Uutisia Fordilta - elokuu

Uutisia Fordilta - elokuu

Euroopan Fordin myynti kasvoi ja markkinaosuus nousi heinäkuussa

Euroopan Fordin myynti kasvoi heinäkuussa selvästi koko alaa nopeammin. Myyntiä vauhdittivat erityisesti Fiesta, Kuga, B-MAX ja Transit Custom. Ford-ajoneuvoja myytiin heinäkuussa 90 000 kappaletta, mikä on 7 200 ajoneuvoa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Prosenteissa se tarkoittaa 8,7 prosentin kasvua. Fordin markkinaosuus oli heinäkuussa 8 prosenttia.

Ford oli heinäkuussa Suomen kolmanneksi suosituin henkilöautomerkki markkinaosuudella 9.9 %. Fiesta oli heinäkuun viidenneksi ja Focus seitsemänneksi myydyin henkilöautomalli. Hyötyajoneuvoissa Ford on alkuvuoden toiseksi myydyin merkki 24,4 prosentin markkinaosuudella.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2013/08/15/ford-european-sales-and-market-share-rise-again-in-july--new-mod.html

Ford Focus on maailman suosituin automalli

Polkin uusimpien rekisteröintitilastojen mukaan Ford Focus on edelleen maailman suosituin automalli. Sen rekisteröinnit kasvoivat 18 prosenttia tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kysyntä on ollut suurinta Isossa-Britanniasa, Kiinassa ja Brasiliassa. Focus-mallistossa on autoja joka lähtöön: perusmalliston lisäksi tarjolla ovat Focus Electric -sähköauto, suorituskykyinen Focus ST ja ensi vuoden alussa markkinoille tuleva, erittäin matalapäästöinen versio Focus 1.0 EcoBoostista. Sen CO2-päästöt ovat vain 99 g/km. Focuksia valmistetaan yhdeksällä eri tuotantolaitoksella eri puolilla maailmaa. Kapasiteetiksi muutettuna se tarkoittaa, että joka minuutti valmistuu kaksi Focusta.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost on Naisten Vuoden Auto

Uusi Ford Fiesta 1.0 EcoBoost on Naisten Vuoden Auto 2013. Valintaan päätyi 18 henkinen naisautotoimittajien raati, jotka Fiesta hurmasi seksikkyydellään, turvallisuudellaan, lapsiystävällisyydellään ja pienillä päästöillään. Samainen raati valitsi auton myös vuoden taloudellisimmaksi naisten autoksi. Fiestan taakse jäivät Audi Allroad, Range Rover ja Porsche Boxster S.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2013/07/22/ford-fiesta-1-0-litre-ecoboost-wins-womens-world-car-of-the-year.html

Venäjällä on myyty jo yli miljoona Fordia

Fordin ja venäläisen Sollersin yhteisyritys ilmoitti kesäkuun lopulla, että venäjällä on myyty miljoonas Ford-ajoneuvo sen jälkeen, kun Ford teki paluun Venäjän markkinoille 1990-luvun puolivälissä. Ford Focus sai kunnian olla tuo miljoonas auto. Viime vuonna juuri Focus oli Venäjän myydyin auto keskikokoisten autojen luokassa.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2013/07/01/one-millionth-ford-vehicle-sold-in-russia--a-ford-focus--signals.html

Ford B-MAX on Euroopan myydyin pieni tila-auto

Polkin rekisteröintitilastojen mukaan uusi Ford B-MAX oli Euroopan suosituin pieni tila-auto kun tarkastellaan kuluvan vuoden ensimmäistä puoliskoa. Sitä myytiin 38.000 kappaletta. Näistä yli 80 prosentissa oli Ford SYNC hätäaputoiminnolla, 43 prosentissa oli Fordin 1.0 litran EcoBoost –moottori ja 22 prosentissa Active City Stop –järjestelmä. B-MAXin tuotanto alkoi vuoden 2012 puolivälissä ja myynnissä se oli Euroopan laajuisesti marraskuussa 2012.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2013/08/23/new-ford-b-max-is-europes-no-1-small-multi-activity-vehicle.html

Kaksi Ford Rangeria Dakar-ralliin

Team Ford Racing on ilmoittanut kahden Etelä-Afrikassa valmistetun Ford Rangerin osallistuvan uuvuttavaan Dakar-ralliin, joka ajetaan Etelä-Amerikassa 5–18.1.2014. Jeff Nemeth, Fordin Etelä-Afrikan johtaja, kertoo Dakar-rallin olevan auton ja kuljettajan äärimmäinen testi. Ralli järjestetään nyt 35:nnen kerran ja ajetaan kuudetta kertaa Etelä-Amerikassa. Sen reitti alkaa Rosariosta, Argentiinasta ja päättyy Valparaisoon, Chileen. Matkaa kertyy kaikkiaan 8 500 kilometriä.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2013/07/29/ford-confirms-participation-in-2014-dakar.html

Ford Tourneo Custom ja DC-kenkämerkki yhteistyöhön

Skeittikengistään tunnettu DC-kenkämerkki näkyy yhdessä Ford Tourneo Customin kanssa Euroopan skeitti- ja lumilautailupyhätöissä tulevan vuoden aikana. Kahdella erikoisvarustellulla Ford Tourneo Customilla kuljetetaan sekä DC:n talliin kuuluvia skeittaajia ja lumilautailijoita, mutta myös VIP-vieraita kilpailupaikoissa. Enimmillään yhdeksälle matkustajalle tarkoitettu Tourneo Custom on saanut ensimmäisenä tämän tyyppisenä autona täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2013/08/01/--ford-tourneo-custom-steps-out-with-dc-skate-and-snowboard-star.html

Toomas Heikkisen voittokulku jatkuu Rallycrossissa

Toomas Heikkinen on hallinnut suvereenisti tämän vuoden Global Rallycross -sarjaa. Voittoja on nyt kasassa viisi seitsemästä kisasta. Bluebeam OlsbergsMSE Ford Fiesta ST -autoa ajava Heikkinen ajaa nyt tosissaan koko sarjan voitosta. Hän onnistui myös edellisessä osakilpailussa Los Angelesissa, jossa hän voitti X Gamesien molemmat erät. Jäljellä on enää kaksi kisaa, joista ensimmäinen ajetaan  Charlottessa 22.9. ja finaali Las Vegasissa 7.11.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 177 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.