (Cod Liver Oil Ph. Eur. 04/2003:1192)

Omega-3-tuotteen valinnan top 3

1. Tarkista omega-3-rasvahappojen (DHA+EPA) määrä / päiväannos

Varmista, että tuotteessa kerrotaan omega-3-pitoisuus. Sopiva määrä on yli 500 mg päiväannoksessa. Tuotteen sisältämä kalaöljypitoisuus ei ole sama kuin omega-3-pitoisuus, sillä kalaöljy sisältää paljon muitakin rasvahappoja. Yleensä omega-3-rasvahappoja on vain noin puolet kalaöljyn määrästä. Kalaöljyä nautitaan siksi, että elimistö saisi DHA:ta ja EPA:a. On tärkeää varmistaa, että niiden osuus omega-3-rasvahapoista on suuri, sillä DHA:n ja EPA:n terveysvaikutukset on parhaiten todettu ja dokumentoitu.

2. Varmista, että omega-3-rasvahapot ovat luonnollisessa muodossa
Omega-3-rasvahapot esiintyvät luonnossa ja ihmisen elimistössä luonnollisessa, eli triglyseridimuodossa. Möller-tuotteissa omega-3-rasvahapot ovat juuri tässä luonnollisessa muodossa. Omega-3-rasvahappoja voi valmistaa myös synteettisesti, jolloin niitä kutsutaan etyyliestereiksi.

3. Valitse luotettava valmistaja, jonka omega-3-tuote ei uhkaa kalakantoja
Valitse yritys, joka valvoo ja dokumentoi tuotteiden valmistusta raaka-ainetuotannosta lähtien. Vastuullinen yritys käyttää vain elinvoimaisia ja valvottuja kalakantoja kalaöljy- ja kalanmaksaöljytuotteidensa valmistukseen. On hankalaa itse varmistaa, miten omega-3-tuote on valmistettu, ja siksi on tärkeä ostaa vain sellaisen valmistajan tuotteita, johon luotat ja joka on toiminut alalla pitkään.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Kari Haapakorva, etunimi.sukunimi@axellus.fi

viestintäpäällikkö Susanna Nikko, etunimi.sukunimi@axellus.fi

Axellus Oy on Suomen johtava terveystuotteiden markkinoija ja alan vastuullinen kehittäjä. Tarjoamme helppokäyttöisiä ja terveyttä edistäviä tuotteita ja palveluita pohjoismaiseen ravitsemusosaamiseemme perustuen. www.axellus.fi