Ford Focus oli vuoden 2013 myydyin automalli; uusi neliovinen ja Electric-malli esiteltiin New Yorkissa

• Ford Focus oli myydyin automalli maailmassa vuonna 2013, kertovat Polkin juuri julkaistut, koko kalenterivuoden 2013 kattavat ensirekisteröintitilastot
  • Focuksen maailmanlaajuisen myyntimenestyksen takana on Kiina, jossa myytiin joka kolmas ensirekisteröity Focus, Euroopassa päästiin 29 prosenttiin
  • Uusi neliovinen Focus esiteltiin New Yorkissa. Autossa on uusi ulkomuoto ja sisätilat, voimansiirtoa, jousitusta ja alustaa on parannettu entisestään sekä autoon on tuotu uutta teknologiaa.

Helsinki, 14.4.2014 – Ford Focus säilytti maailman myydyimmän auton tittelin vuonna 2013. Tämä selviää Fordin tekemässä analyysissä, jossa lähteenä käytettiin IHS Automotiven rekisteröintitilastoja. Markkinoiden uusin Focus, neliovinen malli, ensiesitellään ensi viikolla New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Focuksien rekisteröinti kasvoi viime vuonna 8,1 prosenttia (1 097 618 autoa vuonna 2013 vs. 1 014 965 autoa vuonna 2012). Euroopassa Focuksia rekisteröitiin 317 110 kappaletta, mikä tarkoittaa 29:ää prosenttia kaikista Focus-rekisteröinneistä. Polkin julkaisemien tietojen mukaan joka kolmas maailmassa myyty Focus on rekisteröity Kiinassa.

“On mahtavaa nähdä Focuksen paluu alan myydyimmäksi automalliksi”, iloitsee Jim Farley (Ford Executive Vice President, Ford Motor Company Global Marketing, Sales and Service and Lincoln). “Uusi neliovinen malli on osoitus sitoutumisesta jatkuvaan mallistomme parantamiseen. Tuomme asiakkaiden saataville parempaa teknologiaa ja uudistetun ulkomuodon koko Focus-perheeseen.”

Uuden Focuksen ilmeen muutos on nähtävissä konepellin, etusäleikön, ajovalojen, takavalojen ja takaluukun kannen uutena muotona.  Auton sisällä uusi ilme on luotu väreillä ja materiaaleilla, kromisilla yksityiskohdilla, istuinten verhoilulla ja uudenlaisilla kytkimillä. Uutta teknologiaa edustaa lämmitettävä ohjauspyörä. Uudessa keskikonsolissa on säädettävät mukipidikkeet, mikä lisää haluttaessa säilytystilaa.

Ford on vienyt Focuksen kiitellyn ajettavuuden entistä paremmalle tasolle parantamalla sekä auton käsiteltävyyttä että ohjausta. Fordin insinöörit ovat onnistuneet tekemään autosta vankemman ja nopeammin reagoivan sekä tietuntumaltaan paremman lisäämällä auton etuosan jäykkyyttä, muuttamalla jousituksen geometriaa, lisäämällä jousituksen laakereiden sivuttaisjäykkyyttä, uusimalla iskunvaimentimia ja ottamalla käyttöön uuden ESP-järjestelmän.  Ohjausta on muutettu siten, että autolla saadaan parempi tietuntuma.

Ford on uudistanut suosittua Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmää, joka käynnistää jarrutuksen auton lähestyessä edessä olevaa estettä, vaikka kuljettaja ei reagoi siihen jarruttamalla. Se toimii nyt jopa 50 kilometrin tuntivauhdissa nykyisen 30 kilometrin tuntivauhdin sijaan.

Ford tuo Eurooppaan myös Pre-Collision Assist -järjestelmän. Se toimii samalla tavalla kuin Active City Stop, mutta sen toimintasäde on suurempi ja se auttaa törmäyksenestossa suuremmissa nopeuksissa, kuten moottoritiellä. Järjestelmä antaa varoituksen ja aloittaa tarvittaessa jarrutuksen.

Nykyisen aktiivisen vakionopeudensäätimen (Adaptive Cruise Control) avulla Focuksen kuljettaja voi pitää välimatkan edessä ajavaan autoon tietyn pituisena myös silloin, kun edellä kulkeva auto liikkuu hitaammin. Jos aktiivinen vakionopeudensäädin ei ole käytössä, on mahdollista käyttää Distance Alert ja Indication-järjestelmää, jonka avulla kuljettaja voi asettaa halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon nähden. Ford tuo nämä teknologiat nyt ensimmäistä kertaa eurooppalaisten asiakkaiden saataville.

Uudet, antureihin perustuvat, kuljettajaa avustavat teknologiat tuovat ajamiseen uudenlaista mukavuutta. Cross Traffic Alert -järjestelmä varoittaa kuljettajaa lähestyvistä ajoneuvoista peruutettaessa pois parkkiruudusta. Aktiivinen Pysäköintiavustin Perpendicular Parking on uusi pysäköimistä helpottava järjestelmä. Se perustuu nykyiseen Active Park Assist -järjestelmään ja auttaa kuljettajaa peruuttamaan toisen auton viereen tai taskupysäköimään auton. Park-Out Assist puolestaan auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksen poistuttaessa parkkiruudusta, jossa autot on pysäköity rinnakkain.

Focus on ensimmäinen Euroopassa myytävä Ford-ajoneuvo, johon tulee SYNC 2, uusi versio ääniohjauksella toimivasta yhteydenpitojärjestelmästä. Sen avulla kuljettaja pystyy helpommin hallitsemaan radiota, navigaattoria, ilmastointia ja järjestelmän kanssa yhteensopivia matkapuhelimia.

Uudessa Focuksessa on myös ensimmäistä kertaa Fordin MyKey-teknologia. Sen avulla auton omistaja voi ohjelmoida auton avaimen ja rajoittaa esimerkiksi ajonopeutta ja audiojärjestelmän äänenvoimakkuutta tai estää audiojärjestelmän käyttämisen, jos kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavyötä.

Paranneltu ajovalojärjestelmä (Adaptive Front Lighting System) säätää uusien Bi-Xenon HID (High-Intensity Discharge) -ajovalojen valonsäteet tien muodon mukaisesti.  Järjestelmä arvioi ajoneuvon ympärillä olevan valon määrän sekä edessä tiellä olevat esineet ja säätää valosäteen kulman ja voimakkuuden valiten sopivan seitsemästä säätövaihtoehdosta. Valintaan vaikuttaa ajoneuvon nopeus, ohjauskulma ja etäisyys edessä olevaan esineeseen.

“Uudessa Focuksessa on uusia huippuluokan ominaisuuksia ja teknologioita, jotka ovat kuitenkin edeltäjiään yksinkertaisempia”, kertoo Sherif Marakby (Vehicle Line Director, Ford of Europe). “Uudistettu ulkomuoto ja sisätilat tekevät Focuksesta raikkaan ja modernin. Focuksen sielu on edelleen ajamisen hauskuuden tunne, jonka koet istuessasi sen ratin takana. Siitä emme tingi, vaan olemme tehneet siitä entistä paremman.”

Neliovisen Focuksen ja Focus Electricin esittely New Yorkissa on jatkoa viisiovisen ja farmarimallin esittelylle tämän vuoden Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Uusi Focus ST esitellään myöhemmin tänä vuonna.

Ford valmistaa Focuksia kahdeksalla tehtaalla neljällä mantereella. Saksan, Yhdysvaltain, Venäjän, Kiinan, Vietnamin, Thaimaan, Taiwanin ja Argentiinan tehtaiden yhteenlaskettu vuosikapasiteetti on yli 1,5 miljoonaa autoa. Joka sekunti valmistuu kaksi uutta Focusta. Focuksia on myyty sitten sen vuonna 1998 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen yli 12 miljoonaa kappaletta.

Polkin tilastot vahvistavat myös sen, että Ford Fiesta oli maailman myydyin pikkuauto. Niitä rekisteröitiin yhteensä 735 299 kappaletta. Yhteenlaskettuna Fordin pieniä autoja, Fiestoja ja Focuksia, rekisteröitiin 1 832 917 kappaletta, mikä on on 4,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Lisäkuvia:

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 181 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.