Autolivery

Uutisia Fordilta 2/2017

Ford pitää paikkansa ensirekisteröinneissä

Helmikuun ensirekisteröintitilastoissa Ford oli toiseksi rekisteröidyin pakettiauto 18,3 prosentin markkinaosuudella ja viidenneksi rekisteröidyin henkilöautomerkki 7,4 prosentin markkinaosuudella.

Valoa kansalle: ajovalojen kehitys on parantanut turvallisuutta

Ford vertaili viimeisen vuosisadan aikana autoissa käytettyjen ajovalojen tehoa. 12 metrin päässä tietä ylittävä polkupyöräilijä oli vuonna 1908 lähes näkymätön kuljettajille, kun taas nykypäivän ajovaloilla pyöräilijä näkyy selvästi. 1900-luvun alussa Ford Model T -ajoneuvon kuljettajien täytyi sytyttää menopelinsä asetyleenilamput käsin ennen tien päälle lähtemistä. Nykypäivänä monissa autoissa on kirkkaat xenon- ja LED-ajovalot sekä teknologiaa, joka havaitessaan jalankulkijan hidastaa vauhtia automaattisesti. Lisäksi ajovalojen kiilan reunat valaisevat ympäristöä aiempaa pehmeämmin, minkä ansiosta pimeässä olevat esineet ilmestyvät näkymiin vähitellen, yllättämättä kuljettajaa.

Ford myös kehittää uutta teknologiaa, joka auttaa kuljettajaa huomaamaan edessä olevat jalankulkijat, pyöräilijät ja isot eläimet. Järjestelmä käyttäisi infrapunakameraa havaitsemaan ihmiset ja suurikokoisemmat eläimet jopa 120 metrin päästä.

Linkki tiedotteeseen

Neljä Ford GT -superautoa mukana Le Mansin 24 tunnin ajossa

Ford Chip Ganassi Racing -tiimi palaa Le Mansiin puolustamaan edellisvuoden voittoaan neljän Ford GT:n voimin. Tositoimiin pistetään 12 taidokasta kuljettaa, joista uusin tulokas on 23-vuotias brasilialainen Luis Felipe ”Pipo” Derani.

Omistaja Chip Ganassin mielestä tiimi oppi edellisvuonna paljon niin kisasta, Ford GT:stä kuin voiton vaatimuksista. Ganassi uskoo, että tiimi on entistäkin paremmin valmistautunut Le Mansiin.

Linkki tiedotteeseen

Mobile World Congress: Fordilta sisäänrakennettu modeemi ja visio tulevaisuuden kaupungista

Ford on osallistunut Espanjan Barcelonassa järjestettävään Mobile World Congress -tapahtumaan jo kuudetta kertaa. Messuilla Ford on esitellyt visiotaan Tulevaisuuden kaupungista (City of Tomorrow) ja erilaisia edistysaskeleita, jotka kehittävät urbaania mobiliteettia ja auton yhteyttä verkkoon.

Ford ja Vodafone ovat yhdistäneet voimansa tuodakseen 4G LTE -verkkoyhteyden ajoneuvoihin Euroopassa sisäänrakennetun FordPass Connect -modeemin ja langattoman verkon hotspot-yhteyspisteen avulla. Sisäänrakennettu modeemi parantaa verkkoyhteyden nopeutta elokuvien, musiikin ja muun viihdesisällön käytössä autossa. FordPass Connect -modeemia ja FordPass-sovellusta voidaan käyttää lukitsemaan ja avaamaan auton ovet lähes mistä tahansa maailmasta käsin sekä tarkistamaan puhelimen kautta tietoja, kuten polttoaineen ja öljyn määrä, akun tila ja ajoneuvon sijainti kartalla. Live Traffic -ominaisuus antaa kuljettajille reaaliaikaista tietoa liikennetilanteesta.

Lisäksi Ford esitteli VR-teknologian avulla itsestään ajavia pakettiautoja ja drone-lennokkeja hyödyntävää Autolivery-konseptia Tulevaisuuden kaupunki -visiossaan. Itsestään ajavat pakettiautot voisivat kuljettaa tavaroita maanpinnalla, ja drone-lennokit voisivat taittaa lopun matkasta ilmassa ja päästä hankaliin paikkoihin, joihin pysäköinti autolla ei olisi mahdollista.

Ford aikoo esitellä vuonna 2021 täysin autonomisen SAE-luokan 4 ajoneuvon kaupalliseen käyttöön, kuten kimppakyyti-, kyyditys- ja toimituspalveluita varten. Yhtiö myös uskoo sähköautojen tarjonnan kasvavan entisestään, kunnes niitä on enemmän kuin bensiiniautoja seuraavan 15 vuoden aikana.

Lisätietoja löytyy Fordin lehdistöpaketista

Ford yhteistyökumppanina taitoluistelun maailmanmestaruuskisoissa

Ford toimii Helsingissä järjestettävien taitoluistelun MM-kisojen yhteistyökumppanina. Arvokisat tuovat taitoluistelun maailmantähdet Helsinkiin kisaamaan kirkkaimmista mitaleista. Ohjelmassa on yksin- ja pariluistelua sekä jäätanssia. MM-kisaviikon huipentaa taidokas Mestareiden näytös. Kisojen kuljetukset hoidetaan Fordeilla ja kalustona ovat käytössä Ford Kuga-, Mondeo-, S-MAX-, Galaxy- sekä Ford Edge-henkilöautot. Tavaraa kuljetetaan Ford Transitin voimin.

Helsingin Hartwall Areenalla 29.3.−2.4.2017 järjestettävät Taitoluistelun MM-kilpailut ovat Suomi100-juhlavuoden suurin urheilutapahtuma pääkaupunkiseudulla. Kilpailuihin saapuu arviolta 65 000 katsojaa ja 400 lehdistön edustajaa. Television äärellä jännittää yhteensä noin 300 miljoonaa katsojaa.

Linkki kisojen kotisivuille

Ford Motor Company on globaali auto- ja mobiliteettiyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 201 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Laajentaakseen liiketoimintamalliaan Ford investoi aktiivisesti uusiin mahdollisuuksiin sähköautoissa, itseohjautuvissa autoissa ja liikkumisen sujuvoittamisessa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 53 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 68 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.