Norjalainen muotoilija Andreas Engesvik

Jordan Clean Smile -hammasharja tarjoaa arjen designia

Harja saanut RedDot Design -palkinnon

Kansainvälisesti tunnettu muotoilija Andreas Engesvik on suunnitellut Jordanille Clean Smile -hammasharjan. Harja lanseerattiin ensimmäisenä maailmassa Suomessa huhtikuun alussa ja se sai heti RedDot Design -palkinnon. Kansainvälisesti harja lanseerataan syksyllä.

– Jordan Clean Smile -hammasharjassa on vaikutteita Pohjoismaisen suunnittelun perinnöstä. Se on suunniteltu toimimaan optimaalisesti hammasharjana ja sen linjat ovat puhtaat ja kapeat, mutta kokonaisuudessa on leikkisyyttä, Andreas Engesvik kertoo.

– Minulle Jordan edustaa laatua ja Pohjoismaista designia, ja halusin luoda merkille hammasharjan, joka on uskollinen alkuperälleen. Pohjoismainen design tarkoittaa minulle puhtaita, yksinkertaisia muotoja, joihin luotamme, kertoo Engesvik.

Selkeä ulkonäkö ja muoto yhdistettynä hyviin harjausominaisuuksiin ja laadukkaisiin harjaksiin, mahdollistaa hyvän käyttökokemuksen.

– Halusin palata hammasharjan ulkonäössä niiden alkuperään, jolloin niissä käytettiin vähemmän materiaaleja ja värejä. Jordan Clean Smile -hammasharja on muotoiltu niin, että siitä saa mukavan peukalo-otteen, jolloin harjaaminen on mahdollisimman mukavaa. Tämä on tärkeää tuotteessa, jota käytetään useamman kerran päivässä.

Engesvik kertoo, että värit ovat hänelle tärkeitä.

– Harjoissa käytetyt värit ovat kirkkaita ja puhtaita, ja ne kohottavat mielialaa. Uskon, että hammasharjoissa voisi panostaa vieläkin enemmän värien käyttöön ja niiden merkitykseen. Nykypäivän kuluttajilla on niin kehittynyt maku, että he haluavat tyyliä myös kylpyhuoneeseen aina hammasharjoihin asti.

Kansainvälisesti tunnettu muotoilija

Andreas Engesvik on syntynyt vuonna 1970 Lofooteilla Norjassa. Hän on niittänyt mainetta monilla suunnittelun aloilla aina huonekaluista taloustavaroihin ja teolliseen suunnitteluun.

Engesvik on valmistunut Bergenin yliopistosta kuvataiteen kandidaatiksi pääaineenaan taidehistoria. Hän on opiskellut myös Bergenin taidekorkeakoulussa. Hän perusti oslolaisen Norway Says -muotoiluyrityksen vuonna 2000 sekä oman studionsa nimeltä ANDREAS ENGESVIK, OSLO vuonna 2009. Vuonna 2012 hän toimi vierailevana professorina Tukholmassa (The University College of Arts, Crafts and Design).

Engesvikin tunnetuimpia kansainvälisiä asiakkaita ovat muun muassa Ligne Roset, Established & Sons, Muuto, Iittala ja Normann Copenhagen. Engesvik on saanut useita palkintoja toimiessaan Norway Says -ryhmässä. Tärkeimpiä kansainvälisiä palkintoja ovat mm. IF Product Design Award 2010, Wallpaper design Award 2009 (paras valaistus) 2009, Torsten & Wanja Søderberg Award Ruotsi 2007 sekä Wallpaper design Award 2004 (paras sohva) 2004.

Orkla Care Finland on maamme johtava toimija ja alan vastuullinen kehittäjä henkilökohtaisen hyvinvoinnin tuotteissa, terveystuotteissa, haavanhoidossa sekä kotitalouden puhdistustuotteissa.