Ford-toiminnot uuteen omistukseen Lahdessa

Ford-toiminnot uuteen omistukseen Lahdessa

Helsinki 21.12.2011 - SOK Autokauppa Oy on myynyt Ford-jälleenmyyjänä Lahden alueella vuodesta 2006 toimineen Lahden Automaan liiketoiminnot Osuuskauppa Hämeenmaalle. Automaa Lahden henkilökunta jatkaa uuden omistajan palveluksessa.

Ford-toiminnot jatkuvat Automaa Lahti markkinointinimellä 1.1.2012 alkaen. Liikkeen toimitusjohtaja on Mika Viljanen.

Uuden alueelle sitoutuneen omistajan myötä Ford-myynnin odotetaan vahvistuvan Lahden talousalueella.

Alue edustaa noin 3 prosentin osuutta koko maan automarkkinoista. Kuluvan vuoden aikana Lahden alueella rekisteröidään yhteensä noin 4 300 uutta autoa.

Ford Suomessa

Maamme kokonaismarkkinat ovat henkilöautokaupan osalta (1-11/2011) kasvaneet 12.9 % ja hyötyajoneuvojen osalta 28.6 %. Kokonaisrekisteröinneissä Ford oli kolmannella sijalla niin henkilöautoissa kuin hyötyajoneuvoissakin.

Ford tuli markkinoille oikeaan aikaan ja oikeilla tuotteilla kuten Focuksella. Focus pitää lujasti kiinni viidennestä sijastaan eniten rekisteröityjen henkilöautojen listalla, Mondeon ollessa 9:llä ja Fiestan 11:llä sijalla.

”Vuosi 2011 jää varmasti mieliimme uuden Focuksen  markkinoille tulovuotena. Tästä on hyvä jatkaa vuoteen 2012”, toteaa Oy Ford Ab:n toimitusjohtaja Hannu Pärssinen.

”Tuleva vuosi ei osoita rauhoittumisen merkkejä, sillä vaikka tuotevalikoimamme on jo nyt vahva, tuo ensi vuosi tulleessaan monia jännittäviä uutuuksia. Ensimmäiselle vuosipuoliskolle näistä painottuu ainakin uuden Focus ST:n saapuminen markkinoille. Focus saa myös 1.0-litraisen EcoBoost-moottorin. Hyötyajoneuvojen osalta saamme täysin uuden Rangerin ja Euro 5 Transitin myyntiin niinikään ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Toisella vuosipuoliskolla Ford esittelee täysin uuden B-MAXin ja Transitin. Myös Focuksen jo saama 1.0-litrainen EcoBoost-moottori tulee saataville C-MAXiin ja uuteen B-MAXiin. Urheilullisuutta loppuvuonna edustaa Fiesta ST:n markkinoille tulo. Myös täysin uuden Kugan tuotanto  tulee ilahduttamaan nelivetoautojen ystäviä aivan loppuvuodesta”, Pärssinen kertoo.

Uudet Focus ja C-MAX siivittivät Euroopan Fordin myyntiä

Euroopan Fordin kokonaismyynti (1-11/2011), kun mukaan otetaan kaikki 51 markkina-aluetta, kasvoi vuoden alusta 2,5 prosentilla verrattuna vuoden takaiseen. Kaikkiaan Fordeja meni kaupaksi 1 451 000 kappaletta, mikä on 35 500 autoa vuodentakaista määrää enemmän. Marraskuun myynti sen sijaan laski yhdellä prosentilla eli 1 300 kappaleella viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Marraskuun myynti oli 123 700 ajoneuvoa.

Fordin marraskuun myynti 19 Euroopan maata kattavalla alueella laski 4,4 prosentilla 95 700 ajoneuvoon viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kaikkiaan autoteollisuuden kokonaismyynti laski marraskuussa 2,4 prosenttia.

Fordin markkinaosuus 19 Euroopan maata kattavalla alueella oli marraskuussa 7,9 prosenttia, joka on 0,2 prosenttiyksikköä matalampi kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Ford kasvatti markkinaosuuttaan Itävallassa, Ranskassa, Saksassa, Irlannissa, Sveitsissä, Turkissa, Venäjällä ja Romaniassa.

Fordin malleista C-MAXilla ja Focuksella on kysyntää Saksassa ja Itä-Euroopan keskeisillä alueilla. Euroopan markkina on kuitenkin tällä hetkellä haastava, koska kuluttajien usko talouteen on tullut epävarmemmaksi.

Ford on myynyt  tänä vuonna marraskuun loppuun mennessä yli 170 000 uutta Focusta ja 114 000 C-MAXia Euroopassa. Marraskuussa Focuksia myytiin 19 000 kappaletta.

Lisätietoja: Hannu Pärssinen, Oy Ford Ab, (09) 351 70120

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.