Fordin uutiskirje elokuu 2015

Fordin uutiskirje elokuu 2015

Ford nousi Euroopassa hyötyajoneuvojen ykköseksi

Ford kiilasi elokuussa Euroopan hyötyajoneuvomyyntitilastojen kärkeen 14,3 prosentin markkinaosuudella. Myyntiä vauhdittivat niin Transit- kuin Ranger-mallistot. Rangerin myynti kasvoi elokuussa 44 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Transit Courier -ajoneuvojen tilaukset yli kaksinkertaistuivat elokuussa, Transitin puolestaan 75 prosenttia.

Kaikkiaan Ford-ajoneuvojen myynti kasvoi elokuussa 12 prosenttia. Viime vuoden elokuuhun verrattuna Mondeoiden myynti kaksinkertaistui ja EcoSport kipusi ylöspäin 81 prosenttia. Mustangien tilaukset ovat ylittäneet 8 000 auton rajan.

Suomessa Ford on henkilöautojen tammi-elokuun ensirekisteröintitilastossa neljäntenä 7,9 prosentin markkinaosuudella, ja elokuun markkinaosuus oli 8,3 prosenttia. Fordin hyötyajoneuvoja on myyty alkuvuonna 1 801 kappaletta, markkinaosuus on 23,9 prosenttia.

Päästötön diesel kehitteillä

Euroopan Fordin tutkimus- ja innovaatiokeskuksessa on käynnissä projekti, jossa tutkitaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttämistä dieselmoottorilla varustetuissa autoissa. Tavoitteena on löytää vaihtoehto, joka parantaa polttoainetehokkuutta, mutta vähentää auton ympäristövaikutuksia. Kehitteillä on Ford Mondeo, jonka polttonesteenä käytettäisiin ympäristöystävällistä dimetyyli- ja oksimetyleenieetteriä (kaasu). Molemmat voidaan valmistaa ilmasta tai jätteistä saatavasta hiilidioksidista.

Ford GT:n debyytti Silverstonessa huhtikuussa

Täysin uusi Ford GT -kilpa-auto, joka esiteltiin LeMansissa kesäkuussa, pääsee ensimmäisen kerran tositoimiin ensi vuoden huhtikuussa Silverstonessa, jossa kaksi autoa osallistuu GT-Endurance Pro Class -luokkaan. GT tekee paluun myös LeMansiin, jossa alkuperäinen Ford GT40 kilpaili voitokkaasti 50 vuotta sitten, voittaen kisan neljänä vuonna (1966-1969) peräkkäin.

Ford Mustang myydyin urheiluauto maailmassa

IHS Automotiven maailmanlaajuisten rekisteröintitilastojen mukaan Ford Mustang on alkuvuoden myydyin urheiluauto maailmassa. Niitä on alkuvuoden aikana rekisteröity yhteensä yli 76 000 kappaletta. Euroopassa on myyty jo yli 8 000 Mustangia, ja asiakkaat näyttävät suosivan kovakattoista mallia, 5.0-litraista V8-moottoria sekä joko Race Red- tai Magnetic Grey -väriä. Ison-Britannian markkinoille tarkoitettujen, oikealta ajettavien Mustangien tuotanto on alkamassa Yhdysvalloissa.

Kynsilakanpoitoaine, karkit ja suoristusraudat

Autot ovat nykyään paikkoja, joissa meikataan, laitetaan hiuksia ja jopa syödään. Se asettaa uusia haasteita autojen sisätilojen materiaaleja suunnitteleville henkilöille. Autojen pitää kestää erilaista kulutusta kuin aiemmin. Niinpä kahvi ja erilaiset virvoitusjuomat, tulikuumat hiusten suoristusraudat, kynsilakka ja kynsilakanpoistoaine ovat suunnittelijoiden työkalupakissa heidän testatessaan materiaalien kestävyyttä.

# # # #

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 194 000 henkilöä ja sillä on 66 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 8 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.