Joni Wiman puolustamaan GRC-mestaruutta uudella Fordilla

Joni Wiman puolustamaan GRC-mestaruutta uudella Fordilla

Amerikkalaisen Global Rallycross Championship (GRC) –sarjan SuperCar-luokan hallitseva mestari Fordin Joni Wiman aloittaa mestaruuden puolustamisen tulevana sunnuntaina Fort Lauderdalessa Floridassa. Ennakkotiedot Amerikasta kertovat, että GRC-sarjan taso on tänä vuonna astetta viime vuotta kovempi, sillä autonvalmistajista Fordin ohella myös Volkswagen ja Subaru ilmoittivat lisänneensä panostusta tämän kauden sarjaan.

Fordia GRC-sarjassa edustaa kaksi joukkuetta. Wiman ja hänen uusi tallikaverinsa Sebastian Eriksson kilpailevat Oldsberg MSE:n rakentamilla Ford Fiesta SuperCareilla, kun rallin MM-sarjassa Fordin kilpailutoimintaa hoitavan M-Sportin Ford Fiestoilla sarjassa tänä vuonna ajaa peräti viisi kuljettajaa, muun muassa viime vuonna pisteissä toiseksi ajanut jenkkikuljettaja Ken Block.

Wiman kertoo, että hänen OMSE –tiiminsä tiedostaa muuttuneen tilanteen ja ei siksi ole talven aikana levännyt mestaruushuumassa laakereillaan.

- Uuden autoni koriratkaisu on sama kuin tänä vuonna lajin MM-sarjassa käytetty. Suurin muutos viime vuoteen on uusi noin 650 hevosvoimainen turbomoottori, joka on reilut 50 hevosvoimaa viime vuoden vastaavaa tehokkaampi. Olen kerran kokeillut uutta moottoria ja hyvältä tuntui: ero vanhaan on selkeä.

Wiman aloittaa Amerikan rallicross-sarjoissa kolmannen kautensa. Kaksi edellistä toi suomalaiskuljettajalle mestaruudet.

- Vaikka edellisenä vuonna olin voittanut jenkeissä rallicrossin Lites-luokan mestaruuden niin kukaan ei odottanut minulta ensimmäisellä kaudellani sarjan pääluokassa yhtään mitään. Tänä vuonna tilanne on toinen: kilpakumppanit ottavat meikäläisen tosissaan heti avausosakilpailusta lähtien. He eivät varmasti päästä helpolla, mutta se ei haittaa.

- Esimerkiksi tiimini puolelta mestaruus ei ole tuonut mitään lisäodotuksia alkavalle kaudelle. Myöskään henkilökohtaisesti en ota mestaruuden puolustamisesta mitään paineita. Viime vuosi oli viime vuosi, nyt kaikki alkaa taas alusta, Wiman muistuttaa.

Wimanin suoritukset viime kauden sarjassa olivat todella tasaisia. Suomalaiskuljettaja toi Ford Fiestansa kymmenessä osakilpailussa kahdeksan kertaa viiden nopeimman joukkoon. Se riitti mestaruuteen, mutta se osakilpailuvoitto jäi puuttumaan.

- En usko, että tänä vuonna titteliä voitetaan ilman ainoatakaan osakilpailuvoittoa. Yksi kauden päätavoitteistani on ajaa voitto ja vieläpä mahdollisimman pian.

- Ennen ensi sunnuntaita ajamme jenkeissä vielä kaksi päivää testiä. Floridan rata on minulle uusi, se on kuvien perusteella asfalttipainotteinen ja nopea, jossa pitkien suorien päässä mennään kovan jarrutuksen kautta hitaaseen neulansilmämutkaan. Se sopii minulle, sillä olin viime vuonna etenkin jarrutuksissa hyvä, Wiman kertoo.

Floridassa ajettavan GRC-avauksen A-finaali ajetaan myöhään sunnuntai-iltana Suomen aikaa. Global Rallycross Championship –sarja käsittää kaikkiaan kaksitoista osakilpailua. Yhdysvalloissa ja Barbadoksella ajettava kausi päättyy marraskuun 4. päivä Las Vegasiin.

Lisätiedot: Marko Mäkinen, 0500-604141, marko.makinen@kolumbus.fi ja Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 187 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 50 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 12 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 11 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.