Ford GT:n täysin digitaalinen mittaristo

Uutisia Fordilta 1/2017

Autovuosi 2017 käyntiin

Tammikuun ensirekisteröintitilasoissa Ford oli toiseksi suosituin pakettiauto 17,1 prosentin markkinaosuudella ja viidenneksi suosituin henkilöautomerkki 7,4 prosentin markkinaosuudella. Suosituin Ford-henkilöautomalli oli Ford Focus.

Fordin indikoima maailmanlaajuisesti kasvava kiinnostus katumaastureita kohtaa näkyy nyt myös Suomen ensirekisteröintitilastoissa. Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista 22,5 prosenttia oli Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan katumaastureita. Suhteellisesti myös suurimman kokoluokan katumaastureiden kysyntä on kasvanut. Tähän kysyntään Ford vastaa kolmella katumaasturilla: pienikokoisella Ford EcoSportilla, keskikokoisella Kugalla ja suurikokoisella Edgellä.

Ford GT -tilauspakkaus tutustuttaa asiakkaat unelma-auton materiaaleihin ja väreihin

Ford GT:n tilaajat pääsevät tutustumaan tulevan autonsa ulkoasun yksityiskohtiin ainutlaatuisen tilauspakkauksen avulla. Ford GT -asiakkaat saavat paketin, joka sisältää näytteet kahdeksasta koriväristä, vanteiden ja jarrusatuloiden väriyhdistelmistä, sisätilojen materiaaleista sekä vauhtiraidoista. Näytteiden materiaalit ja värit ovat tismalleen samoja, jotka nähdään myös täysikokoisissa Ford GT -autoissa. Paketti on tärkeä osa ostamisprosessia ja -kokemusta. Näytteiden avulla asiakkaat saavat selkeän kuvan Ford GT:n personointimahdollisuuksista, ja samalla oman unelma-auton yksityiskohtien suunnittelu on aiempaa henkilökohtaisempaa.

Katso video

Linkki tiedotteeseen

Ford GT:n täysin digitaalinen mittaristo muuntuu kuljettajien tarpeiden mukaan

Uudessa Ford GT:ssä on täysin digitaalinen 10 tuuman mittaristo, jonka tekstit ja kilpa-ajohenkiset grafiikat kertovat kuljettajille tärkeimmät tiedot riippuen siitä, mikä viidestä ajotilasta on käytössä. Huipputeknologiaa edustava mittaristo on kustomoitava ja elegantti, ja se auttaa kuljettajia tekemään päätöksiä tehokkaasti myös auton äärirajoilla. Mittariston asettelu on suunniteltu niin, että kuljettajalle esitetään selkeimmin tiedot, jotka ajotilan perusteella ovat oleellisimpia. Normal-tilan teema on yksinkertainen ja nopeusmittari on näytön keskellä. Vaihde, polttoaine ja lämpötila näkyvät ylhäällä vasemmalla. Sen sijaan esimerkiksi Sport-tilassa selvimmin esillä on vaihde, ja nopeusmittari on oikealla hieman sivummassa.

Ford GT ei ole yhtiön ainoa ajoneuvo, johon tuodaan täysin digitaalinen mittaristo. Innovaatio on tulossa myös Fordin tuleviin ajoneuvoihin.

Katso video

Linkki tiedotteeseen

Ford ja Toyota edistävät älysovellusten käyttöä ajoneuvoissa

Ford ja Toyota perustavat voittoa tavoittelemattoman SmartDeviceLink -konsortion, jonka tehtävä on hallinnoida avoimeen lähdekoodiin perustuvaa ohjelmistoalustaa ajoneuvojen sovelluskehitystä varten. Työn tarkoitus on antaa kuluttajille enemmän valinnanvaraa älypuhelinsovellusten käyttöön tien päällä. SmartDeviceLinkin ansiosta kuluttajat voivat käyttää älypuhelinsovelluksia helposti äänikomentojen ja auton näyttöjen avulla. Avoin lähdekoodi antaa autovalmistajille ja toimittajille yhteisen standardin sovellusten integroimiseen. Lisäksi SmartDeviceLink mahdollistaa sovelluksen toimintojen integroinnin ajoneuvon teknologian kanssa, minkä ansiosta kuljettajat voivat käyttää suosikkisovelluksiaan näppärästi. Kehittäjien ja autovalmistajien yhteistyö tuo myös parannuksia avoimeen lähdekoodiin, mikä puolestaan parantaa ohjelmiston laatua ja turvallisuutta.

Älypuhelimen sovellukset näkyviin kosketusnäytölle

Uusi Ford SYNC® 3 AppLinktuo älypuhelimen sovellukset näkyviin auton kosketusnäytölle. Useat älypuhelimen omistajat käyttävät puhelintaan navigointiin ajon aikana. Ensimmäisenä lanseerataan Sygic Car Navigation, joka mahdollistaa puhelimen karttasovellusten yhdistämisen kosketusnäyttöön. Puhelin liitetään auton näyttöön USB-kaapelilla, jolloin sovellusta voidaan käyttää kosketusnäytöllä eikä kuljettajan tarvitse koko ajan vilkuilla puhelintaan. Sygic on käytössä yli 200 maassa ja se toimii noin 40 eri kielellä. Nykyisellään sitä käyttää 150 miljoonaa ihmistä eri puolilla maailmaa. Se on saatavilla Ford-ajoneuvoihin vuonna 2018.

Amazonin Alexa-palvelu tekee autosta kaukosäätimen

Ford ja Amazon ryhtyvät tarjoamaan kuluttajille palvelua, jolla voidaan hallita kodin internetiin kytkettyjä elektronisia laitteita ja järjestelmiä, kuten valaistusta, turvajärjestelmiä tai autotallin ovia autosta käsin. Alexa toimii myös toiseen suuntaan eli kotoa voi ottaa yhteyden sähköautoon ja käynnistää tai sammuttaa moottorin tai tarkistaa polttoaine- tai lataustilanteen. Ford SYNC® 3 AppLinkja Alexa puolestaan mahdollistavat äänikirjojen kuuntelemisen autossa, kohteiden etsimisen ja siirtämisen navigaattoriin, uutisten tilaamisen ja musiikin soittamisen tai tuotteiden tilaaminen Amazonista autosta käsin.

Ford GT valtasi Daytonan

Ford Chip Ganassi Racingin Ford GT #66, ohjaimissaan Joey Hand, Dirk Müller ja Sébastien Bourdais, voitti Daytonassa ajetun Rolex 24 -kisan. Kisaan osallistui kaikkiaan neljä Ford GT:tä, ja saaliina oli voiton lisäksi sijat 5, 7 ja 10.

Ford sai uuden brändijohtajan

Ford Motor Companyn brändijohtajana on aloittanut Musa Tariq. Hänellä on globaali vastuu Fordin brändin eteenpäin viemisestä. Tariq on aiemmin työskennellyt mm. Applen globaalina markkinointi- ja viestintäjohtajana sekä Niken sosiaalisen median toimintojen johtajana.

Linkki tiedotteeseen

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 203 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 68 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.