Uutisia Fordilta helmikuu 2015

Uutisia Fordilta helmikuu 2015

Ford kasvaa Euroopassa alaa nopeammin

Fordin positiivinen vire Euroopassa näyttää jatkuvan myös tänä vuonna. Sen markkinaosuus oli tammikuussa 7,7 prosenttia. Ford-ajoneuvoja myytiin 88 700 kappaletta, mikä tarkoittaa 9,8 prosentin kasvua vuoden takaiseen verrattuna. Samaan aikaan ala kasvoi 6,5 prosenttia. Uusien Mondeoiden kauppa kävi 29 prosenttia kiivaammin kuin vuosi sitten, ja tilauksia on 60 prosenttia enemmän. Henkilöautoista 77 prosenttia myytiin yksityis- tai yritysasiakkaille. Tammikuussa Ford oli Euroopan toiseksi myydyin hyötyajoneuvomerkki 13,2 prosentin markkinaosuudella sekä toiseksi myydyin henkilöautomerkki.

Ford nappasi tammikuussa Suomen myydyimmän pakettiautotittelin 26,8 prosentin markkinaosuudella. Uudistunut Transit-mallisto vetoaa asiakkaisiin monipuolisuudellaan. Ford on kuudenneksi myydyin henkilöautomerkki 6,7 prosentin markkinaosuudella. Suosituimpien Ford-mallien välillä käytiin kova kamppailu, jossa Mondeo (193) nappasi ykkössijan, toiseksi tuli Fiesta (176) ja kolmanneksi Focus (163).

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2015/02/12/ford-sales-growth-in-europe-continues-to-outpace-market--highest.html

Fordin valoinstallaatio Milanon huonekalumessuilla

Osoituksena sitoutumisestaan innovaatioihin muotoilun avulla Ford on mukana Milanon kansainvälisillä huonekalumessuilla FAVILLA-teoksellaan, joka on ainutlaatuinen interaktiivinen installaatio. Teos esittää valon tieteellisenä elementtinä ja kuvaa valon kulkua, millaisena silmä näkee valon ja minkälaisia uusia muotoja ihminen voi löytää valosta.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2015/02/18/ford--salone-del-mobile-present-innovative-design-and-lighting-i.html

Ford ja Aachenin yliopisto yhteistyöhön

Fordin Aachenissa, Saksassa sijaitseva tutkimus- ja innovaatiokeskus aloittaa yhteistyön Aachenin yliopiston kanssa. Yhteistyöprojektin tavoitteena on tunnistaa ominaisuuksia, teknologioita, palveluita ja ratkaisuja, joiden avulla Ford voi paremmin vastata asiakkaiden muuttuviin mieltymyksiin ja odotuksiin henkilökohtaisesta tavasta liikkua ja toisaalta puuttua liikkumisen aiheuttamiin haasteisiin, kuten liikenneruuhkiin ja ympäristökysymyksiin.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2015/02/04/ford-announces-new-european-research-collaborations--for-innovat.html

Ford investoi 2,3 miljardia euroa Valencian tehtaaseen

Ford on investoinut vuoden 2011 jälkeen Espanjan Valenciassa sijaitsevaan tehtaaseensa 2,3 miljardia euroa. Kyseessä on suurin autoteollisuuden investointi Espanjassa. Uudistusten myötä tehtaan kapasiteetti kasvaa tänä vuonna 40 prosenttia, mikä tarkoittaa, että tehtaalta valmistuu tänä vuonna noin 400 000 autoa. Tehdas toimii erittäin joustavasti ja siellä valmistetaan kuutta eri Ford-mallia useilla eri korivaihtoehdoilla. Tällä hetkellä linjalta valmistuvia autoja ovat Mondeo (kaikki korimallit ja hybridi), Kuga, Transit Connect ja Tourneo Connect. Myöhemmin tänä vuonna aloitetaan uuden S-MAXin, Galaxyn ja Mondeo Vignalen tuotanto. Tehtaalla työskentelee 8 000 ihmistä.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2015/02/05/ford-invests-_2-3-billion-in-valencia-operations-in-spain---high.html

Ford nopeuttaa tutkimustaan hiilikuidun käyttämisestä tuotannossa

Ford aloittaa merkittävän yhteistyön DowAksan kanssa osana Yhdysvaltain hallinnon hanketta lisätä kehittyneiden komposiittien käyttöä. Fordin tehtävänä on löytää autoteollisuuden käyttöön sopiva hiilikuitu, joka on edullinen ja jota voidaan tuottaa suuria määriä. Sen käyttö tekisi autoista kevyempiä ja polttoainetaloudellisimpia kestävyyden kuitenkaan kärsimättä. Viime kuussa esitellyssä Ford GT:ssä on käytetty paljon kevyitä materiaaleja, myös hiilikuitua.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2015/02/12/ford-accelerates-carbon-fibre-research-to-drive-innovation-in-ma.html

Ford valloitti catwalkin Hong Kongin muotiviikolla

Nousevat vaatesuunnittelijat näyttivät rohkeutensa Hong Kongin muotiviikoilla, jossa esiteltiin erikoinen vaatemallisto. Mekkoja, takkeja ja paitoja oli valmistettu autojen tuotannossa ylijääneistä, kierrätysmateriaaleista valmistetuista kankaista, kuten istuinten päällisistä. Ford Design Challengeen osallistui 10 suunnittelijaa Euroopasta ja Aasiasta. Suunnittelijoiden välisen kilpailun voitti ruotsalainen Amandah Andersson, joka käytti Mondeon ja Kugan valmistukseen käytettävää huopaa ja kangasta ja loihti niistä voittajatyön vain kolmessa tunnissa.

Linkki tiedotteeseen: https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/en/news/2015/02/25/ford-puts-car-seats-on-the-catwalk--designers-recycle-auto-parts.html

# # # #

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, 010 3447 123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 187 000 henkilöä ja sillä on 62 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 50 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 23 tuotantolaitosta, joista 12 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 11 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.