Ford keskeyttää toistaiseksi Euroopan auto- ja moottorituotantonsa

Ford keskeyttää toistaiseksi Euroopan auto- ja moottorituotantonsa

• Ford keskeyttää autojen ja moottoreiden valmistuksen suurimmilla tehtaillaan manner-Euroopassa torstaina 19.3.

• Tuotannon tilapäisen keskeytyksen arvellaan kestävän useita viikkoja. Kestoon vaikuttaa muun muassa pandemiatilanteen kehittyminen, kansalliset rajoitukset ja alihankkijoiden tilanne.

• Toimenpiteisiin vaikuttivat muun muassa eri maiden asettamat rajoitukset matkustamiseen ja henkilökohtaisiin kontakteihin.

Ford keskeyttää toistaiseksi autojen ja moottoreiden valmistuksen manner-Euroopan tehtaillaan koronavirustilanteen vuoksi. Tuotanto keskeytetään 19.3. alkaen ja katkoksen arvellaan kestävän viikkoja.

Maailman Terveysjärjestön (WHO) määritti Euroopan koronaviruspandemian keskukseksi tartuntatapausten määrän noustua merkittävästi viime päivien aikana. Tartuntamäärien ennustetaan myös kasvavan jatkossa nopeasti. Fordin päätös tilapäisestä tuotannonkeskeytyksestä auttaa omalta osaltaan pyrkimyksessä estää viruksen leviämistä.

“Vaikka koronaviruksen vaikutus toimipisteissämme on onneksi ollut pieni tähän mennessä, sen vaikutukset työntekijöihimme, jälleenmyyjiimme, toimittajiimme ja asiakkaisiimme – niin kuin koko Euroopan yhteisöön kokonaisuudessaan - ovat ennalta arvaamattomia,” sanoo Stuart Rowley, President, Ford of Europe. “Käynnissä olevalla kriisillä on dramaattiset vaikutukset Euroopan maihin ja teollisuuteen. Tämän ja eri maiden asettamien matkustamista ja henkilökohtaisia kontakteja koskevien rajoitusten vuoksi keskeytämme tilapäisesti tuotannon manner-Euroopan tehtaillamme.”

Tänään ilmoitetut toimenpiteet ovat jatkoa yhtiön viime viikolla voimaan tulleelle etätyöohjeistukselle, joka velvoittaa kaikki henkilöt työskentelemään kotona, mikäli työtehtävä ei välttämättä vaadi työpaikalla läsnäoloa. Etätyöt jatkuvat toistaiseksi, mikä myös auttaa viruksen leviämisen torjumisessa.

Lisätietoa englanninkielisessä tiedotteessa (linkki tiedotteen lopussa).

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 191  000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 62 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 19 tuotantolaitosta, joista 12 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 7 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.