Ford Evos -konsepti esittelee Fordin uuden globaalin muotoilusuunnan

Ford Evos -konsepti esittelee Fordin uuden globaalin muotoilusuunnan

• Ford Evos -konsepti antaa esimakua seuraavan sukupolven Ford-mallien globaalista muotokielestä, joka näyttelee tärkeää osaa One Ford -tuotestrategiassa
      • Uusi muotokieli on rohkea ja se viestittää Ford-brändin merkittävästä muutoksesta
      • Uusi muotokieli on kehitetty Fordin kansainvälisen suunnittelutiimin yhteistyönä
      • Uusi globaali muotokieli luo raamit uuden sukupolven Ford MAV- ja CUV-malleille; ensimmäinen tuotantomalli esitellään vuonna 2012

Helsinki, 31.8.2011 – Ford Evos -konsepti esitellään tänä syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä. Konsepti antaa esimakua uuden sukupolven Ford MAV- ja CUV-mallien uudesta muotoilusta.

Muotoilun uusi DNA näyttelee pääroolia Fordin maailmanlaajuisessa One Ford -tuotestrategiassa ja se ilmentää Ford-brändin merkittävää muutosta.

Uusi muotokieli on kehitetty yhteistyönä Fordin kansainvälisessä suunnittelutiimissä ja se luo suunnan Fordin tulevan malliston muotoilulle maailmanlaajuisesti.

“Ford Evos -konsepti on voimakas kannanotto globaalilta suunnittelutiimiltämme. Se esittelee vahvan näkemyksen, joka meillä on tulevaisuuden tuotteistamme”, kertoo J Mays (Group Vice President, Design and Chief Creative Officer).  ”Me uskomme, että ostajien uudella sukupolvella ympäri maailman on aiempaa suuremmat odotukset tuotteiden korkealuokkaisesta muotoilusta. Juuri tällä näkemyksellä oli tärkeä rooli uuden muotoilusuunnan kehittelyssä.”

Evos-konseptin muotokieli sisältää useita avainelementtejä, jotka muodostavat olennaisen osan uuden sukupolven Ford-tuotteiden muotokielestä. Maysin mukaan uusi muotokieli edustaa nykyisille Fordeille tunnusomaisen kineettisen muotoilun rohkeampaa kehitystä.

Euroopan Fordin muotoilujohtaja Martin Smith on tyytyväinen kehitykseen. ”Erittäin myönteinen palaute Fiesta- ja Focus-malleista toi suunnittelutiimille uskoa siihen, että kineettisen muotoilumme lähestymistapa herättää vastakaikua kuluttajissa ympäri maailman. Säilytämme saman dynaamisen ilmeen uudessa muotoilussamme, mutta toteutamme sen aiempaa teknisempänä ja korkealuokkaisempana”, hän sanoo.

Muotokieli

Evos-konsepti on kehitetty ennenkaikkea esittelemään Fordin uutta ilmettä. Konsepti esittelee sisä- ja ulkopuolen muotoiluelementit, jotka nähdään jatkossa uuden sukupolven Ford-malleissa:

Uudistunut siluetti: Evos-konseptin uudenlainen ja yllättävä siluetti kuvastaa urheilullisuutta ja ajamisen hauskuutta eli niitä ominaisuuksia, jotka ovat tunnusomaisia Fordeille ja mikä myös erottaa Fordin kilpailijoistaan.

Aistittavaa tehokkuutta: Evos-konseptissa on viistoperäinen kattoprofiili, joka tuo aerodynaamista tehokkuutta. Tehokkuutta on korostettu myös kevyellä pisaran muodolla laskemalla linjoja auton takaosaa kohti. Ohuet kattopilarit korostavat visuaalista keveyttä ja luovat kokonaisilmeen, joka kertoo auton olevan ketterä ja kevytliikkeinen.

Puhdas pintojen muotokieli: Samaan aikaan kun jotkut kilpailijat ovat jäljitelleet Fordin kineettisen muotoilun linjoja lisäämällä siihen oman leimansa, Mays ja hänen tiiminsä ovat siirtyneet kohti yksinkertaisempaa lähestymistapaa, joka korostaa ajoneuvon hienostuneisuutta ja persoonallisuutta. Evosissa tämä näkyy voimakkaina ja veistoksellisina kylkilinjoina sekä sulavasti kaartuvassa sivuprofiilissa.

Tekninen grafiikka: Evoksen grafiikka, erityisesti sen kapeat etu- ja takavalot sekä integroitu pakoputki ja diffuuseri, on taidokasta ja tarkkaa. Älykäs teknologia näyttelee tärkeää osaa Ford-brändin visuaalisessa tyylissä.

Fordin uudet kasvot: Uuden muotokielen yksi tärkeimmistä elementeistä on ”Fordin uudet kasvot”. Ne on luotu siirtämällä jo tutuksi tullutta ylösalaisin käännettyä puolisuunnikkaanmuotoista säleikköä ylöspäin. Muutos on jo osittain nähtävissä Ford Focus Electric- ja uudessa Focus ST -mallissa.

Näkyvästi korkealaatuinen: Evos-konseptin kaikki uudet muotoiluelementit luovat yhdessä visuaalisen vaikutelman, joka viestittää korkeaa laatua.

Uutta näkemystä kehittämässä

Ford Evos -konseptiin vangittu uudenlainen näkemys on kehitetty yhteistyössä Fordin suunnittelustudioissa ympäri maailman.

“Ford Evos -konseptin muotoilu on intensiivisen työn tulosta, johon Fordin globaali suunnittelutiimi panosti hioakseen brändin tulevaisuuden suuntaa”, Mays sanoo. ”Johtoryhmämme – Martin Smith ja Moray Callum mukaan lukien – on vaalinut yhteistyötä ja tervettä kilpailua, joiden puitteissa suunnittelutiimit ovat voineet etsiä luovia lähestymistapoja tulevaisuuden tuotteillemme.”

Mays antaa kunnian Fordin suunnitteluorganisaatiolle, joka mahdollisti eheän muotokielen. Hän uskoo, että uusi muotoilu luo yleiset suuntaviivat Fordin uusille tuotteille maailmanlaajuisesti. Fordilla on kahdeksan suunnittelustudiota, joissa työskentelee yhteensä
1 150 henkilöä.

Fordin eri tuotteiden parissa työskentelevät tuotesuunnittelijat ympäri maailman ovat nyt kiireisiä työskennellessään erikokoisten ja erityyppisten ajoneuvojen muotoilun parissa ja suunnitellessaan kiinnostavaa uusien tuotteiden yhtenäistä tuoteperhettä.

”Uusi globaali muotokieli antaa suunnittelijoillemme mahdollisuuden luoda uuden sukupolven hienoja tuotteita, joilla on yhtenäinen, Fordeille ominainen luonne”, kertoo Moray Callum (Executive Design Director for North America). ”Yhteinen muotokieli ei kuitenkaan tarkoita keskenään samannäköisiä tuotteita. Muotokieli joustaa tarpeeksi erikokoisten ja erityyppisten ajoneuvojen suunnittelussa kuitenkin niin, että asiakkaat ympäri maailman pystyvät tunnistamaan, että kyseessä on uusi Ford.”

Tulossa pikapuolin

Uuden muotoilun saanut ensimmäinen tuotantoauto esitellään vuonna 2012.

”Halusimme, että Ford Evos -konsepti antaa selkeän viestin siitä, mihin Fordien muotoilu on menossa. Muotoilemme kulkuneuvoja, joita on hauska ajaa, joissa on korkealuokkaista vetovoimaa ja jotka ovat ennen kaikkea hämmästyttävän kauniita”, Mays sanoo. ”Ensimmäinen tämän suunnan tuote on valmis ennemmin kuin ehkä arvataankaan. Puhutaan kuukausista, ei vuosista.”

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.