Ford Frankfurtin autonäyttelyssä:Urheilullisen maailmanauton Ford Focus ST:n tuotantomallin ensiesittely Frankfurtin autonäyttelyssä - yllätyksenä Focus ST Wagon Euroopan markkinoille.

• Fordin ensimmäinen urheilullinen maailmanauto, viisiovinen Focus ST, esitellään tuotantovalmiina mallina Frankfurtin autonäyttelyssä, ja sen rinnalla on linjakas Focus ST Wagon, joka tulee Euroopan markkinoille.
    • Viisiovinen Focus ST tulee markkinoille eri puolilla maailmaa vuoden 2012 aikana, ja sitä tullaan myymään yli 40 maassa.
    • Urheilullisen suorituskyvyn varmistaa Fordin 2,0-litrainen EcoBoost-moottori, joka kehittää 250 hv tehon ja 360 Nm vääntömomentin.
    • Uuden nelisylinterisen moottorin hyvän hyötysuhteen ansiosta Focus ST:n CO2-päästöt ja polttoaineenkulutus alenevat yli 20 prosenttia verrattuna edellisen sukupolven Focus ST:hen.
    • Focus ST:n kirjainmerkintä tulee sanoista Sport Technologies, joka tarkoittaa erinomaista suorituskykyä, hyviä ajo-ominaisuuksia, tyylikästä ulkonäköä ja jokapäiväisessä ajossa tarvittavaa käytännöllisyyttä.

HELSINKI, 12.9.2011 – Ford esitteli hartaasti odotetun viisiovisen Ford Focus ST:n  Frankfurtin autonäyttelyssä.

Euroopan markkinoille tulee myös linjakas farmariversio Focus ST Wagon, jonka myynti alkaa 5-ovisen ST:n rinnalla vuoden 2012 aikana.

Focus ST on Fordin ensimmäinen urheilullinen maailmanauto. Se pohjautuu edelliseen eurooppalaiseen Focus ST -mallistoon, mutta nyt saavat autoilijat kaikkialla maailmassa nauttia mahtavasta suorituskyvystä, mainiosta ajettavuudesta, muhkeasta käyntiäänestä ja urheilullisesta muotoilusta.

Innovatiivisen suunnittelun ja edistyksellisen teknologian ansiosta uusi Focus ST ei ole vain edeltäjäänsä tehokkaampi vaan samalla myös huomattavasti taloudellisempi, ja lisäksi ajo-ominaisuuksia on hiottu entistäkin täsmällisemmiksi. Focus ST on tarkoitettu autoilijoille, jotka haluavat todella nauttia autostaan ja ajamisesta myös arkiliikenteessä.

"Uusi Focus ST on todella jännittävä auto Fordille", sanoi Jost Capito, Ford Global Performance Vehicles -ryhmän johtaja. "Se on ensimmäinen urheilullinen versio yhdestä maailmanautostamme, ja se on suunniteltu niin, etteivät autoentusiastit missään päin maailmaa tule pettymään."

Ford Global Performance Vehicles

Focus ST:n suunnittelusta vastaa Ford Global Performance Vehicles -ryhmä, joka on koottu Ford Team RS:stä Euroopassa ja Special Vehicles Teamista Yhdysvalloissa ja täydennetty eräillä Fordin asiantuntijoilla Kaakkois-Aasiasta ja Afrikasta. Tämä ryhmä suunnitteli strategian, jota Fordin urheilulliset maailmanautot tulevat noudattamaan.

"Focus ST ei syntynyt sattumalta", sanoi Jost Capito. "Aivan ensimmäiseksi kehitettiin urheilullisten maailmanautojen strategia yhteistyössä pohjoisamerikkalaisten, eurooppalaisten ja aasialaisten kanssa. Tässä strategiassa määritettiin varsin tarkasti tavoitteet ajodynamiikalle, ohjausominaisuuksille, äänenlaadulle ja suorituskyvylle. Sen jälkeen insinööriemme oli helppo ryhtyä suunnittelemaan uutta Focus ST:tä."

Kuten kaikilla tulevilla ST-malleilla, uudella Focus ST:llä on tiettyjä ulkoisia piirteitä, kuten aggressiivisen näköisiksi muotoillut etu- ja takapuskurit, takaspoileri, helmat ja yksilöllinen väritys.

Fordin ensimmäinen urheilullinen maailmanauto

Fordin One Ford -tapa toimia yhteistyössä yli maantieteellisten rajojen on jo osoittautunut menestyksekkääksi kahden maailmanauton, Fiestan ja uuden Focuksen kehittämisessä. Samaa toimintatapaa käytetään nyt myös urheilullisten maailmanautojen suunnittelussa.

"Uusi Focus oli fantastinen perusta ST-version kehittämiseen", sanoi Matthias Tonn, Focus ST:n kehitysohjelman pääinsinööri. "Siinä on jo vakiona vankka kori ja tarkka ohjaus, kuten asiakkaamme eri puolilla maailmaa ovat jo ehtineet huomata. Focus soveltuu vaikeuksitta kaikille markkina-alueille maailmassa, ja nyt Focus ST antaa vastauksen niille asiakkaille, jotka ovat toivoneet lisää urheilullisia ominaisuuksia."

Capiton ja Tonnin mukaan urheilullisia autoja ostavat asiakkaat eri puolilla maailmaa haluavat autolta samanlaisia ominaisuuksia riippumatta siitä, millainen on paikallisen tiestön laatu ja millaisissa sääoloissa he ajavat. Tämän oivalluksen pohjalta Ford Global Performance Vehicles -ryhmä on suunnitellut päälinjat yhtiön urheilullisten maailmanautojen strategialle.

Focus ST tulee markkinoille yli 40 maassa kuudessa maanosassa. Sitä myydään samanlaisena kaikkialla lukuun ottamatta vähäisiä muutoksia, milloin paikallinen lainsäädäntö sellaisia edellyttää.

Monissa Euroopan maissa farmarimallit ovat erittäin suosittuja, ja siksi täällä tulee tarjolle myös Focus ST Wagon.

"Tiedämme, että moni eurooppalainen autonostaja arvostaa farmarimallin tilavuutta, mutta toivoisi silti vastaavaa suorituskykyä ja urheilullisuutta kuin viisiovinen malli tarjoaa", sanoi Tonn. "Kun farmari on vielä niin linjakas kuin Focus Wagon, meillä oli ainutlaatuinen perusta luoda erikoisversio näitä asiakkaita varten – se on aivan yhtä jännittävä kuin Focus ST:n viisiovinen malli."

Lisää tehoa ja taloudellisuutta

Focus ST:n voimanlähteenä on Fordin 2,0-litrainen EcoBoost-turbomoottori, joka tarjoaa erinomaisen yhdistelmän tehoa ja taloudellisuutta. Kevyt, täysalumiininen EcoBoost-moottori antaa suuren moottorin tehokkuuden pienen moottorin polttonesteenkulutuksella hyödyntämällä kolmea avainteknologiaa:

- korkeapaineinen suoraruiskutus,

- nopeasti reagoiva turboahdin,

- muuttuva nokka-akseleiden ajoitus (Twin-independent Variable Cam Timing, Ti-VCT).

Näillä ratkaisuilla bensiinimoottorin suorituskyky ja taloudellisuus on noussut aivan uudelle tasolle. Focus ST:n nelisylinterinen, 2,0-litrainen EcoBoost-moottori kehittää 250 hevosvoimaa, ja vääntömomentin  huippu on 360 Nm.

Verrattuna aikaisemman Focus ST:n 2,5-litraiseen 5-sylinteriseen moottoriin uusi nelisylinterinen moottori on tehokkaampi, mutta pienemmän iskutilavuutensa ja innovatiivisen teknologiansa ansiosta se kuluttaa huomattavasti vähemmän bensiiniä. Se on myös kevyempi, mikä osaltaan vaikuttaa uuden Focus ST:n taloudellisuuteen.

Sekä kulutus että CO2-päästöt ovat vähentyneet yli 20 prosenttia edeltäjään verrattuna.

"Tämä on ensimmäinen kerta kun käytimme 4-sylinteristä EcoBoost-moottoria urheilullisessa automallissa, ja tulokset ovat hämmästyttäviä", sanoi Capito. "Kuljettajan käytettävissä on mahtavasti tehoa ja vääntöä kaikilla käyntinopeusalueilla. Moottorin ominaisuuksien ansiosta on kuitenkin mahdollista suoriutua arkiajosta huomattavasti taloudellisemmin kuin edellisellä Focus ST:llä, ja tämä on olennainen osa ST-mallien filosofiaa."

Kaksilitraiseen moottoriin on yhdistetty 6-vaihteinen vaihteisto, jonka välityssuhteet on valittu siten, että ylöspäin vaihdettaessa päästään aina mahdollisimman tehokkaalle käyntinopeudelle. Erityistä huomiota on kiinnitetty myös siihen, että 6. vaihteen välityssuhde takaa hyvän kiihtyvyyden tavanomaisilla maantienopeuksilla, mutta samalla bensiininkulutus pysyy alhaisena matka-ajossa.

Muhevat soundit

Edellisen sukupolven Focus ST sai paljon kehuja 5-sylinterisen moottorinsa urheilullisesta käyntiäänestä. Kun uudessa Focus ST:ssä otettiin käyttöön 4-sylinterinen EcoBoost-moottori, Fordin insinöörit halusivat varmistaa, että myös tästä täysin erilaisesta moottorista lähtevät äänet ihastuttavat entusiasteja yhtä paljon.

Merkittävä osa tätä kehitystyötä oli työstää "äänenmuunnin", ns. sound symposer, uuteen moottoriin sopivaksi. Tätä tekniikkaa käytettiin edellisen sukupolven Focus ST:ssä ja sen jälkeen Focus RS:n ja RS500:n imujärjestelmässä.

"Ihmiset rakastivat edellisen Focus ST:n ääntä", sanoi Capito. "Viisisylinterisen moottorin fysiikka ja akustiikka on hyvin erilainen kuin nelisylinterisen, mutta niin kuin Beethoven ja Mozart loivat kumpikin fantastista vaikkakin hyvin erilaista musiikkia, uskomme että myös uuden Focus ST:n moottorinääni viehättää asiakkaita samalla tavalla."

Hienon moottorin käyntiäänen lisäksi Focus ST:n pakojärjestelmän ääni on sykähdyttävä. Auton tuottamat urheilulliset äänet ovatkin kuljettajien mieleen.

Ajodynamiikka

Focus ST:n parhaisiin ominaisuuksiin kuuluu lähes uskomaton ajodynamiikka. Innovatiivisilla ratkaisuilla ja edistyksellisellä teknologialla on luotu alustan ominaisuudet, jotka ylittävät vaativienkin ajajien odotukset ja antavat aloittelevillekin autoilijoille innostavia ajokokemuksia.

Merkittävä ansio Focus ST:n ajo-ominaisuuksien kehityksessä on uudenlaisella ohjausjärjestelmällä, josta käytetään nimitystä Ford Sport Steering System. Se on muuttuvavälityksinen hammastanko-ohjaus, joka parantaa Focus ST:n ketteryyttä mutkaisilla teillä antaen samalla myös hyvän suuntavakavuuden suurilla nopeuksilla suorilla teillä.

Muuttuvan välityssuhteen ansiosta ohjauksen palaute on suoraan ajettaessa vähemmän herkkä, mutta tuntuma paranee heti, kun ohjauspyörää aletaan kääntää. Ohjaus on niin nopea, että hiusneulamutkissakin kuljettaja voi pitää ohjauspyörää samalla otteella läpi kaarteen. Lisäksi tämä ohjaus helpottaa mm. pysäköintiä, koska pienillä nopeuksilla ohjauspyörän kääntäminen vaatii vain hyvin vähän voimaa.

Focus ST:ssä on sähköinen ohjaustehostin (Electronic Power Assisted Steering, EPAS), johon liittyy Fordin kehittämä ohjausvoimien kompensointi (Torque Steer Compensation, TSC).

TSC on viritetty siten, että Focus ST:llä voidaan kiihdyttää täyskaasulla epätasaisellakin tienpinnalla ilman ohjauksen "vetelyä". TSC havaitsee, milloin etupyörän vääntömomentti pyrkii kääntämään ohjausta, ja antaa tästä tiedon ohjaustehostimen elektroniikalle. Tehostin synnyttää ohjaukseen vastavoiman, jolloin kuljettaja tuskin havaitsee koko tapahtumaa.

Myös Focus ST:n ajonhallintajärjestelmään (Electronic Stability Programme, ESP) on tehty parannuksia kuljettajan ajotuntuman lisäämiseksi. Kuljettajan valittavissa on kolme eritasoista ESP-toimintaa sää- ja tieolosuhteiden tai kulloistenkin mieltymysten mukaan.

Ensimmäisellä tasolla ESP toimii pääpiirtein samalla tavalla kuin Focuksen perusmalleissa, joskin ST:ssä se on viritetty vähemmän herkäksi puuttumaan ajotapahtumiin. Tämä ESP-toiminta soveltuu kaikenlaisille tienpinnoille, niin kuiville ja märille kuin lumisille ja jäisillekin, ja se lisää ajoturvallisuutta kaikissa sääoloissa.

Kuljettaja voi halutessaan valita toisen ESP-tason, jossa vetoluistonesto kytkeytyy pois toiminnasta. Tämä voi parantaa etenemiskykyä esimerkiksi hyvin paksussa lumessa ajettaessa.

Kolmantena vaihtoehtona on ESP:n kytkeminen kokonaan pois toiminnasta. Silloin kuljettaja voi nauttia urheilullisesta ajamisesta ja auton hallitsemisesta hyödyntämällä Focus ST:n alustan ominaisuuksia esimerkiksi kilparadalla. Ainoastaan tietyt alatoiminnot, kuten dynaaminen kaarreajon hallinta (Enhanced Dynamic Cornering Control, EDCC), jäävät aktiivisiksi hätätilanteiden varalta.

Kaarreajon hallinta

Normaalisti Focus ST:n kuljettajan apuna kaarreajossa toimii aliohjautuvuutta torjuva Enhanced Torque Vectoring Control (ETVC), joka on urheilullisemmaksi viritetty versio Focuksen perusmalleissa käytetystä järjestelmästä. Se jarruttaa sisäkaarteen puoleista pyörää, jos liiallista aliohjautumista alkaa syntyä. Tällöin auto kääntyy jyrkemmin ja samalla etupyörien vetopito paranee, hiukan samalla tavalla kuin jos autossa olisi tasauspyörästönlukko.

Focus ST:n ETVC-järjestelmä toimii aggressiivisemmin kuin perusmalleissa ja siihen on lisätty CUSC-toiminto (Cornering Under Steer Control), joka torjuu aliohjautuvuutta vaikuttamalla vääntömomenttiin. Tämä alkaa toimia jo ennen ESP:n jarrutustoimintoa, ja se toimii kaasupolkimen asennosta riippumatta. Yhdessä nämä elektroniset järjestelmät vaikuttavat siihen, että etuvetoisella Focus ST:llä on todella hauska ajaa mutkaisilla teillä.

Urheilullinen jousitus

Focus ST:n jousitus on hienosäädetty nopeaa ajoa varten. Jouset ja iskunvaimentimet ovat jäykemmät kuin vakiomalleissa, ja maavaraa on madallettu 10 mm auton painopisteen alentamiseksi ja siten kaarreajo-ominaisuuksien parantamiseksi.

Takajousitukseen on suunniteltu joukko uusia osia pelkästään Focus ST:tä varten. Tärkeimpiä näistä ovat uudenlaiset olka-akselit ja uudenmallinen kallistuksenvaimennin. Näiden muutosten tarkoituksena on parantaa ajettavuutta ja antaa kuljettajalle palautetta alustan tapahtumista.

Focus ST:n viisiovisessa mallissa ja farmarissa takajousitukset poikkeavat hiukan toisistaan. Wagon-mallissa on viistoon sijoitetut iskunvaimentimet – kuten Focus-perusmalleissa – jotta tavaratila saataisiin mahdollisimman suureksi.

Focus ST:n molemmat koriversiot ovat kuitenkin ajo-ominaisuuksiltaan samanlaisia ja yhtä nautittavia mutkaisilla teillä.

Kevytmetallivanteet

Focus ST:n pyöräkoko on 18 tuumaa. Kevytmetallivanteet, joissa on Y-muotoiset puolat kuten edellisessä Focus ST:ssäkin, ovat saaneet kevyesti uudistetun ulkomuodon vuodelle 2012.

Asiakkailla on myös mahdollisuus tilata Performance Pack -varustepaketti, johon kuuluu mustat vanteet ja niiden läpi näkyvät punaiset jarrusatulat.

Focus ST:n renkaiksi on valittu Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, jotka on kehitetty nopeaa ajoa varten testaamalla niitä mahdollisimman vaativissa olosuhteissa, mm. Nürburgringin pahamaineisella Nordschleifella. Rengaskoko on 235/40 R 18.

"Focus ST varustetaan samoilla renkailla kaikissa maissa", sanoi Tonn. "Ne on suunniteltu hyödyntämään auton suorituskykyä ja ajo-ominaisuuksia kaikenlaisilla tienpinnoilla."

Lihaksikas ulkomuoto

Focus ST tulee olemaan kaikkialla maailmassa samanlaisena viisiovisena hatchback-mallina ja Euroopan markkinoilla lisäksi Wagon-farmarimallina. Molemmat mallit noudattavat Fordin kineettistä muotokieltä ja ovat suorituskyvyltään ja ajo-ominaisuuksiltaan samanlaisia.

Focus ST:n urheilullisuus näkyy heti ensi silmäyksellä. Uutena erikoisvärinä on Tangerine Scream, mutta sen ohella on tarjolla aikaisemman värivalikoiman Performance Blue ja Race Red sekä tietenkin valkoinen.

"Ulkoiset muutokset, jotka tehtiin Focus ST:hen, oli tarkoitettu aerodynamiikan ja suorituskyvyn parantamiseen, mutta samalla ne tekivät autosta urheilullisemman ja persoonallisemman näköisen", selitti Martin Smith, Euroopan Fordin muotoilujohtaja." Jännittävät uudet yksityiskohdat keulassa ja perässä antavat Focus ST:lle dynaamista ja tarkoituksenmukaista ilmettä. On silminnähtävää, että tässä on urheilullinen auto."

Puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö, muodokkaat sivuhelmat, diffuusoriksi muotoiltu takahelma ja keskiviivalle sijoitettu pakoputki erottavat Focus ST:n selvästi perusmalleista. Tehokas ilmanohjain katon takapäässä sekä henkilöautossa että farmarimallissa pienentää ilmanvastusta ja parantaa ajovakavuutta suurilla nopeuksilla.

Tyylikäs ja urheilullinen sisustus

Fordin muotoilijat ovat halunneet antaa Focus ST:n sisustukseen urheilullista leimaa, jotta tunnelma säilyisi silloinkin, kun ajetaan rauhallista arkiajoa. Tällaisia erityisesti muotoiltuja yksityiskohtia ovat polkimet, ohjauspyörä ja vaihdetanko sekä laadukkaat Recaro-istuimet. Ikkunanpylväiden verhoilu on tummempi kuin perusmalleissa.

Ford ja Recaro kehittivät istuimia yhteistyönä tavoitteenaan tarjota asiakkaille mahdollisimman paljon sekä mukavuutta että sivuttaistukea. Parhaan ajoasennon löytämiseksi istuintyynyssä on sekä kallistus- että pituussäätö, mikä on ainutlaatuista tässä autoluokassa. Istuma-asento on madallettu korostamaan vaikutelmaa urheiluautosta, ja samalla se alentaa auton painopistettä.

Myös takaistuin on erityisesti ST-mallia varten suunniteltu. Se on muotoiltu antamaan takamatkustajille sivutukea ja turvallisuuden tunnetta myös nopeassa ajossa.

Uudesta Focus ST:stä tulee Euroopassa tarjolle kolme eri varustetasoa – ST1, ST2 ja ST3. Vastaavat vaihtoehdot olivat jo edellisessä Focus ST:ssä Ison-Britannian markkinoilla. Joissain varustuksen yksityiskohdissa saattaa olla vähäisiä eroja eri maissa.

ST1 on perusmalli, johon kuuluvat mm. kangasverhoillut Recaro-istuimet, avaimeton käynnistys, etuovien kynnyskotelot ST-logoin ja takaistuimen keskikyynärnoja. Myös automaattisesti syttyvät ajovalot, itsetummuva taustapeili ja automaattiset tuulilasinpyyhkimet kuuluvat vakiovarustukseen.

ST2-varustetaso tuo mukanaan Recaro-istuinten osanahkaverhoilun ja automaattisen kaksoisilmastoinnin.

ST3-varustetasossa istuimissa on puolestaan täysnahkaverhoilu, etuistuimissa on monipuolisemmat säätömahdollisuudet ja myös takaistuin on erityistä Recaro-mallia. Ajovalot ovat Bi-Xenon-tyyppiä.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.